Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Firefox vs IE

Produkter
(logga in för att koppla)

Scarlet

Aktiv medlem
Här hemma kör vi Firefox eftersom vi trivs bra med hur det är upplagt. Inte så genomtänkt egentligen utan bara lite känsla.
Nu till frågan; ur bildsynpunkt (foto) vilken av dessa två är bäst, finns det någon skillnad, vilken är den?
Här finns alltid bra svar på allt -nästan- så jag ser fram emot svaren!

Menar du hur browsern återger bilder som laddas till en hemsida eller någon annan aspekt ?

Ur de flesta aspekter bör det inte vara ngn skillnad förutom den enligt min åsikt viktigase aspekten, Firefox fungerar men IE är ett icke fungerande skräp som embart orsakar hängningar och tung belastning.

Färg/profilhantering.

Som redan påpekats så finns det skillnader i färg/profilhantering.

Ingen version av IE hanterar profiler korrekt till 100%.
Firefox 3.6 läser in och hanterar inbäddade profiler korrekt, och har denna funktion påslagen som "default".
Vissa äldre versioner av FF har stöd för att läsa inbäddade profiler, men har funktionen avslagen som default.
Ännu äldre versioner av FF stöder inte profilhantering över huvud taget.

För övrigt är FF 3.6 betydligt snabbare än äldre versionern.
Så för en bild/foto-intresserad person är mitt råd högst enkelt.
Använd FF i senaste version!

Mhm! Förklara för mig detta. På vilket sätt har Firefox möjlighet till färghantering och vad innebär det.

känner mig som dumbom, men finns inget annat sätt att lära sig än att fråga

Det finns inget dumt i att erkänna sin okunskap.

En artikel, som tyvärr innehåller en del sakfel.
Men som förklarar grunderna hyggligt bra finns här:
http://www.digitalfotoforalla.se/show.asp?ID=840

Viktigt att tänka på när det gäller den artikeln är att program som inte har stöd för att läsa inbäddade profiler allt som oftast inte tolkar in "sRGB", utan visar bilden som den är "bit för bit".
Detta till trots så är sRGB att rekomendera för bruk på internet.

Skillnaden för Firefox gentemot IE är att FF läser in, och renderar bilden, efter ev. inbäddad profil.
Vilket gör att bildens färger visas korrekt.

Någon som vet om FF fixat profilhanteringen för icc v4 profiler i 3.6?

FF 3.0 klarade såna profiler, som de flesta kalibratorer genererar, men de sabbade dem i FF 3.5. De har återställt stödet i utvecklingsgrenen av FF3.7, men undrar om någon provat det med 3.6?

Tack för tipset på artikeln. Även här finns rätt intressant info om färgrymder

http://www.crimson.se/?q=information/bildhantering/farglara

Mycket intressant i sammanhanget är att jag som akvarellmålare har en utmärkt förståelse av CMY rymden och när det då gäller RGB så får jag tänka baklänges.

Men när man säger sRGB vad står s;et för?

Och för att komma till startfrågan om IE versus FF så har jag förstått era förklaringar som att FF visar en bild tagen i sRGB (som är det vanliga formatet i de flesta kameror) mer korrekt än IE. Fast ni uttryckte det så här - "Firefox 3.6 läser in och hanterar inbäddade profiler korrekt"

Men vad betyder fortsättningen - "och har denna funktion påslagen som "default"

Som jag uppfattat så är det inte någon inställning som jag som användare kan göra utan helt enkelt det som finns med i de olika versionerna?

Mja det blir bara fler och fler frågor :eek:)

Men när man säger sRGB vad står s;et för?
Är inte helt säker på den exakta betydelsen av s:et.
Men gissar på "small".
Det finns flera varianter av RGB, som klarar av att visa olika många nyanser.

sRGB brukar användas för bilder som skall visas på datorer.
För utskrift/tryck är den generella rekomendationen att använda AdbobeRGB. (Stödjer fler nyanser än vad sRGB gör).

Och för att komma till startfrågan om IE versus FF så har jag förstått era förklaringar som att FF visar en bild tagen i sRGB (som är det vanliga formatet i de flesta kameror) mer korrekt än IE. Fast ni uttryckte det så här - "Firefox 3.6 läser in och hanterar inbäddade profiler korrekt"
Men vad betyder fortsättningen - "och har denna funktion påslagen som "default"
Inser att jag borde använt ordet standard istället för default.
För det är exakt vad det betyder.
I tidigare versioner var du själv tvungen att slå på stödet för inbäddade profiler.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar