Annons

Finns intresse för fotoresa till Pripyat i sommar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: En till!

indefinitely skrev:
Hej hej!
Tänke flyga från Kastrup eftersom jag bor i Helsingborg. Någon annan som tänkt flyga därifrån? Vart ska ni bo allihop?

Vi är nog ett par Göteborgare som kommer att flya via Kastrup, och om du har bokat samma dag är det väl troligt att vi hamnar på samma flyg :)
Jag åker iallafall fredagen den 29e, 09:15 från Kastrup (med SAS).

De allra flesta tycks bo på Kozatskiy.
 
indefinitely skrev:
.. Tänke flyga från Kastrup eftersom jag bor i Helsingborg. Någon annan som tänkt flyga därifrån? Vart ska ni bo allihop? ....
Ja, jag åker från Kastrup 29/8 med SK1738 (klockan 09.15) och hem igen 3/9 med SK1739 (klockan 13.25).

Biljetten kostade hos www.travelstart.se 3.249:- inkl skatter o avgifter.

Bor på Sherborne Guest House, delar med Andreas Långström. Rummet kostar USD 165/natt.
 
Hej allihop!

Min tjej Lisa visade mig resan och detta verkar ju hur kul som helst! Jag ska åka med Lisa och fotografera och skriva om Tjernobyl. Tycker det ska bli riktigt kul och roligt att se att det är andra från fotosidan som också ska åka!
 
Hej alla!

Nu har jag också bokat in mig på resan. Har under en tid drömt om att åka till Pripyat (eller Prypiat, hur stavas det? den ena är floden och den andra är staden va?) och när jag läste om det här var det en självklarhet att följa med.

Klockrent att det är mer fokus på foto. Så man får lite tid i staden. Förhoppningsvis får man väl lite fria tyglar också så alla inte står och fotar samma sak från samma vinkel. ;)

Bokade flyg från Stockholm med Aerosvit.
Ut: 28/8 16:05
In: 1/9 06:35

Men nu såg jag i tråden att iventus.se har skitbilliga weekendresor. Funderar på att boka om till dom... Någon annan som gjort det, vågar man lita på dom?

Annars, Stefan, skulle jag vara intresserad av att ev. dela rum. Om det inte är någon annan som anmält intresse för det?

Iaf. Stort tack till Oscar för att styra upp detta. Fy fan vad roligt det ska bli. :)
 
Yurimasa skrev:
...Pripyat (eller Prypiat, hur stavas det? den ena är floden och den andra är staden va?)...

Hmm...ett försök till förklaring.

På krylliska skrivs det Припять.

Ukrainska är ett tvåspråkigt land. Ungefär hälften pratar ryska och hälften ukrainska. På ryska uttalas и som i medans det på ukrainska uttalas som y. Pripyat stavas på samma sätt i båda språken, men uttalas alltså olika.

Я uttalas ungefär som ja i dreja både på ryska och ukrainska, men på engelska uttalas ju j mer som dj, så därför brukar det transkriberas som ya eller ibland ia av engelskspråkiga.

Transkriberat till svenska så kan det dock lika gärna skrivas som Pripjat (från ryska) eller Prypjat (från ukrainska).

Det finns ingen officiell transkriberingsstandard från krylliska till latinska alfabeten varken på ryska eller ukrainska, så det blir ofta lite alternativa stavningsvarianter.

Ett ytterligare exempel är ryskans Chernobyl (Чернобыль) / ukrainskans Chornobyl (Чорнобиль) som ofta i Sverige transkriberas som Tjernobyl/Tjornobyl eftersom det stämmer bäst med svenska uttalsregler.

Staden Pripyat är döpt efter floden Pripyat som rinner förbi i närheten (och var kylvattentäkt för kärnkraftverket).

Betydelsen av Pripyat känner jag tyvärr inte till, men ukrainskans Чорнобиль betyder ordagrannt svart gräs, och är ett namn på växten malört (Artemisia absinthium).

Detta har gett upphov till att vissa tolkat nedanstående bibelcitat som att det handlar om Chernobylkatastrofen, och därmed också förutspår att den sista dagen är nära...

"Och den tredje ängeln stötte i sin basun. Då föll från himmelen en stor stjärna, brinnande såsom ett bloss; och den föll ned över tredjedelen av strömmarna och över vattenkällorna. Och stjärnans namn var Malört. Och tredjedelen av vattnet blev bitter malört; och många människor omkommo genom vattnet, därför att det hade blivit så bittert."

(Uppenbarelseboken 8:10-11)
 
Nu var det bokat här också.

29/7-3/8 från Göteborg med SAS via Köpenhamn.
Bor på Kozatsky och ser verkligen fram mot detta!

Tyvärr är jag inte tjej...
 
Jag skulle gärna fota själva reaktorn också om det finns nåt smidigt sätt. Pripyat blir höjdpunkten men reaktorn är mer för-att-jag-är-där.

Någon mer intresserad?
 
Läste bara de första sidorna. :D

Hittar inga bra flyg (knappast att man vill vara framme 01.30) så det blir inget för mig. Upptäckte denna resa för sent. Hoppas ni får det så himla kul!! :D
 
Jag bokade för en halvtimme sen :)

Så här ser planen ut:
Avg Ank Flight Från Till
2008-08-29 07:20 2008-08-29 08:10 SK433 Göteborg Köpenhamn
2008-08-29 09:15 2008-08-29 12:35 SK1738 Köpenhamn Kiev Borispol

Hjemreise 3 september 2008
Avg Ank Flight Från Till
2008-09-03 13:25 2008-09-03 14:45 SK1739 Kiev Borispol Köpenhamn
2008-09-03 21:15 2008-09-03 22:00 SK1440 Köpenhamn Göteborg

Helt OK tider tycker jag.
 
henq skrev:
Jag bokade för en halvtimme sen :)

Så här ser planen ut:
Avg Ank Flight Från Till
2008-08-29 07:20 2008-08-29 08:10 SK433 Göteborg Köpenhamn
2008-08-29 09:15 2008-08-29 12:35 SK1738 Köpenhamn Kiev Borispol

Hjemreise 3 september 2008
Avg Ank Flight Från Till
2008-09-03 13:25 2008-09-03 14:45 SK1739 Kiev Borispol Köpenhamn
2008-09-03 21:15 2008-09-03 22:00 SK1440 Köpenhamn Göteborg

Helt OK tider tycker jag.

Hem på onsdag? Är det många som åker hem då? Inte så kul att gå så många dagar ensam... :S
 
henq skrev:
Jag skulle gärna fota själva reaktorn också om det finns nåt smidigt sätt. Pripyat blir höjdpunkten men reaktorn är mer för-att-jag-är-där.

Någon mer intresserad?

Jag är absolut intresserad!
Om det skulle funka samma dag eller att man åker dit en intilliggande dag för en inte allt för dyr penning iaf.
 
Nu har jag bokat om hotell och flyg.

Bor på Kozatskiy Hotel.

Reser den 29/8, Göteborg-CPH-Kiev, som många andra.
Hem den 3/9 med SAS via CPH.

Eftersom vi verkar vara många som flyger via Köpenhamn kan det vara idé att samordna taxiresan till hotellet.

Oscar finns det någon bra meeting point du kan tipsa oss om där vi kan mötas i ankomsthallen?
Det är ju inte säkert att vi alla finner varandra på flyget.

Hälsningar
Mats
 
Nu har jag bokat om hotell och flyg.

Bor på Kozatskiy Hotel.

Reser den 29/8, Göteborg-CPH-Kiev, som många andra.
Hem den 3/9 med SAS via CPH.

Eftersom via verkar vara många som flyger via Köpenhamn kan det vara idé att samordna taxi resan till hotellet.

Oscar finns det någon bra meeting point du kan tipsa oss om där vi kan mötas i ankomsthallen.
DEt är ju inte säkert att vi alla finner varandra på flyget.

Hälsningar
Mats
 
Jag besöker också gärna reaktorn i den mån man kan. Extremt otrevlig plats men skrämmande och intresant.
 
Dagens boktips!

För den som likt mig tycker detta med Chernobyl och människornas öde är intressant, låna eller köp photoboken Confessions of a Reporter - Igor Kostin.
I korthet en bok av fotografen för den lokala nyhetsbyrån, han som var först på plats och som av 24 tagna biler lyckades framkalla EN. Resten var borta pg av strålningen. Läsvärt och intressant dessutom unika bilder.


" Publisher's Description On April 26, 1986, Reactor #4 at the V. I. Lenin Nuclear Power Plant near Chernobyl exploded, releasing 400 times more radioactive matter than the bombing of Hiroshima. Igor Kostin, then a reporter for the Novosti Agency, took the very first photograph of the accident, continuing to endure massive radiation overexposure to document the disaster for the International Atomic Energy Agency. For the next twenty years he persistently investigated the explosion’s effects on mankind and the environment.

This never-seen-before photographic collection tells the incredible stories of liquidators, soldiers, scientists, and residents throughout Belarus, Ukraine, Russia, Latvia, Germany, Sweden, and France that have been socially, politically, and medically impacted by the catastrophe, creating a global perspective of the tragedy. With a distance of 20 years this spring, Chernobyl: Confession of a Reporter sparks timely debate over the health and sociological implications of current global energy policies. " http://www.photoeye.com/templates/mshowdetailsbycat.cfm?catalog=ZC733
 
Hejhej

Niklas heter jag, och jag har precis anmält mig till resan ! Jag har inte skrivit så mycket på detta forum, även fast jag vart medlem en längre tid.

Hur som helst, det skall bli väldigt skoj att uppleva detta. Jag har haft planer på att dra ner till detta område de senaste 5 åren, men det har vart svårt att hitta resesällskap då folk tycker det är så "farligt" och/eller "ingenting att se"...

Jag bor i Stockholm !
 
ANNONS