Annons

Finns intresse för fotoresa till Pripyat i sommar?

Produkter
(logga in för att koppla)
hazard skrev:
Jag har fått svar från Sherborne. Det fanns inga enkelrum kvar, men jag har ett dubbelrum för $165 per natt. Har någon lust att dela?

Jag anländer den 29:e och åker den 3:e (5 nätter)

/Andreas
Jag fick samma svar från Sherborne.

Jag har samma ankomst- och avresedatum (reser från Köpenhamn) som du har. Delar gärna rum. Snarkar. Nikonist.

Jag har mailat dig mitt telefonnummer, vv ring mig så diskuterar vi saken.
 
Jag har letat som en galning efter en karta över Kiev. Alltså en riktig i papper. Är det någon som vet vart man kan få tag på en sån?
Jag har ej hittat nån som blir bra online heller. Skulle vart kul att kunna sitta lite hemma och planera på det som man vill se.
Oscar du kanske har nåt bra ställe?

Ps. Helst inte med krylliska bokstäver på. :)

/Stefan Karlsson
 
Någon som har hittat något hyfsat centralt hotell som fortfarande har några lediga rum. Fick just besked från Sherborne Guest House att det inte fanns några enkelrum kvar.
/Christer
 
Hej!
Var i kontakt med Ukrainska ambassaden ang ev visum. Enligt ambassaden krävs inget visum, men läser man på hemsidan tolkar jag det som man behöver visum. Oscar, du som har klippkort på flyget dit vet väl hur det förhåller sig.

MVH
Dan
 
Som jag läser det på både den Ukrainska ambassaden i Stockholm och den Svenska ambassaden i Kiev så behövs det inget visum så länge du inte stannar längre än 90 dagar.

/Andreas
 
Har nu bokat rum på hotell Kozatskiy vid Maidan Nezalezhnosti och det verkar finnas fler lediga rum där om ni inte hittat något än.
Hur gör man med valutan? Verkar inte finnas någon i Sverige som säljer Hryvnya. Är det US-dollar som gäller?
Laddning av kamerabatterier o. dyl. verkar inte vara något problem. Svenska kontakter ska funka.
Ser verkligen fram mot den här resan !
/Christer
 
Dan Svärdh skrev:
Hej!
Var i kontakt med Ukrainska ambassaden ang ev visum. Enligt ambassaden krävs inget visum, men läser man på hemsidan tolkar jag det som man behöver visum. Oscar, du som har klippkort på flyget dit vet väl hur det förhåller sig.

MVH
Dan

Det stämmer, Ukraina är visumfritt för alla Schengen-medborgare i 90 dagar. Är man däremot inte medborgare i ett Schengen-land bör man kolla upp vad som gäller för det har jag ingen riktig koll på (vet dock att det är visumfritt även för amerikanska medborgare).

Man behöver bara fylla i en liten lapp (ungefär som när man flyger till USA) på planet eller på flygplatsen innan man går igenom passkontrollen så är det inga problem.

Edit:

Hittade mer info om vilka länders medborgare som inte behöver visum:

http://www.mfa.gov.ua/sweden/en/9203.htm
 
Senast ändrad:
Ananda18 skrev:
Har nu bokat rum på hotell Kozatskiy vid Maidan Nezalezhnosti och det verkar finnas fler lediga rum där om ni inte hittat något än.
Hur gör man med valutan? Verkar inte finnas någon i Sverige som säljer Hryvnya. Är det US-dollar som gäller?
Laddning av kamerabatterier o. dyl. verkar inte vara något problem. Svenska kontakter ska funka.
Ser verkligen fram mot den här resan !
/Christer

Jag brukar ta ut kontanter med mitt VISA-kort (bankomater finns överallt), det tycker jag är enklast, men man kan också växla till US-dollar eller Euro i Sverige.

De har dock begränsningar på hur mycket valuta som får föras in och ut ur landet (tror det är 1000 USD för västvaluta, men betydligt mindre för ukrainsk valuta). Jag har iofs själv bara fått frågan en gång hur mycket valuta jag hade, då sa jag bara inget, och det var OK.

Växlingskontor finns överallt och de har ingen växlingsavgift (förutom skillnaden mellan in- och utväxlingskurs), så det går bra att växla allt eftersom om man vill. Det är så ukrainarna själva gör. Trots att valutan är stabil nu så växlar man lönen till USD och växlar tillbaks till UAH allt eftersom.

Kontakter, frekvens och spänning är samma som i Sverige, så batteriladdning etc är inga som helst problem.
 
Håller på och kolla upp med ledighet och en kamrat son ev. ska med i så fall, men tror inte han kommer loss.

Jag är ju sugen på att stanna kvar/komma lite tidigare, och så detta med boende...

Någon som har lust att sammanställa olika personers resdatum, vilka som kommr vara där extra dagar, ev. ledig plats i rum?

Annars så gör jag ett försök kommande vecka då det finns lite tid över...

/B
 
TangoXray skrev:
Jag har letat som en galning efter en karta över Kiev. Alltså en riktig i papper. Är det någon som vet vart man kan få tag på en sån?
Jag har ej hittat nån som blir bra online heller. Skulle vart kul att kunna sitta lite hemma och planera på det som man vill se.
Oscar du kanske har nåt bra ställe?

Ps. Helst inte med krylliska bokstäver på. :)

/Stefan Karlsson

Njae, det är inte helt lätt att få tag på i Sverige. Däremot kan jag rekommendera den här guideboken för de som är intresserade:

http://www.amazon.co.uk/Bradt-Trave...=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1215717543&sr=8-1

Tyvärr finns det ingen bra online-karta heller (i alla fall inte på Engelska), men Google Earth är rätt bra, finns många turistattraktioner etc markerat där.
 
Jag åker dit den 29:e kl 7:55 från Arlanda via Riga
Åker hem igen den 1:a sept klockan 15.30
Den resan gick på 3043 kr, hittade inget billigare.

Har inte bokat hotellrum än, men det lutar väl åt Kozaktsky - inte billigast kanske men klart centralt. (Christer H, vilken sajt bokade du det hotellet via?)
 
clindh skrev:
Jag åker dit den 29:e kl 7:55 från Arlanda via Riga
Åker hem igen den 1:a sept klockan 15.30
Den resan gick på 3043 kr, hittade inget billigare.

Har inte bokat hotellrum än, men det lutar väl åt Kozaktsky - inte billigast kanske men klart centralt. (Christer H, vilken sajt bokade du det hotellet via?)

Jag bokade genom http://www.kiev-hotel.com/
 
clindh skrev:
Tackar. Jag har bokat mig på Kozaktsky nu också.

Tyckte jag kände igen ditt namn. Tittade på din sida här på FS och hittade en geocachare :)

/Ananda_se
(som tänker försöka hitta några cachar när man nu ändå kommer till Kiev)
 
Ah roligt. Jag har iofs inte cachat aktivt på flera år, men en ukrainska cache har man ju aldrig besökt. Vi får kanske ta och placera ut en egen "Glömda rummet"-cache i Kiev också :)
 
Funderar lite på om jag skall byta hotell till samma som er grabbar. Det är ju alltid trevligt om man är flera stycken på samma ställe.

Christer L: Hur skall du göra med transport från flyget och in till hotellet? Det borde väl bli billigare om man är fler som vill bli hämtade.

Funderade jag med på att ta nån Cache. Inte för att jag skall ränna runt och ta en massa, men någon är ju bra om man kan få in på sin karta. Undra om det finns nån i Pripyat?

/Stefan
 
TangoXray skrev:
Christer L: Hur skall du göra med transport från flyget och in till hotellet? Det borde väl bli billigare om man är fler som vill bli hämtade.

Har inte bokat något, och vet inte vad bästa sättet är. Men jag är gärna med och delar på taxi eller dylikt. Oscar kanske har tips?
 
clindh skrev:
Har inte bokat något, och vet inte vad bästa sättet är. Men jag är gärna med och delar på taxi eller dylikt. Oscar kanske har tips?

Det finns flygbussar, men det är enklare och inte mycket dyrare med Taxi. Det finns mängder av taxi-chaufförer på flygplatsen, och om man har lite is i magen och visar att man inte tänker bli blåst så kan man ofta lyckas spela ut dem mot varandra och få ett bra pris.

Ett riktigt bra pris för Taxi från flygplatsen och in till stan är 100 UAH, maxpris som är vettigt att betala är 150 UAH, normalt är ca 120 UAH. Gör alltid upp taxi-priser i förväg!

Priset är per bil, så det blir samma pris oavsett om man är en eller flera.

Uttagsautomat och växlingskontor finns på flygplatsen, ta ut pengar innan, det går inte att betala med kort i taxibilar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.