ANNONS
Annons

Finns intresse för fotoresa till Pripyat i sommar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är lite oroad över det här med att fota "verket" (antar att folk menar sarkofagen). Från vad jag hört så får man bara fota (eller ens beskåda) sarkofagen från en enda plats. Detta kommer ju knappast ge upphov till så originella bilder eller en så speciell upplevelse...

Missförstå mig inte, det vore kul att se den i verkligheten, men för min del beror det på hur lång omväg det innebär (alltså hur mycket fototid i Pripyat som går förlorad). Hellre två timmar extra i Pripyat än 20min framför sarkofagen och 1h 40min förlorade i resväg...
Notera att jag bara hittar på siffror i exemplet, har ingen aning om hur det är i verkligheten. Skulle därav innan jag lägger min röst åt ena eller andra hållet vilja veta vad det innebär i verkligheten.


Sen till Oscar, skulle mer än gärna ha lite tips på roliga (och gärna relativt säkra) sunkmiljöer!
 
Vi som var sugna på att även fota själva verket, hur kan man få in det Oscar?

Arrangören har en resa den första september (måndagen). Nu har jag inte koll på dina och andras reseschema, men jag kan kolla möjligheterna att hoppa på där också i så fall om du eller någon annan är intresserad.

Annars så går det ju att se och fota kärnkraftverket, i alla fall reaktor nummer fyra med sarkofagen även från Pripyat, om än på lite håll. I alla fall om vädret är klart...

Exempel:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1353529.htm?set=lp
 
Jag är lite oroad över det här med att fota "verket" (antar att folk menar sarkofagen). Från vad jag hört så får man bara fota (eller ens beskåda) sarkofagen från en enda plats. Detta kommer ju knappast ge upphov till så originella bilder eller en så speciell upplevelse...

Missförstå mig inte, det vore kul att se den i verkligheten, men för min del beror det på hur lång omväg det innebär (alltså hur mycket fototid i Pripyat som går förlorad). Hellre två timmar extra i Pripyat än 20min framför sarkofagen och 1h 40min förlorade i resväg...
Notera att jag bara hittar på siffror i exemplet, har ingen aning om hur det är i verkligheten. Skulle därav innan jag lägger min röst åt ena eller andra hållet vilja veta vad det innebär i verkligheten.

Alltså det är ju inte långt avståndsmässigt, men det blir ju säkert en timmes förlorad tid på det. Och som du säger, alla bilder därifrån ser nestan exakt likadana ut bortsett från att det är lite olika folk med på bilderna då man bara får fota från ett ställe åt ett håll.

Sen till Oscar, skulle mer än gärna ha lite tips på roliga (och gärna relativt säkra) sunkmiljöer!


Ja, Kiev är en riktig höjdare för UE:are och sunk-älskare. Har
inte riktigt koll på hur du/andra reser, men man kan ju tänka sig att, t.ex. lägga in en sådan sak torsdag eller måndag kväll...eller fredag eftermiddag innan middagen (jag kan smita lite tidigare från jobbet i så fall)...eller byta ut stadsvandringen på söndagen om sunk-intresset är större än det allmäna stadsvandringsintresset.

Sunk finns ju också lite överallt (även om jag har lite favoriter på särskillt sunkiga miljöer), så lite sunk kommer det även att bli på den vanliga stadsvandringen om den blir av. Kiev är en stad där fasaderna på husen (i Centrum) ofta är renoverade och hyffsat fräscha, men kilar man in på en bakgård så ser det annorlunda ut.

Edit: Vill du gå själv så kan jag naturligtvis peka ut på en karta var mina favoriter är. Säkert är det i princip överallt så länge man har koll på sina fickor och väskor, har aldrig ens varit i närheten av någon hotfull situation.
 
Senast ändrad:
Trevligt!

Lite förslag på kringliggande aktiviteter. Kan naturligtvis diskuteras och deltagande är självklart frivilligt :)

Fredag kväll:
ca 20:00-00:00
Gemensam middag och ett par öl på traditionell Ukrainsk restaurang.

Lördag dag: Chernobyl

Lördag kväll:
ca 20:00-00:00
Gemensam middag med pubkväll.

Lördag natt:
ca 00:00 - ??:??
För de som fortfarande har energi kvar finns det möjlighet att gå vidare ut på nattklubb.

Söndag dag:
ca 13:00 - 19:00

Stadsvandring genom Centrala Kiev och Podol (gamla delar av Kiev) med Cafélunch på vägen någonstans i början.

Söndag kväll:
ca 20:00
Gemensam middag.

......
Alltihop detta låter supertrevligt och jag hänger gärna med. Mat måste ju alla ha och några öl slinker alltid ner ;).
Hur är klädstilen på de uteställen du funderar på? Hel, ren och med glatt humör? Eller uppsnofsad i finaste gåbortstassen?

Jag har inte turistat i östeuropa sedan 70-talet (om man bortser från transitövernattningar i Moskva/Tashkent och en ridresa i Ungern), och jag har på känn att en del förändrats sen dess...
 
Arrangören har en resa den första september (måndagen). Nu har jag inte koll på dina och andras reseschema, men jag kan kolla möjligheterna att hoppa på där också i så fall om du eller någon annan är intresserad.
....[/url]
Jag har redan bokat in mig även på SoloEast Travels tur den 1:e september, bokningen är i o f s ännu inte slutligt bekräftad.

Tror jag blev nummer 11 i en befintlig 10-personersgrupp.

Om man kommer till sarkofagen runt reaktor fyra är tveksamt, dagsprogrammet sägs (lite förvånande när man kollar in det som beskrivs på webben under "Chernobyl tour > Initiary and cost") vara snarlikt "vårt", kanske har de 10 haft synpunkter på upplägget. Det passar mig bra, jag vill ha gott om tid när jag plåtar.
 
Alltihop detta låter supertrevligt och jag hänger gärna med. Mat måste ju alla ha och några öl slinker alltid ner ;).
Hur är klädstilen på de uteställen du funderar på? Hel, ren och med glatt humör? Eller uppsnofsad i finaste gåbortstassen?

Jag har inte turistat i östeuropa sedan 70-talet (om man bortser från transitövernattningar i Moskva/Tashkent och en ridresa i Ungern), och jag har på känn att en del förändrats sen dess...

Klädstilen är ledig. Hel och ren duger bra, möjligtvis med undantag för nattklubb om man vill gå vidare dit, men det beror på vart vi i så fall går. Jag brukar inte gå på de snobbigaste ställena, tycker bättre om lite mer avslappnade sådana. Vi brukar ofta gå till en som heter Carribbean Club, kubansk klubb, spelar mycket salsa och så...avslappnat, ledigt och blandad publik i alla åldrar. Där kommer man till och med in med adidas-dojjor, annars brukar Jeans och T-shirt funka även på nattklubbar så länge man har "snobbskor" på sig.
 
"Aktivitetslistan" ser kanon ut, jag hakar gärna på...

Jag kommer till Kiev på torsdags kvällen, Oscar vet du om det finns det någon "djur och natur" i närheten att besöka under fredagen?

// Magnus;
http://home.livingat.org

Hmm...det beror lite på vad du tänkt dig. Kiev är en stor stad (den vanligaste uppskattningen är ca 5 miljoner även om de officiella siffrorna är ungefär hälften av det), och det är inte helt enkelt att ta sig ut på landsbygden på egen hand (dåliga vägar, skyltning enbart på krylliska etc).

Det närmsta jag kan erbjuda är nog Kiev Zoo (Se mitt blogginlägg om Kiev Zoo här http://www.fotosidan.se/blogs/mannbro/20943.htm) eller den botaniska trädgården. Det finns också en motsvarighet till Skansen (dock inga djur) med uppbyggda byar från ditflyttade hus från de olika regionerna i Ukraina lite utanför Kiev i byn Pirogova dit det går bussar (http://en.wikipedia.org/wiki/Pyrohiv).
 
Hej!

Nu har jag diskuterat lite mer med Researrangören...som vanligt här i Ukraina så måste det vara lite suck och stön (i hopp om att man ska pröjsa lite mer för att lösa "problemen"), bl.a. var det helt plötsligt en gräns på 14 personer för att han inte kunde få tag på en större buss, men nu är allt utrett!

Jag har också skickat in alla uppgifter till arrangören och svurit vid min mammas grav (han vet ju inte att hon ligger i en minneslund) att vi inte blir fler, så nu är slussen definitivt stängd.

Vi har nu också hamnat på ett slutpris av 800 UAH per person (ca 960 SEK), alltså lite högre än de 675 UAH det hade kostat för det vanliga upplägget med detta antal människor. Visserligen förstår jag inte hur det blir dyrare bara för att vi hoppar över lite saker, men det är Ukrainsk logik, hoppas att det är OK för alla.

För att spara tid så kör vi alltså direkt till Pripyat, där en guide (som tyvärr inte pratar engelska, men som bott i Pripyat och är kunnig om staden och har koll) kommer att visa oss runt. Vi hoppar lunchen som annars är i staden Chernobyl (så ta med er ett par snickers och bananer eller vad ni nu brukar ha med er för att hålla blodsockret uppe och rejält med vatten) och i stället fikar vi en snabbis på hemresan i stället.

Ber om ursäkt för att jag inte luftat allt detta med er på forumet under diskussionens gång, men det har varit tillräckligt mycket bollande ändå med arrangören för att sy ihop allt, så jag tog mig friheten att vara lite despotisk kring detaljerna, hoppas att ni inte misstycker allt för mycket :)
 
Bra jobbat, inga problem för mig!

Inte läge att äta eventuella lokala frukter i Pripyat har jag förstått...
 
Absolut inga problem här heller! Upplägget låter precis så som jag skulle vilja ha det. Äta kan man ju göra någon annan dag... :p

Angående priset skulle jag gärna betala extra för att se lite mer "annorlunda" delar av staden, så det är ok. (Dock så har ju priset alltid varit "ca 1000kr" här på sidan, så det är knappast mer än vad man räknat med...)

Desto fler kockar desto sämre soppa, så jag tror det var bra att du gjorde som du gjorde!
 
Ni lägger väl upp alla läckra bilder från resan här på forumet, så att vi andra kan få ta del av era upplevelser också.
 
Kanon !! Både upplägg och pris.



hmmm, om man inte vill att ens dumheter skall dokumenteras så har man man kanske valt världens sämsta ressällskap ;)

Verkligen! Sen är frågan vad för "dumheter" man kan göra i Pripyat (förutom att råka ta livet av sig på konstiga sätt...)?
Sen står jag för övrigt alltid för mina dumheter! :-D
 
Verkligen! Sen är frågan vad för "dumheter" man kan göra i Pripyat (förutom att råka ta livet av sig på konstiga sätt...)?
Sen står jag för övrigt alltid för mina dumheter! :-D

Mycket dumheter har tyvärr (för att byta till en lite allvarligare ton) redan gjorts i Pripyat. Det finns t.ex. en hel del klotter vandalisering, och i princip alla lägenheter är länsade på TV-apparater, möbler, element, badkar etc.

Dessa har sedan sålts i och runt Kiev till icke ont anande familjer. Tyvärr är det så i ett land där medellönen ligger på ca $200/månad att folk tvingas vara lite väl kreativa när det gäller att tjäna ihop till sitt dagliga bröd.

Även vissa turister har varit korkade nog att ta med sig "souvenirer" hem.

Detta är bl.a. en av anledningarna till att det är så hård kontroll för att få komma in i den förbjudna zonen.

Inte direkt en dumhet, men kanske lite barnsligt: Vid min senaste Chernobyl/Pripyat-resa var det tre svenskar som inte tillhörde vårt gäng. De hade nog spelat lite för mycket S.T.A.L.K.E.R, för de sprang omkring i korridorerna till ett hotell och lekte krig...det gav ju helt klart upphov till lite fniss hos oss andra när vuxna karlar sprang omkring och lekte krig i en nukleär ödestad utan att vara på repmånad...

Nåväl, vi har ju alla olika sätt att hantera de känslor som sköljer över en på sådana här ställen, så jag fördömer det inte, men lite fnissigt blev det för oss andra. Det är verkligen en väldigt känslosam upplevelse...den enda gången som jag varit i närheten av samma känsla var när vi körde omkring i Lower 9:th i New Orleans efter Katrina.

Bara en sådan sak som att åka och "turista" på sådana här skådeplatser för mänsklig tragedi är nog egentligen rätt sjukt om man tänker efter...men det är kanske också ett bra sätt att hantera och bearbeta de rädslor för katastrofer och lidande som vi alla bär inom oss.
 
Från arrangören och vädergudarna

Nu har jag fått de sista detaljerna från arrangören.

Stort grattis till er som bokat hotell Kozatskiy, vi kommer att avresa därifrån kl. 8 på morgonen.

Har konsulterat vädergudarna också, och deras utlåtande (som visserligen är lite osäkert än så länge) lyder så här:

Mostly cloudy and warm
High: 27 °C


Senast jag var där var det klar himmel och väldigt hårt ljus. Vi får hoppas att vädergudarna har rätt för det låter som perfekt fotoväder!
 
Senast jag var där var det klar himmel och väldigt hårt ljus. Vi får hoppas att vädergudarna har rätt för det låter som perfekt fotoväder!
Fast blå himmel och lite spännande moln hade å andra sidan gjort sig bättre med IR-kameran, som nog får följa med på resan. Man kan inte få allt :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.