ANNONS
Annons

Finns intresse för fotoresa till Pripyat i sommar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tillhör dom som blev blåsta redan från början:)
Bokade hämtning på flygplatsen när jag bokade hotellet. Bara 70 USD !!!!

Ja nu har jag också lyckats bestämma mig för att följa med och bokat hotell och resa.
Flyger från Göteborg via Köpenhamn.
Om någon vill dela taxi från eller till flygplatsen så har jag följande flyg.

Ankommer 27/8 12:35 med SK1738 från Köpenhamn.
Avreser 31/8 13:25 med SK1739 till Köpenhamn.

Bokat rum på Kosatskiy hotel för hela vistelsen.

Hälsningar
Mats

Ananda18 skrev:
Jag tillhör dom som blev blåsta redan från början:)
Bokade hämtning på flygplatsen när jag bokade hotellet. Bara 70 USD !!!!

Nja, blåst och blåst...man betalar ju extra för att chauffören ska stå och vänta på en när man ankommer så man slipper deala etc, det är ofta lite finare bilar (som oftast t.o.m. har säkerhetsbälten) och så. Det är ett ganska normalt pris för upphämtning med chaufför.

Även jag har bokat på Hotel Kozatskiy, från den 29/8 till 3/9.
Flyger från Göteborg via Köpenhamn med SAS.

//Dan

En till till listan

Har bokat flyg från Sthlm 29/8 07.55 och återresa till Sthlm 2/9. Ska försöka fixa resan till och från Sthlm senare i veckan. Någon från närheten av Barkaby som skall åka ut till Arlanda på morgonen? Har prel skjuts men tänkte kolla läget för ev samåkning. Återkommer med hotellbokning senare

Sådär! Nu har jag bokat också.

Åker med SAS från Göteborg 07.20 via Köpenhamn 29/8 och hem igen med Air Baltic den 2/9 via Riga.

Bor tillsammans med Johan Carlswärd på Kozatskiy.

En sak som kan vara värd att notera är att bokningssystemet för hotell INTE gillar å,ä, och ö. Fick bara ett felmeddelande om att vi var tvungna att välja transfer (funkade om man tog något annat än "None"), men jag listade till slut ut att det berodde på ä:et i Johans efternamn. Alltså, inga svenska tecken i namnen!

Gör jag nåt fel eller är jag bara sent ute att boka flygbiljett?

Hittar inget vettigt under 3500kr. Vad landade ni andra på? Tänkte mig 29/8 till 3/9.

henq skrev:
Gör jag nåt fel eller är jag bara sent ute att boka flygbiljett?

Hittar inget vettigt under 3500kr. Vad landade ni andra på? Tänkte mig 29/8 till 3/9.

Ca 3400:- för mig från Gbg till Kiev, SAS dit, Air Baltic hem. Finns nog inget billigare nu.

Geiger-Müller mätare

Vet någon (Oscar?) något ställe i Kiev som säljer mätare? Har en analog, röd lampa / grön lampa, men det kanske är klokt/kul/bra att ha en digital med sig. Har kikat lite på ebay och den jag har köpte jag just från en kille i Ukraina så...

Tips mottages tacksamt

Ser för övrigt mkt fram mot denna resa!

Nej, jag vet tyvärr inte. Dock har guiden med sig geigermätare (av passande märket Pripyat), så det finns väl egentligen inget direkt behov av geigermätare, men mest som en kul grej i så fall.

Om det finns här så är jag dock inte säker på att det är direkt billigare än i Sverige.

Skall försöka boka om min resa till 29/8-3/9. Verkar vettigare om vi är flera som har samma tid så vi kan utforska staden tillsammans. Hur många har annat alternativ än SAS hem den 3/9?
Detta gäller endast till och från Göteborg.

Nu är jag inbokad också!
Åker från Stockholm 07.55 29 aug, över Riga och är framme i Kiev 14.50. Åker hemm 15.30 1 sep.

Bor på Kozatskiy hoppas jag, ingen bekräftelse har kommit än men pengarna är dragna=)

Jag är gärna med och delar taxi eller dylikt till och från flygplatsen om någon skulle komma fram/åka samtidigt. Även intresserad av samåkning om någon ska åka bil ut till Arlanda från centrala Stockholm på fredag morgonen.

//Ola.

Jag måste bara säga att jag tycker att det är jättekul att intresset är så stort och att det är så många som verkligen bokat in sig. Det brukar det ju lätt vara mängder som är intresserade tills det är dags att göra allvar av planerna vid sådana här arrangemang.

Kul också att det är så många som stannar någon/ett par dagar extra i Kiev.

Det brukar vara Pripyat som lockar hit folk, men nästan alla som får uppleva Kiev blir förälskade. Det är en otroligt underskattad stad och fantastisk ur fotosynpunkt då den har allt.

Här finns sunkmiljöer, moderna höghus, enorma bostadsområden av sovjetiskt snitt, kilometerlånga stränder, grandiösa parker och mäktiga monument. Det är Lada, ZAZ, Lexus, Hummer och feta Mercor i en salig blandning och staden är full av en brokig skara intressanta människor med alla tänkbara stilar.

Det är staden där lagom är förbjudet och allt drar sig till det extrema.

Syndaren mår också gått i staden där vodkan kostar 15 kr per flaska, cigaretter från 2kr/paket och några av de flashigaste, extremaste och damtätaste nattklubbarna i världen (som man har råd att gå på) har öppet dygnet runt.

Senast ändrad:
Den här resan är ju början på en fem veckors semester för mig så jag börjar ångra att jag inte bokade längre tid :)

Om jag har räknat rätt är vi nu 13 stycken, Oscar inräknad, och deltagarlistan ser då ut så här:

Roger Alex (Archangel79)
Mats Alm (Flash Gordon)
Johan Carlswärd (Nero_79)
Ola Eriksson (oee)
Daniel Falk (reflux)
Christer Hagström (Ananda18)
Bo Johnsson (cowboy)
Stefan Karlsson (TangoXray)
Henrik Lewander (henq)
Christer Lindh (clindh)
Andreas Långström (hazard)
Oscar Mannbro (mannbro)
Dan Svärdh (Dan Svärdh)

Vet inte om ni sett detta, eller om det redan varit uppe, men resetidningen Vagabond gjorde en artikel på ett besök i Pripyat i senaste nummret, kanske något som kan vara av intresse;

http://www.vagabond.se/Vagabond/Senaste-numret/

Tyvärr inte hela artikeln, utan bara vad som finns i senaste nummret, men kolla in om ni får chansen, lite intressant läsning om stället samt om att turista i Ukraina...

Hoppas att ni får riktigt trevligt, skulle varit kanonkul att följa med. Får försöka nästa gång ifall det blir fler fotosidan-resor dit!

Nja, det finns en till anmäld, men han har inte, vad jag kan se, trätt fram i tråden och sagt att han är anmäld publikt, så han får själv göra det om han vill. Det är m.a.o. 14 anmälda.

Hej alla!

Jag antar att det är mig som Oscar skriver om? =) Jag är inte hemlig eller nåt, utan är den som Roger Alex/Archangel nämnde tidigare. Har bara inte haft så mycket mer att tillföra förutom det Roger skrev.

Till dig/er som har problem att hitta flyg billigt, det kan vara för att ni vill flyga på fredag och söndag, då är det såklart dyrare. Flyger man torsdag+måndag blir det andra bullar =)

Ser verkligen fram emot detta! Kul att träffa fler härifrån också; Christer L har jag träffat tidigare (Saltsjöqvarn eller var det Gamla Riksarkivet), och Roger känner jag sedan länge.

Ang Vagabond-artikeln; läste den och tyckte den inte var nåt speciellt. Det var en sedvanlig story om hur läskigt det kändes att vara där etc. Ytligt med fakta. Har man letat på nätet så har man läst ett antal av såna storys. Samma med bilderna. Kan däremot tipsa om att leta på piratebay och mininova efter dokumentärer. Hittade ett par intressanta, bla en från BBC (?) där de ertappar tjuvar på bar gärning i P (som stal element).

Tänkte också försöka mig på att göra nån sorts karta genom att ta bilder från Google Earth, klippa ihop, och göra nån sorts Highpass/etc-filter för att göra den sv/v med husen utsatta. Får se hur det går =)

//Marcus

En till!

Hej hej!
Nu har jag också anmält mig, bokar flyg och hotell så fort jag fått lön... Tänke flyga från Kastrup eftersom jag bor i Helsingborg. Någon annan som tänkt flyga därifrån? Vart ska ni bo allihop? Och den här snubben på resebyrån, nån som varit i kontakt med honom? Många frågor... Ska bli grymt kul det här!
/ Lisa

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar