Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Finns intresse för fotoresa till Pripyat i sommar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Då så... bara cirka en vecka kvar =)

Kan kanske ha missat något här men hur betalar vi till guiden? På plats eller i förskott? USD eller i inhemsk valuta?

Hur många vill besöka verket på måndagen (alt dag X)? Jag är själv sugen och kanske kan vi redan nu göra en liten "intresselista"?
 
Betalning sker till guiden. Lokal valuta (800 UAH) ger troligtvis bäst växelkurs, men det brukar gå bra att betala det mesta med dollar här nere också om man vill.
 
Jag funderade på att besöka verket på fredagen, men fick svaret från Sergei att rundturena var identiska på fredag och lördag.

Jag är intresserad av att besöka verket, fredag / söndag är de ända allternativ jag har.

// Magnus;
http://home.livingat.org
 
Oscar,
Är det värt att lägga en hel dag på en tur till verket, eller är det bättre att lägga en extra dag i Kiev (har bara 3 fulla dagar allt som allt så det blir 1 eller 2 i kiev beroende på om man skall ta 2 turer norrut). Förstår att detta är personlig smak, men vad är det man missar förutom den obligatoriska bilden på den sarkofagen ?

***beslutsångest***
 
Magnus: Mycket märkligt, men det är möjligt att det är en annan skräddarsydd tur direkt till Pripyat även på fredagen. Sergey kan vara lite flummig ibland, så det är viktigt att speca datum och dag, inte bara dag, och kanske också att det är den skräddarsydda resan direkt till pripyat som Oscar Mannbro håller i. Nu vet jag ju iofs inte hur er konversation varit, men kanske går det lättare om du ger mer info så att han hänger med.

Jonas: Nu har ju jag iofs varit vid verket, så "jag-har-varit-där"-faktorn har jag redan upplevt, men jag skulle nog ändå skippat reaktorn. Vi kommer att få se den, om än på lite större håll, från Pripyat och det är rätt tråkigt ur fotosynpunkt ändå eftersom det ser precis likadant ut som på alla bilder du sett från reaktorn ändå.

Däremot är Kiev faktiskt en oupptäckt östeuropeisk pärla enligt mig, så jag hade valt en extra dag i Kiev i stället om jag var i din situation. T.ex. så hade nog jag, om jag hade fredagen till förfogande, lagt den på t.ex. det pampiga andravärldskrigsmuseet eller, om söndagen är alternativet, följt med på stadsvandringen.

Men som du säger, det är ju i väldigt mycket en intressefråga.
 
Det svar jag fick när jag frågade på skillnad / grupp storlek var:

"no difference at all and the groups are almost the same - 12-14 people
Best regards,
Sergei Ivanchuk"

Skall se vad annat jag hittar till fredagen, annars åker jag både fredag och lördag ändå...

// Magnus;
http://home.livingat.org/index.aspx
 
Ser man bruket från Pripyat så är jag nöjd med ett par snapshots med det mesta telet jag orkar släpa :)
Tror inte jag vill lägga extra dagar på detta.
 
***beslutsångest***

Jag har iaf bestämt mig för att ta "överbliven" tid i Kiev. Dels för att jag gillar att utforska nya städer och dels för att jag tror det kan bli lite mycket med två besök på så kort tid. Men givetvis så varierar det ju vad folk är intresserade av.

/Andreas
 
Några tips och turistfällor till er som stannar några dagar extra och vill hitta på något under dagen en vardag:

- "Great Patriotic War Museum", andra världskrigsmuséet, med den pampiga 62meter (102 inkl. plattform) höga moderlandsstatyn.
- Chernobylmuseet
- Babi Yar, där den värsta massakern under förintelsen ägde rum. Totalt avrättades ca 100.000 människor (främst judar) här, varav drygt 30.000 under två dagar.
- "Kiev Pecherska Lavra", stort kloster med bl.a. underjordiska gångar med mumifierade munkar och ett mikromuseum där allt ses genom mikroskop, och där det bl.a. finns ett schackbräde på ett nålshuvud och en loppa med gyllene skor. Ligger i närheten av krigsmuseet, så det kan vara ett exempel på en heldagsaktivitet att kombinera de båda.
 
Ser man bruket från Pripyat så är jag nöjd med ett par snapshots med det mesta telet jag orkar släpa :)
Tror inte jag vill lägga extra dagar på detta.

Och orkar man inte släpa själv, så kanske det finns någon annan vänlig själ med samma objektivfattning och större muskler :)
 
Alla turer verkar ha "vårt" upplägg?! :)

Jag funderade på att besöka verket på fredagen, men fick svaret från Sergei att rundturena var identiska på fredag och lördag.
... och när jag bokade min extra-tur på måndagen 1/9 (inlägg #185 ovan) fick jag veta att den programmässigt är identisk med "vår" Mannbro-tur den 30/8...

Ja, Sergei verkar lite flummig, det blir intressant att se vad jag egentligen får för tur på måndagen :) ...
 
Den ukrainska valutan är väldigt hårt reglerad och får inte föras ut hur som helst utanför ukraina, därav att svenska växlingskontor inte kan växla valutan.

Ja, det kan man, men man får rätt dålig växelkurs. Om du vill ta med kontanter så är det bäst att växla till USD eller EUR i Sverige, de får man bättre kurs på.

Personligen tycker jag dock att det är bättre att ta ut pengar direkt från en bankomat i lokal valuta. Då slipper jag bära runt så mycket kontanter.
 
Ni som flyger, vilka flighter / tider har ni bokat ?

Ni som skall bo på hotell i Kiev, vilka hotell har ni valt ?

Skoj att få lite uppradat vart alla bor och hur vi flyger..

Kan ju vara administrativt bra, samt dela på eventuell taxi etc.

---------
:: Sedan en annan sak, vad för *KAMERAUTRUSTNING* tar ni med er?
---------
 
Lite mer info som kan vara bra innan ni reser:

Regler under Pripyat-resan:
1) Pass måste ni ha med er, annars blir ni inte insläppta i den förbjudna zonen.
2) Långärmat och långbyxor gäller samt inga sandaler eller andra öppna skor.
3) Vi har ett upplägg där vi har stor frihet men Guidens ord är, för er egen säkerhet, lag. Detta gäller inte bara radioaktiv strålning, utan kanske framförallt sådant som att inte ge sig in i byggnader innan man har guidens godkännande. Vissa hus är strukturellt sköra, och det kan vara en dödsfälla att ge sig in där.
4) Jämna pengar gör det enklare för alla
5) Kom i tid till uppsamlingsplatsen, 08:00



PS. Håller på att ragga "traditionell Ukrainsk restaurang", men kan inte lova att jag lyckas boka något. Eftersom vi är så många är det inte helt lätt att hitta passande restaurang, så eventuellt kanske det blir något annat, men mat kommer vi i alla fall att få i någon form :)
 
:: Sedan en annan sak, vad för *KAMERAUTRUSTNING* tar ni med er?

Jag kommer att ha med mig hus, blixt (som jag kör trådlöst till stor del), normalzoom (18-70), telezoom (ljussvagt men smidigt 70-300), fast 50 och, det primära för mig, en vidvinkelzoom (10-20).

Nu är ju jag iofs vidvinkeltok, men just vidvinkel passar väldigt bra till mycket i Pripyat. Det blir ju mycket arkitektur både invändigt och utvändigt, så den satt på till 80% ungefär senast, resten fördelat ungefär 50-50 på normalzoom och telezoom.

50mm:arn använde jag lite första gången jag var där för att kunna fota inomhus utan blixt, men tycker att det är lite för långt för inomhusfoto. En ljusstark fast vidvinkel hade jag däremot gärna tagit med mig.

Stativ eller i alla fall enbenare är ganska bra, särskillt inomhus, men mina ligger i Sverige...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.