Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Finns intresse för fotoresa till Pripyat i sommar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hade tänkt att boka om till samma hotell som alla (nästan) andra bor på, men jag var för sent ute...
Finns ingen onlinebokning som tar emot bokning nu så här sent inpå.
Så jag får väl bo kvar på mitt Hostel.

Det kostar ju inte så mycket att ta en taxi i stan, så det ordnar sig nog.

Jag har missat en del info innan i denna tråd bla. om resauppgifter och telefonnummer. Jag har skickat in nu, men det är inte säkert att det hinner komma med.

Jag anländer i Kiev på torsdag 14:50. Och åker hem den 1/9 klockan 15:30. Vet att det var nån som skulle resa på samma flight som mig, så vi kan väl göra stan osäker på torsdag kväll... :)
Mitt telefonnummer är 0762-001194. Kommer att ha den på så mycket som jag kan, men bäst är väl att skicka SMS kan jag tänka mig ur kostnadssynpunkt.

Jag kommer att ha med en 350D, 70-200 2.8L, 50mm 1,8, samt ett Sigma 28-70 2,8DG. 15 Gb totalt i minneskort samt bärbar dator... Har inte bestämt mig vad det gäller stativ än. Jag har lånat ett 3 3-ben som är lättare än mitt samt att jag har ett enbens. Men eftersom jag gillar nattbilder så blir det nog den trebenta. Beror lite på vad väskan kommer att väga. Vill ju ha lite med mig hem också.

Jag har funderat lite på ett fisheye från Kievcamera...

Vet inte om du hinner svara, men Oscar, finns det nån bra (billig) fotoaffär i Kiev?

Väl mött!

/Stefan
 
Och en fråga till...

Antagligen kan man växla till UAH på flygplatsen, men hur är det mes kursen? Spelar det nån roll? Kommer att ha med mig USD.

/Stefan
 
Och en fråga till...

Antagligen kan man växla till UAH på flygplatsen, men hur är det mes kursen? Spelar det nån roll? Kommer att ha med mig USD.

/Stefan

Jag reser mycket i tjänsten har därför lärt mig att det alltid är billigast och enklast att växla genom att använda ett Master Card eller Visa i en bankomat.
Växlar man först till dollar och sedan till lokalvaluta så betalar man växlingsavgiften och kursförlusten mellan köp och sälj 2 gånger.
Mitt Visa kort kostar 1,5% på värdet om jag använder det i en utländsk bankomat. Det är klart mindre än vad t.ex Forex tar.
 
Växlar man först till dollar och sedan till lokalvaluta så betalar man växlingsavgiften och kursförlusten mellan köp och sälj 2 gånger. Mitt Visa kort kostar 1,5% på värdet om jag använder det i en utländsk bankomat. Det är klart mindre än vad t.ex Forex tar.

Fast Euro (som liksom dollar går att växla kontant i Ukraina) ska man väl kunna ta ut i bankomater utan avgift/växlingspålägg i Sverige? Om jag hade hunnit så hade jag skaffat ett ICA Visa-kort där man helt slipper växlingsavgift och uttagsavgift utanför EU.
 
Jag har funderat lite på ett fisheye från Kievcamera...

Vet inte om du hinner svara, men Oscar, finns det nån bra (billig) fotoaffär i Kiev?

Om du är intresserad av Kiev-kameror/objektiv så har fabriken som tillverkar kiev-kamerorna (Arsenalna-fabriken) fabriksförsäljning:

http://www.zavodarsenal.kiev.ua/index.phtml?lan=e&id=_2_2

I övrigt så finns det vanliga fotoaffärer, men de är inte särskillt billiga, ungefär samma pris som i Sverige på det mesta.
 
Och en fråga till...

Antagligen kan man växla till UAH på flygplatsen, men hur är det mes kursen? Spelar det nån roll? Kommer att ha med mig USD.

/Stefan

Ja, det finns växlingskontor på flygplatsen, men som allt annat så är det mer fördelaktigt att göra sina affärer på andra ställen än flygplatsen. Växlingskontoren här nere (i alla fall inte de jag använt) tar dock inte någon fast avgift, enbart skillnaden i in/utväxlingskurs, så man kan växla lite på flygplatsen om man har behov, och resten i stan.

Men som sagts tidigare; uttag i bankomat är det smidigaste och troligtvis billigaste sättet att växla.
 
Vet inte riktigt när min "utflyckt" är tillbaks på fredagen, så jag kan ha tight att hinna till middagen 19:30 (men i så fall ses vi morgonen därpå...).

Kommer ha med mig både macro och tele till Nikon, jag hoppas på någon form av fågel / djur liv :)

// Magnus;
http://home.livingat.org
 
Vet inte riktigt när min "utflyckt" är tillbaks på fredagen, så jag kan ha tight att hinna till middagen 19:30 (men i så fall ses vi morgonen därpå...).

Kommer ha med mig både macro och tele till Nikon, jag hoppas på någon form av fågel / djur liv :)

// Magnus;
http://home.livingat.org

Vi kommer att vara centralt någonstans, så de som inte hinner kan slå en signal, så ska jag försöka ge en vägbeskrivning så gott jag kan :)
 
Kan inte komma ihåg om någon har länkat till George Jardins intervju med Gerd Ludwig. Den fotograf hos National Geographic som gjorde reportaget från Chernobyl 1986 och som gjorde ett nytt uppföljande reportage 2005.
Den var åtminstone mitt huvudskäl att vilja hänga på den här resan.
Mycket intressant intervju och bra bilder.
Ni hittar länkar här:

The podcast can be downloaded from my iDisk at:

http://idisk.mac.com/george_jardine-Public?view=web

This podcast is labeled “20071120 Podcast - Gerd Ludwig” in the Public directory.

Or, it can be found on iTunes (in a day or two) by searching under Podcasts for “Lightroom”. The RSS feed is:

http://rss.adobe.com/www/special/light_room.rss
 
Har just skickat ut email till alla jag har i min lista.

Om någon inte fått deltagarlistan så skrik till så mailar jag.
 
Bättre sent än aldrig

Sorry för dålig aktivitet i forumet de senaste dagarna, har suttit i konferensrum i Tyskland dygnet runt sen i måndags morse... ;)

Nåväl, troligen tar jag med detta

D2x
D200
17-35
28-70
70-200
enbenstativ
blixt

Kanske fisheye 10,5, och kanske en IR-konverterad D100.

Ingen laptop utan en portabel urtankningsenhet, vill minnas att den rymmer bortåt 80 gigg (därmed inte sagt att jag tänker fylla den).

Husets alla CF-kort.

Och så alla dessa olika batteriladdare förstås - batteriladdarefloran är ju helt absurd, kan ingen uppfinna en kompakt reseladdare som man kan ladda allt i; alla olika kamerabatterier, urtankningsburk, laptop, telefon, iPod, rubbet?!

Profilen blir snart uppdaterad med mobilnummer.
 
Hej
Jag kommer tyvärr inte kunna följa med, jättetråkigt tycker jag.

Oscar, om det är så att du bokat in mig och det inte går att avboka etc, så kan jag föra över pengar för detta till ditt konto, du kan maila mig !

Anledningen till jag inte kan följa med, är att drömlägenheten dök upp igår, och nu är det brottom som bara den.. -att fixa till den gamla och sälja, jag behöver verkligen helgen till att fixa med detta.

Jag hoppas ni andra får en grym upplevelse i Ukraina, var försiktiga, ha skoj, och ta grymma bilder !

/niklas
 
Hej
Jag kommer tyvärr inte kunna följa med, jättetråkigt tycker jag.

Oscar, om det är så att du bokat in mig och det inte går att avboka etc, så kan jag föra över pengar för detta till ditt konto, du kan maila mig !

Anledningen till jag inte kan följa med, är att drömlägenheten dök upp igår, och nu är det brottom som bara den.. -att fixa till den gamla och sälja, jag behöver verkligen helgen till att fixa med detta.

Jag hoppas ni andra får en grym upplevelse i Ukraina, var försiktiga, ha skoj, och ta grymma bilder !

/niklas

Tråkigt, tråkigt...jag vet faktiskt inte vad som gäller angående avbokning, ska kolla upp det med arrangören.
 
Hej Oscar,
Vet inte om någon av er har tittat på intervjun med Gerd Ludvig? Tycker att hans bilder på människor i zonen är toppen och väldigt uttrycksfulla. Säger mer om katastrofen än alla tomma rum.
Kommer vi ha chans att möta några av de människor som finns i Pripyat?
Undrar för om så är fallet tar jag med mig min 85/1.2, i annat fall får klumpen stanna hemma.

Hälsningar
Mats
 
Nej, tyvärr. I Pripyat bor det inga människor, det är i vissa byar runtomkring.

Jag har också funderat på en resa med fokus att träffa människorna i dessa byar vid något tillfälle (med tolk med), men det blir inte den här gången.
 
Nej, det tror jag inte. Då de har turer i princip varenda dag är det svårt att trycka in en sådan specialtur med så kort varsel...dessutom behövs 7-10 dagar för att få tillstånd aktuell dag.

Men jag tror att du kommer att gilla Ukraina tillräckligt mycket för att vilja komma tillbaka igen :)
 
Restaurangbokningar

Nu är det löst med restaurangbokningar.


Tyvärr lyckades jag inte hitta en riktigt traditionell Ukrainsk restaurang centralt där jag kunde boka för så många personer, så på fredagen kommer vi att äta på en restaurang som heter Шато. Inte en traditionell Ukrainsk restaurang, men ett mycket trevligt ställe med spännande inredning, bra mat och eget ölbryggeri. Dessutom, som jag vet att de flesta svenskar föredrar, gick det där att boka bord i rökfri avdelning. Eftersom vi nu ändå bestämt det, och några redan åkt.

På lördag träffas vi på Arena Beerhouse, inte min favoritpub (mina favvisar är små källarkrogar utan skyltning, men de är för små för oss alla), men helt OK, dock mest västerlänningar. Brygger också sitt eget öl.

Arena ligger inne på innegården i änden av den stora paradgatan "Khreshatik" (samma gata som Шато), så det är lätt att hitta hit. Därför kan vi mötas där.

Båda restaurangerna är, föga förvånande, bokade i namnet "Mannbro".

En liten karta har jag lyckats få till också:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1433326.htm?set=mp
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.