Annons

Finjustering av AF på Sony a900

Produkter
(logga in för att koppla)

tannler

Aktiv medlem
Skummade igenom manualen för a900 och hittade lite intressant långt ner på sidan 132:

• If you perform AF fine adjustment with a lens of other manufacturers, the adjustment values of Sony, Minolta, and KonicaMinolta lenses may be affected. Do not use this function with any lens of other manufacturers.

"Surt för Er, Cosina, Quantarya, Sigma, Tamron, Tokina, Voightländer mfl., men Ni får finna Er i att inte vara med klubben".

Lite proprietärt tycker jag - det är inte alla som har råd att hålla sig med märkesoptik. Personligen tackar jag den lyckliga stjärnan att jag numera renodlat min line-up
 
Det är väl bara att gå igenom alla sina optiker och se om de påverkar varandra. Mödosamt jobb om man har många ...

Jag är också renodlad Minolta. Bra grejer de gjorde på 80-talet.

Mikrojustering funkar riktigt bra. På 7D:n fick jag lämna in kameran för att fixa backfokus. Nu kan man göra det enkelt på egen hand.
 
Lagras inte justeringen individuellt för resp objektiv? Isåfall faller ju lite av finessen, att kunna fintrimma ev skillnader mellan gluggarna.
 
"Surt för Er, Cosina, Quantarya, Sigma, Tamron, Tokina, Voightländer mfl., men Ni får finna Er i att inte vara med klubben".
Detta är inte orsakat av att Sony försöker låsa ute tredjepartstillverkare.

Anledningen är att kameran inte kan läsa ut något serienummer, utan funktionen identifierar objektivet med dess objektiv-ID som bara anger objektiv-modell. En del tredjepartstillverkare, framförallt snåla Sigma, vill inte betala för att registrera egna objektiv-ID utan använder något "passande" objektiv-ID från ett existerande Minolta- eller Sony-ojektiv.

Du kan använda funktionen för objektiv från tredjepartstillverkare, men blir det en konflikt med något av dina andra objektiv kan inte Sony förhindra detta. Funktionen kan heller inte se skillnad på två originalobjektiv av samma typ då de naturligtvis har samma objektiv-ID.

Själv har jag bara Minolta- och Sony-objektiv (inga duplikat) och behöver inte heller oroa mig. Jag har inte testat finjustering ännu då jag hämtade min 900 för bara några timmar sedan. :)
 
Ställde frågan till Nikon angående D300 och fick till svar att det bara fungerar med originaloptik och då efter någon viss serie. Så även om det fungerar med icke-egna-märkets optik så vill säkert tillverkarna gardera sig mot att folk kommer dragandes med en massa olika fabrikat och modeller och säger "det fungerar inte"
 
Objektiven måste gå att identifiera på något sätt. Finns inte den möjligheten på ett objektiv är det inget mankan göra åt saken ...
 
Skönt att Sony har tagit tillvara arvet från Minolta. Det borde inte vara så svårt att fånga gamla Minoltafans med denna kamera. Tråkigt bara för de som sålt av de gamla APO-optikerna ...
 
Skummade igenom manualen för a900 och hittade lite intressant långt ner på sidan 132:

• If you perform AF fine adjustment with a lens of other manufacturers, the adjustment values of Sony, Minolta, and KonicaMinolta lenses may be affected. Do not use this function with any lens of other manufacturers.

"Surt för Er, Cosina, Quantarya, Sigma, Tamron, Tokina, Voightländer mfl., men Ni får finna Er i att inte vara med klubben".

Lite proprietärt tycker jag - det är inte alla som har råd att hålla sig med märkesoptik. Personligen tackar jag den lyckliga stjärnan att jag numera renodlat min line-up

"Lite proprietärt"? Utomordentligt dåligt om du frågar mig! Man måste väl ändå utgå från att folk mycket väl kan komma att välja objektiv från andra tillverkare än orginaltillverkarna. Tycker de gjort det väl enkelt för sig både Sony och Nikon. Har Canon också valt samma korkade spår tro?

Varför kan man inte bara läsa ut det offset som finns lagrat i objektivet och låta justeringen utgå från det? Är det inte därför offset-värdena finns för att kunna överstyra kamerans AF-system vid behov eller tänker jag fel här? Varför är objektivens typ-ID viktigt? Är det för att få tag i något default offset eller vad handlar det om? Jag som trodde att något verkligt bra börjat etablera sig med möjligheterna till microjustering.

Visst har jag också mest Minolta-objektiv men ett par Tamron har jag allt och så är det säkert för många andra. Det är inte bara mina Tamron som strular med AF utan det gör minst lika många av mina gamla 80-talare.
 
Hur vet du att det är en sanning du gör dig till tolk för och att du inte aningslöst istället sprider en lögn?
Jag uppskattar inte att bli kallad för lögnare!

Fakta är att objektivets ROM inte innehåller något serienummer. Alla objektiv av samma modell innehåller ett ROM med samma innehåll. Det finns alltså inget sätt för kameran att se skillnad på olika objektivindivider. Detta får det resultat som Sony dokumenterar i instruktionsboken, att om du har flera objektiv av samma modell kommer alla objektiv att få samma justering.

Fakta är att många tredjepartstillverkare av objektiv har kopierat objektiv-id från existerande Minolta-objektiv i stället för att betala Minolta för att registrera egna objektiv-id. T.ex har Minolta 70-210/4 (Beercan) objektiv-id 25551 och samma objektiv-id använde Sigma för Sigma 70-200/2.8 EX APO. Om ett av dessa objektiv behöver en justering blir det därför problem då båda objektiven justera lika mycket. Av denna anledning säger Sony att de inte kan garantera resultatet.

Sony kan inte se om det var Minolta eller Sigma som tillverkade objektivet och kan därmed inte heller diskriminera Sigma.

Vem säger vad åt vem och med vilket syfte?
Vad är syftet med att anklaga mig för att sprida lögner?
 
Käbbla inte gossar - det förefaller vara utrett att den enda information om objektiv-ID som kan hanteras av a900 är objektiv-ID från objektiv-ROM. OM man har dubbla exemplar av ett visst objektiv, sdkiter det sig - alla får samma offset. Likaså får alla "snyltare" samma offset som Minoltas objektiv med samma objektiv-ID. Det står klart.

Det jag reagerar lite mot, är Sonys friskrivande formulering: "Do not use this function with any lens of other manufacturers", vilket inte är generellt sant, utan bara om man drabbas av multipla objektiv med samma objektiv-ID. Formuleringen implicerar att det inte fungerar - med det gör det, bara man håller reda på vilka objektiv-ID som finns i ens lineup.
 
Jag uppskattar inte att bli kallad för lögnare!

Fakta är att objektivets ROM inte innehåller något serienummer. Alla objektiv av samma modell innehåller ett ROM med samma innehåll. Det finns alltså inget sätt för kameran att se skillnad på olika objektivindivider. Detta får det resultat som Sony dokumenterar i instruktionsboken, att om du har flera objektiv av samma modell kommer alla objektiv att få samma justering.

Fakta är att många tredjepartstillverkare av objektiv har kopierat objektiv-id från existerande Minolta-objektiv i stället för att betala Minolta för att registrera egna objektiv-id. T.ex har Minolta 70-210/4 (Beercan) objektiv-id 25551 och samma objektiv-id använde Sigma för Sigma 70-200/2.8 EX APO. Om ett av dessa objektiv behöver en justering blir det därför problem då båda objektiven justera lika mycket. Av denna anledning säger Sony att de inte kan garantera resultatet.

Sony kan inte se om det var Minolta eller Sigma som tillverkade objektivet och kan därmed inte heller diskriminera Sigma.


Vad är syftet med att anklaga mig för att sprida lögner?

Om det är sant som tannler säger att ID används för att få tag på ett givet offset så undrar man ju. Offset kan väl justeras om man har rätt verktyg? Varför utgår man från att det värdet är skrivet i sten och kopplat till ett typ ID om det kan ändras?

Jag fattar inte detta. Det är bara det jag frågar om du verkligen vet att det är omöjligt att utgå från det offset som finns registrerat objektivet istället för ett standardvärde/default som man alltid har som grundinställning. Alltså om Sony valt denna väg av marknadsskäl istället för att utgå från ett verkligt offset om det exv. skulle ha justerats till ett annat värde än grundinställningen. Jag har läst om detta tidigare på nätet och tolkat det just så att offsetvärdet kan ställas för att kompensera för en AF som felfokuserar. Varför kan man då inte utgå från just det istället för ett default kopplat till ett viss typ ID om man nu gör det.

Så frågan är alltså om den väg Sony och Nikon valt varit den enda möjliga vägen eller om de faktiskt gjort ett val mellan flera olika lösningar grundat på önskan att kontrollera sin marknad. Frågan är om du eller någon annan verkligen vet hur det ligger till eller om ni bara ekar det Sony säjer. Jag är långtifrån övertygad av det jag läst i denna tråden. Varför skulle inte två individer av ett objektiv kunna särskiljas på exv. tillverkningsnummer. Finns inte den typern av info i chipen eller har man som sagt bara gjort det enkelt eller kanske rent av onödigt komplicerat för oss?
 
Käbbla inte gossar - det förefaller vara utrett att den enda information om objektiv-ID som kan hanteras av a900 är objektiv-ID från objektiv-ROM. OM man har dubbla exemplar av ett visst objektiv, sdkiter det sig - alla får samma offset. Likaså får alla "snyltare" samma offset som Minoltas objektiv med samma objektiv-ID. Det står klart.

Det jag reagerar lite mot, är Sonys friskrivande formulering: "Do not use this function with any lens of other manufacturers", vilket inte är generellt sant, utan bara om man drabbas av multipla objektiv med samma objektiv-ID. Formuleringen implicerar att det inte fungerar - med det gör det, bara man håller reda på vilka objektiv-ID som finns i ens lineup.

Hur ser man objektiv ID? Syns det i A900-gränsnittet?
 
Om det är sant som tannler säger att ID används för att få tag på ett givet offset så undrar man ju. Offset kan väl justeras om man har rätt verktyg?
Offset justeras av användaren via en meny. Justering görs genom att användaren låter kameran fokusera med det objektiv som ska justeras och om fokus blir fel ökar eller minskar användaren offset i menyn. Användaren upprepar detta tills fokus blir ok.

Objektiv-ID används av kameran för att koppla den inmatade offset till det objektiv som används. Då objektivets ROM inte innehåller serienummer använder Sony det som finns, dvs objektiv-ID.

Varför utgår man från att det värdet är skrivet i sten och kopplat till ett typ ID om det kan ändras?
Offset justeras av användaren, så det är inte skrivet i sten. Köp en egen A900 och testa!

Jag fattar inte detta.
Ändå anser du att någon som har en A900, och vet hur det fungerar, att vara en lögnare? Jag uppskattar fortfarande inte att bli kallad lögnare, något som jag har noterat att du inte kommenterade.

Varför skulle inte två individer av ett objektiv kunna särskiljas på exv. tillverkningsnummer. Finns inte den typern av info i chipen eller har man som sagt bara gjort det enkelt eller kanske rent av onödigt komplicerat för oss?
Som jag tidigare har skrivit; den informationen finns inte i objektivets ROM och Sony kan inte heller modifiera alla objektiv som har tillverkats och sålts sedan 1985.
 
Offset justeras av användaren via en meny. Justering görs genom att användaren låter kameran fokusera med det objektiv som ska justeras och om fokus blir fel ökar eller minskar användaren offset i menyn. Användaren upprepar detta tills fokus blir ok.

Objektiv-ID används av kameran för att koppla den inmatade offset till det objektiv som används. Då objektivets ROM inte innehåller serienummer använder Sony det som finns, dvs objektiv-ID.


Offset justeras av användaren, så det är inte skrivet i sten. Köp en egen A900 och testa!


Ändå anser du att någon som har en A900, och vet hur det fungerar, att vara en lögnare? Jag uppskattar fortfarande inte att bli kallad lögnare, något som jag har noterat att du inte kommenterade.


Som jag tidigare har skrivit; den informationen finns inte i objektivets ROM och Sony kan inte heller modifiera alla objektiv som har tillverkats och sålts sedan 1985.

Jag vill inte ha en A900, den är för stor och klumpig för mig. Jag väntar på ett mindre och smartare hus. Däremot är jag väldigt intresserad av AF-justeringsmöjligheterna eftersom jag plågats länge av AF-problem liksom många andra.

Att Sony i A900 serverar en lösning innebär inte att det inte finns andra vägar att gå. Jag har exv. läst i Nikon-forum att trots att D300 har microjustering, så tvingas en del skicka in både kamera och alla objektiv eftersom det finns två möjligheter att fixa problemet. En finjustering i kameran (som dock ej alltid räcker) och en som bara verksatn kan göra tydligen för den är ej öppen för användarna. Därmed inte sagt att jag vill ha Nikon-lösningen eftersom jag just inte vill tvingas uppsöka verkstad för dessa problem. Men Nikon har uppenbarligen fler saker att skruva på även om de också bara tar ansvar för sina egna objektiv.

Det är f.ö. inte första gången som en kameratillverkare säjer till kunderna att "det inte går" trots att det uppenbarligen gör det rent tekniskt i nedanstående exempel. Man väljer helt enkelt att mörka en möjlighet av rena marknadsskäl eftersom den vägen gynnar egen nyförsäljning.

Ta och läs detta så förstår du vad jag menar:

http://www.naturfotograf.com/lens_CPUconversion.html

Den här länken är skriven av en begåvad norrman som själv tagit reda på att det visst går att förse manuella Nikkor objektiv med ett nytt chip så att de kan fås att funka med kamerans AF. MF blir AF alltså. Nikon hävdar att det inte går för de vill sälja nya objektiv. Känner du igen logiken?

Jag har jobbat i 20 år inom IT-distribution och har sett säljet av IT-produkter inifrån med mycket leverantörskontakter. Hela businessen bygger ju på att sälja på folk saker de egentligen inte behöver. Varför skulle vi någonsin okritiskt lita på en tillverkares ord? Han har alltid åtminstone ett bra skäl att blåsa oss.

Man ska inte tro varenda bov om gott, i alla fall inte om de har ett bra motiv att blåsa dig, och pengar är faktiskt starkare än sexdriften för många.

Jag har sökt men faktiskt inte lyckats hitta exakt vad vilken typ av data som verkligen står i minnet i olika tillverkares objektiv. Jag tror varken på gud eller tillverkare och jag vill se med egna ögon hur det ser ut.

Om det nu verkligen skulle vara som du säjer (vilket återstår att se) och vi nu har ett problem där ny funktionalitet helt enkelt inte kan funka tillförlitligt (micro justering) för att objektiven helt enkelt inte har tillräckligt med data för att kunna hantera detta korrekt för alla typer av objektiv, så måste man kanske fr.o.m. nu börja skicka med serienummer också. Problemet du beskriver är inget annat än att man tvingats sätta ett taskigt index som inte kan garantera unika träffar. Man behöver läsa både typ av objektiv och dessutom serienummer för att indentifiera olika individer av samma typ. Vi behöver helt enkelt en ny standard om detta nu inte redan finns.

Vem vet, det kanske finns någon tom variabel i objektivchippen som man kan använda till serienummer om ingen sådan finns och varför skulle man inte kunna byta chip i gamla orginalobjektiv och nya trejepartsobjektiv på samma sätt som man uppenbarligen kan när man får gamla manuella Nikkor-objektiv att fungera med AF, så att man kan få microjusteringen att funka med alla typer av objektiv. Inte ens Sony kan väl vara nöjda med en lösning som inte ens kan hantera två olika orginalobjektiv av samma typ.

Att få en killerfunktion och viktigt säljargument att bara funka med de egna tillbehören är Sony-säljarens egen våta dröm och det är något marknadsfolket på "top brands" alltid drömmer om och letar efter, eftersom kopior och plagiat alltid styr bort en del business. Jag slår vad om att marknadsfolket t.o.m. diskuterat att dra ett kompatibilitetssteck vid nya Sonyobjektiv, för att tvinga oss köpa nytt istället för 20 år gamla Minolta-objektiv i second hand, även om de inte vågat.

Tro inte allt ni ser och hör och speciellt inte om det kommer från en tillverkare av kameror!
 
Senast ändrad:
Men, det är väl bara att klistra fast en liten lapp på objektivet med värdet av sjusteringen? Alltså om man har kommit fram till att det behövs +12 så läser man det på lappen och knappar in det på kameran när man använder objektivet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.