ANNONS
Annons

A900 tar sig an ett bröllop

Produkter
(logga in för att koppla)
Slutligen har A900 det sympatiska draget att vid 2 sek självutlösning automatsikt fälla spegeln momentant vid stativtagning vilket krafitigt eliminerar risken för mikroskakning. På de flesta andra märken måste man djupt in i menyerna för att ställa in spegelfällning och därtill efter tagning dyka in i menyerna igen för att få kameran i "normalläge".
Mycket bra av Sony!

Det tror jag faktiskt är Minolta. Jag tror 7D har det också om jag inte helt missminner mig.

Funktionen finns på A100, A700 och A900 precis som DMF (Direct Manual Focus) men är några av de saker som faktiskt saknas på de enklare A200 och A3xx.

Den funktionen är suverän att ha.. Bara trycka på knappen om man vill lägga fokuset bakom massa trädgrenar tex som omöjliggör fokuset att hamna bakom grenverken.. Pang in man knappen och fokusera manuellt... Verkligen användbart...

Den funktionen är suverän att ha.. Bara trycka på knappen om man vill lägga fokuset bakom massa trädgrenar tex som omöjliggör fokuset att hamna bakom grenverken.. Pang in man knappen och fokusera manuellt... Verkligen användbart...

DMF är faktiskt en av de få saker jag verkligen saknar på min nuvarande kamera. Det är ett av toppkriterierna för uppgradering för mig. Mitt nästa hus ska absolut ha det. Suverän funktion.

DMF är faktiskt en av de få saker jag verkligen saknar på min nuvarande kamera. Det är ett av toppkriterierna för uppgradering för mig. Mitt nästa hus ska absolut ha det. Suverän funktion.

Jodå, mycket praktiskt och mer direkt än andra märken. Men i ärlighetens namn kan man lika snabbt på Canons/Nikons USM/AF-S gluggar direkt vrida på fokusringen utan att trycka in någon knapp förutsatt att avtrycket hålls nedtryckt i halvt läge under den manuella fokuseringen.

En annan bra finess ned de Sony/Zeissgluggarna är att det finns en knapp på dem som man exv kan låsa fokus med. Sitter perfekt ergonomiskt placerad. Har endast sett den funktionen på 135/1.8, 85/1.4 o 24-70/2.8
visserligen. Men jag har inte tittat så noga i övrigt.

En annan bra finess ned de Sony/Zeissgluggarna är att det finns en knapp på dem som man exv kan låsa fokus med. Sitter perfekt ergonomiskt placerad. Har endast sett den funktionen på 135/1.8, 85/1.4 o 24-70/2.8
visserligen. Men jag har inte tittat så noga i övrigt.

Denna funktion blir mindre avändbar i mitt tycke på de fasta ZA gluggarna då fokusringen har ett överdrivet glapp som gör precis manuell fokusering allt annat än precis. (speciellt vid fullt öppen glugg)

Lite tråkigt med tanke på att kvaliten i övrigt känns gedigen.

/P.

Senast ändrad:
Denna funktion blir mindre avändbar i mitt tycke på de fasta ZA gluggarna då fokusringen har ett överdrivet glapp som gör precis manuell fokusering allt annat än precis. (speciellt vid fullt öppen glugg)

Lite tråkigt med tanke på att kvaliten i övrigt känns gedigen.

/P.

Den funktionen är väl mest användbar om kameran är inställd på följande AF (AF-C) och man snabbt vill frysa fokus i en snabb situation. I övrigt ser jag den som användbar om man vill ha låst fokus och ha högerhanden fri för att relativt snabbt ändra bländare/tid o dyl. Alltså inget bra alternativ för manuell fokusering, men användbar i andra sammanhang.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar