ANNONS
Annons

Finjustering av AF på Sony a900

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett annat citat från samma källa:

"I believe that Pentax has not provided enough adjustment and hopefully a firmware update will allow it to go out to -/+20 or 25. That should fix most peoples problems.

Until then I can do no more" (slut citat)

I K20D verkar man bara kunna justera +/- 10 steg

Är det det som Nikon-killarna beskrev i D300-tråden att viss finjustering kan man göra själv i den kameran men om det inte räcker så måste man skicka in kamera och objektiv till Nikon-verkstan. Då frågar i alla fall jag mig: Vad är det de skruvar på då då? Programmerar om objektivchipen?

Jag kan hålla med Sten-Åke i sak men samtidigt måste vi acceptera att detta säkert inte var ett problem man förutspådde 1985 när man bestämde sig för vad som ska läggas in i objektivchippet. Nu är det som det är och det får vi leva med.

Det hade ju gått att lösa hyfsat enkelt med en "manual override"
om man nu råkar har 2 objektiv med samma id sin väska. Lite halvknöligt vid objektivbyte kanske men en möjlighet.

Men det kanske är för mycket begärt på produkter som riktar sig till konsumenter, jag vet inte hur snacket går i utvecklinggrupperna.

Suck - jag ger upp - jag har annat för mig än att tålmodigt upprepa vad som redan sagts - IHHRMC.

Ja, jag har läst länken som norrmannen skrev som jag refererade till ovan mer noga än du tror jag. Det används faktiskt programmerbara chip i objektiv och i programmerbara chip kan man faktisk ändra variabelvärden. Längst ner står följande:

Citat:
"Recently, I have had access to a [limited] supply of programmable chips. These are much smaller than the original Nikon and can be programmed to specification with regard to focal length and aperture setting (to 1/6 of a stop, so f/1.1 or f/2.9 or similar "exotic" values are feasible). For a zoom lens you can specify the end points of the focal range, It was interesting to note that all Nikons could display apertures such as f/1.0, f/1.1, f/1.2, or for that matter, f/95, even though no CPU-enabled Nikkor lens has been made with such values. Unfortunately, the EXIF standard limits aperture to f/1 or smaller, so I can't give my f/0.75 lenses this value (but f/75 is OK). Another point worth mentioning is that all Nikkor CPUs inform the camera of the position of the exit pupil, and for a zoom lens, this data can change signficantly along the zooming range."

"Programmable chips" alltså. Det jag letat efter i dessa är en bas offset som tillverkaren kan sätta. Objektiven bör innehålla en grundjustering, en grundoffset. Annars återstår ju som enda möjlighet att justera linselementens läge med chims (både dyrare och knöligare) vid fokusjustering av objektivet (om microjustering saknas eller satt grundläge ligger så fel att microjusteringens 20 punkter ej räcker till).

Den microjustering som finns i kamerahus som A900 måste förhålla sig till ett grundvärde som i så fall måste finnas i varje objektiv och sätts av tillverkaren vid tillverkningen. Det är så jag alltid trott att detta funkat. Att sen microjusteringen i själva kameran lagrar det justeringsvärde som användaren satt är en annan sak. Offset har ju funnits och använts av dessa system även innan micojusteringen såg dagens ljus för nåt år sedan. Att lagra microjusteringsvärdena i objektivet är inte bra så det tror jag inte heller på vid närmare eftertanke. Om man skulle sätta det på ett annat hus så är det bättre att förhålla sig till samma basvärde och justera och lagra microjusteringen i kameran istället, vilket ju görs. Man måste nog skilja på bas offset och microkompenseing av detta värde.

Jag har läst att när D300 ägarna kört microjusteringen i botten och det inte räckt, så återstår bara att skicka in både kamera och objektiv till Nikonverkstan. Nikon-verkstan har sen levererat allt i perfekt skick enligt uppgift och då undrar i alla fall jag över vad de faktiskt gjort. Ändrat basvärdet och därefter finjusterat mot ett nytt basvärde?

Jag tänker avsluta idag och gå direkt på någon kompetent Sony-tekniker. Det kanske finns nån sån på kommande fotomässa i Älvsjö.

Jag kan hålla med Sten-Åke i sak men samtidigt måste vi acceptera att detta säkert inte var ett problem man förutspådde 1985 när man bestämde sig för vad som ska läggas in i objektivchippet. Nu är det som det är och det får vi leva med.

Det hade ju gått att lösa hyfsat enkelt med en "manual override"
om man nu råkar har 2 objektiv med samma id sin väska. Lite halvknöligt vid objektivbyte kanske men en möjlighet.

Men det kanske är för mycket begärt på produkter som riktar sig till konsumenter, jag vet inte hur snacket går i utvecklinggrupperna.

Ingen har begärt att Minolta skulle tänka på att Sony och andra skulle börja införa microjustering av AF. Men det man kan begära, är att man som utvecklare av nya system hos de tillverkare som infört microjustering inser när man måste komplettera underliggande referensdata och inte bara låtsas som det regnar och mura vidare på en grund som inte håller idag.

Jag är tekniker och ni kanske är något annat. Det kanske förklarar er inställning att acceptera och leva med problemen. Det kan inte jag för att jag tycker att det är en så jäkla taskigt hopsydd lösning att jag skäms å tillverkarnas vägnar.

Grundfrågan är faktiskt om all utveckling av objektivchip las ner för gott 1980 eller om man kanske borde återuppta den för att möta dagens behov.

Det kanske är så att tillverkarna är rädda för att lägg in ett unikt serie-nummer i sina produkter? Intel gjorde det med nån processor och det blev ju ett väldans liv.

...Det är ju just det jag tycker man ska anstränga sig lite till för att fixa, så detta kan funka med alla ens objektiv och inte bara en uppsättning Sony/Minolta-objektiv (och knappt det)...

Utveckla gärna vad du menar med "knappt det". Som jag läser det så påstår du att vissa av minoltas egna AF-objektiv inte går att microjustera. Hur menar du?

Det är ju 3e parts tillverkarna av objektiv som du skall gnälla på!

Sluta nu, är du anställd av Sony?

Det har gäller inte bara Sigma. Problemet är ju att inte ens orginalobjektiv är någon garanti för att systemet funkar. Har du två av samma typ exv. om du delar en pool av objektiv med några andra, så riskerar du att hamna fel genom att systemet inte är byggt med unika datanycklar. Det är ett grundfel, som inte bara låter sig förklaras bort genom att skylla på tredjepartstillverkare.

Men för att detta ska funka så krävs förmodligen en gemensam branschlösning och den tror jag faktiskt ingen har intresse av bland de "stora" på kort sikt, om inga användare skriker tillräckligt högt. Det är ju uppenbarligen så att den befintliga lösningen funkar lite bättre med orginalobjektiv än med tredjepoartobjektiv (läs Sigma) och just det kommer att utnyttjas av respektive marknadsavdelningen hos de storas "skyddade monopolverkstad".

Detta faktum kommer ju göra att folk förmodligen kommer att ha större incitament att köpa Minolta- eller Sony-orginal av Sony och Canon- och Nikon-orginal från dessa än tidigare. Alla dessa tre tjänar på sakernas tillstånd och situationen är konkurrensneutral mellan de stora men alla dessa tjänar på detta och kan i bästa fall vinna lite marknadsandelar allihop på Tamrons och framförallt Sigmas bekostnad. Det finns förmodligen inte mycket till momentum att ändra på detta eftersom alla "de stora" tjänar på det läge som är.

Det kanske är så att tillverkarna är rädda för att lägg in ett unikt serie-nummer i sina produkter? Intel gjorde det med nån processor och det blev ju ett väldans liv.

Varför då? Om det endast används som en unik identifierare i detta sammanhang så har jag svårt att se några problem. Objektivets typ-ID och serienumret ihop gör ju att man alltid kan identifiera ett specifikt objektiv och med automatik kunna knyta rätt microjustering till det. Då kan det aldrig bli fel.

Utveckla gärna vad du menar med "knappt det". Som jag läser det så påstår du att vissa av minoltas egna AF-objektiv inte går att microjustera. Hur menar du?

Har du två eller fler Sony eller Minolta-objektiv av samma typ så kan systemet inte veta vilket av dessa du microkompenserat. Om du kompenserat objektiv 1 med +5 punkter så kommer systemet att kompensera även objektiv 2 med samma värde eftersom det bara kan hantera typ av objektiv och inte individ. Om objektiv kanske egentligen skulle kompenseras med -10 och istället felaktigt kompenseras med +5 så blir det inte bra. Det är helt enkelt inte en lösning man kan lita på som användare och det tycker jag man kan kräva om man slantat upp 30.000 för en kamera där ett av huvudnumren är just microjustering.

Varför ska man behöva klistra minneslappar på objektiven med hur mycket objektivet bör kompenseras som en del föreslår och komma ihåg att manuellt kompensera sitt objektiv om man vet att man har en konflikt. Man har ju köpt en kamera dyrt med ett system som ska fixa just detta, men inte gör det! Tillverkarna tar användarnas pengar men de levererar inte. En del användare accepterar bara inte faktum att de blivit lite blåsta utan de försvarar till och med tillverkarna och att de blivit blåsta. Det har jag faktiskt lite svårt att begripa.

Varför då? Om det endast används som en unik identifierare i detta sammanhang så har jag svårt att se några problem. Objektivets typ-ID och serienumret ihop gör ju att man alltid kan identifiera ett specifikt objektiv och med automatik kunna knyta rätt microjustering till det. Då kan det aldrig bli fel.

För att folk var rädda för att staten/kapitalet lerr terrorister kansek skulle använda det föra att kartlägga individens privatliv, varför man nu skulle använda objektiv id till det, är det nån som testat att lägga en sedel i micron? Har ni sett vad som händer? Sägs att det finns dom som tror att det är spårningssändare inbyggda i sedlarna.

Så om kameran var en tusen-lapp billigare så skulle du avstå microsjusteringen? Personligen skulle jag helst se att tillverkarna av kameror och optik såg till att det blev rätt från början.

Sen skulle jag i alla fall vilja ha en fokus-justering möjlighet, men inte för att det var nödvändigt utan som en kreativ finess, precis som att man använder exponeringskompensationen när man inte vill göra som kameran bestämnt så vill jag ha en fokuskompensation så att jag kan lägga fokus där jag vill ha det utan att vara tvungen att gå över till helmanuellt läge.

Senast ändrad:
Har du två eller fler Sony eller Minolta-objektiv av samma typ så kan systemet inte veta vilket av dessa du microkompenserat. Om du kompenserat objektiv 1 med +5 punkter så kommer systemet att kompensera även objektiv 2 med samma värde eftersom det bara kan hantera typ av objektiv och inte individ. Om objektiv kanske egentligen skulle kompenseras med -10 och istället felaktigt kompenseras med +5 så blir det inte bra. Det är helt enkelt inte en lösning man kan lita på som användare och det tycker jag man kan kräva om man slantat upp 30.000 för en kamera där ett av huvudnumren är just microjustering.

Varför ska man behöva klistra minneslappar på objektiven med hur mycket objektivet bör kompenseras som en del föreslår och komma ihåg att manuellt kompensera sitt objektiv om man vet att man har en konflikt. Man har ju köpt en kamera dyrt med ett system som ska fixa just detta, men inte gör det! Tillverkarna tar användarnas pengar men de levererar inte. En del användare accepterar bara inte faktum att de blivit lite blåsta utan de försvarar till och med tillverkarna och att de blivit blåsta. Det har jag faktiskt lite svårt att begripa.

Enda anledningen till att ha flera objektiv av samma modell är ju för att ha en i reserv. Reserver har man just bara till reserv och används inte så länge det vanliga är ok. Känns inte som ett problem faktiskt.

Ett tips till dig är att åka till någon som har en A900 och kolla hur många av dina objektiv som står i konflikt med varandra, och då menar jag olika modeller, inte reserver. Men kom ihåg att inte "belöna" ägaren med att skälla ut Sony och säga att ägaren är blåst av densamma, tror inte att det faller i god jord.

...Så om kameran var en tusen-lapp billigare så skulle du avstå microsjusteringen?...

Har du inte hört det? Sony har tydligen inte höjt priset på kameran för microjusteringen, utan den finessen slängde dom med även fast den inte var hundraprocentig eftersom det var folk som så gärna ville ha den möjligheten. Priset på kameran är satt efter hållbarhet, användarvänlighet och bildkvalité. Min hemlis... ;O)

För att folk var rädda för att staten/kapitalet lerr terrorister kansek skulle använda det föra att kartlägga individens privatliv, varför man nu skulle använda objektiv id till det, är det nån som testat att lägga en sedel i micron? Har ni sett vad som händer? Sägs att det finns dom som tror att det är spårningssändare inbyggda i sedlarna.

Så om kameran var en tusen-lapp billigare så skulle du avstå microsjusteringen? Personligen skulle jag helst se att tillverkarna av kameror och optik såg till att det blev rätt från början.

Sen skulle jag i alla fall vilja ha en fokus-justering möjlighet, men inte för att det var nödvändigt utan som en kreativ finess, precis som att man använder exponeringskompensationen när man inte vill göra som kameran bestämnt så vill jag ha en fokuskompensation så att jag kan lägga fokus där jag vill ha det utan att vara tvungen att gå över till helmanuellt läge.

Första stycket väljer jag att bortse ifrån.

Jag har inga problem att betala både en och flera tusenlappar för en fokusjusteringsmöjlighet. Jag har längtat efter en sån länge men kan bara konstatera att det vi fick inte uppfyllde mina och en del andras förväntningar vare sig det står Canon, Nikon, Sony eller för den delen Pentax på kamerahuset. Det vi fått är helt enkelt en icke färdigtänkt halvmesyr.

Jag kan i övrigt bara instämma med dig att jag helst skulle vilja att de gjort rätt från början i sina kvalitetskontroller. Då hade vi inte behövt någon microjustering. Tyvärr ser inte världen ut sån och jag har efter alla mina upplevda AF-problem kommit fram till att en fungerande mikrojustering nog tyvärr behövs även om det i grunden är ett underbetyg åt samtliga implementationer av AF-system på marknaden som inte klarar av att göra det de är avsedda att göra med rätt precision.

Det du säjer om att du inte behöver microjustering annat än som en kreativ finess förstår jag däremot inte alls - vad är det för fel på MF och fokusringen eller att med vald central fokuspunkt sikta - trycka ner avtryckaren till hälften - komponera om?

Enda anledningen till att ha flera objektiv av samma modell är ju för att ha en i reserv. Reserver har man just bara till reserv och används inte så länge det vanliga är ok. Känns inte som ett problem faktiskt.

Ett tips till dig är att åka till någon som har en A900 och kolla hur många av dina objektiv som står i konflikt med varandra, och då menar jag olika modeller, inte reserver. Men kom ihåg att inte "belöna" ägaren med att skälla ut Sony och säga att ägaren är blåst av densamma, tror inte att det faller i god jord.

Världen är mer komplicerad än så. Folk köper och säljer kameror och använder objektiv från alla möjliga tillverkare. De köper och säljer objektiv och ibland ändrar de sig och köper ett annat ex av exakt samma typ av objektiv de tidigare sålt. Gamla kamerahus kommer säljas fulla med gamla microjusteringar som sen används med den nya ägarens objektiv som kanske av en slump kommer att vara av samma typ som de tidigare ägare en gång haft.

Ingen är väl så jävla klantig att han bara skruvar på sina objektiv utan att ha rensat microjusteringarna och lagt in sina egna, kan man tänka. Svaret på den frågan är tyvärr jooo! Jag har jobbat mycket med att jaga fel i dataprogram genom åren och är säkert klart yrkesskadad av det. Jag vet att mycket som man inte tror ska gå fel faktiskt gör det om det kan det, förr eller senare. Murphys lag visar sig tyvärr ganska ofta stämma.

När det gäller Sony så är det väl inte otroligt att många kommer ha eller ha haft ett 50mm, en beer can, en gammal Minolta-zoom som en 28-105 eller kanske en 24-105, kanske ett 90mm Tamron macro som många gillar, för att inte tala om alla kitobjektiv som kommit ut de senaste 20-åren. Nu kommer ju helt nya kitobjektiv att säljas med A900 och vi kommer att se många av dessa komma ut på second handmarknaden om ett tag.

Felet med dagens microjustering är inte nödvändigtvis att den inte fungerar utan att den fungerar under villkor. Folk kommer lita på systemet fast man faktiskt inte kan det. Sen är ju faktiskt världen full av Sigma-objektiv - billiga och ofta bra - men inte ihop med nya A900! Jag citerar återigen Pentax-killen med K20D och Sigma-problem:

"Lastly, The K20D thinks two of my Sigma lenses are the same lens. When I put a new lens on and make and AF adjustment it registers the lens, when I put the 17-70mm it registered, but when I put the 10-20mm on, it used the settings for the 17-70mm When I swap lenses it thinks it is the same lens and uses what ever lens AF setting was last set for EITHER lens. Obviously a lens chip issue."

Där har ni er ryska roulette i full frihet!

Hur många av de som är spekulanter sitta där med Sigma-objektiv? Hur många kommer köpa Sigma-objektiv till sina nya A900?

Jag har bara pekat på problemen med de nya microjusteringsmöjligheterna och det står er fritt att skjuta på budbäraren (det är ju ofta så det funkar och inte bara här). Men skit i märkesförsvaret av Sony och A900 för detta är varken en Sony-fråga eller ett isolerat A900-problem. Alla lider av samma grundfel i sitt designtänk här och jag hoppas att någon tillverkarrepresentant läser dessa debatter som pågår i samtliga märkesforum kring detta och tar intryck, trots att de faktiskt tjänar på sakernas tillstånd om det sprider sig att man bara bör använda orginalobjektiv till de modeller som har mikrojustering. Problemet för användarna är ju att de redan nu måste börja tänka på detta för deras nästa kamera kan mycket väl vara utrustad med microjustering och då kommer de stå där och svära över inte nödvändigt bara över sina Sigma-objektiv utan även alla orginal som krockat med de förra.

Jag har inget mer i sak att tillägga i den här tråden. Till de som trots denna debatt tror att de lever i den bästa av alla AF-världar, kan jag bara säga: Lycka till, men glöm inte att vårda din microjusteringsdatabas, för annars kan din kamera plötsligt få för sig att bete sig som en höggradigt berusad Vaxholmsbåtskeppare, över sina nya möjligheter att finta dig ännu längre upp på läktaren än det vanliga AF-systemet tidigare klarat av.

Senast ändrad:
Första stycket väljer jag att bortse ifrån.

Jag har inga problem att betala både en och flera tusenlappar för en fokusjusteringsmöjlighet. Jag har längtat efter en sån länge men kan bara konstatera att det vi fick inte uppfyllde mina och en del andras förväntningar vare sig det står Canon, Nikon, Sony eller för den delen Pentax på kamerahuset. Det vi fått är helt enkelt en icke färdigtänkt halvmesyr.

Jag kan i övrigt bara instämma med dig att jag helst skulle vilja att de gjort rätt från början i sina kvalitetskontroller. Då hade vi inte behövt någon microjustering. Tyvärr ser inte världen ut sån och jag har efter alla mina upplevda AF-problem kommit fram till att en fungerande mikrojustering nog tyvärr behövs även om det i grunden är ett underbetyg åt samtliga implementationer av AF-system på marknaden som inte klarar av att göra det de är avsedda att göra med rätt precision.

Det du säjer om att du inte behöver microjustering annat än som en kreativ finess förstår jag däremot inte alls - vad är det för fel på MF och fokusringen eller att med vald central fokuspunkt sikta - trycka ner avtryckaren till hälften - komponera om?

Jag menade att i en perfekt värld där inga kameror eller objeketiv felfokuserade och det därför inte behövdes någon microjustering, så skulle jag ändå vilja ha en fokus-kompensation för att kunna flytta fokus/skärpedjups-området dit jag vill ha det. Det är väl inget fel med MF men precis som att jag inte ställer exponeringen manuelt utan använder exponeringskompensationen så skulle jag vilja ha samma möjlighet när det gäller fokuseringen.

...Ingen är väl så jävla klantig att han bara skruvar på sina objektiv utan att ha rensat microjusteringarna och lagt in sina egna, kan man tänka. Svaret på den frågan är tyvärr jooo! Jag har jobbat mycket med att jaga fel i dataprogram genom åren och är säkert klart yrkesskadad av det. Jag vet att mycket som man inte tror ska gå fel faktiskt gör det om det kan det, förr eller senare. Murphys lag visar sig tyvärr ganska ofta stämma...

Här kan jag inte annat än hålla med dig. Många köper nog kameran för bildkvalitén även fast den är alldeles för komplicerad för dem. Visseligen kan man tycka att folk borde hålla tassarna borta från sånt som de inte förstår. Finns det någon totalreset för alla microjusteringar tro?

Microjusteringen fungerar men inte bra och skulle behöva förbättras. Det tråkiga är bara att det är svårt att ändra något som redan är infört. Det gäller både obefintligt ID i optiken som halvgenomförd microjustring i huset. Kan hålla med om att det var lite förvånande att Sony inte lyckades helt ut men jag vet å andra sidan inte vad som finns i ROM:et.

Är det någon här på FS som vet vad som finns lagrat i ROM:et så berätta gärna för oss andra. Att diskutera utan att någon egentligen vet något känns som att famla i mörker. Kanske finns det något snille som vet hur man läser ur ett objektiv?

För att jag anser att 3e parts tillverkarna borde implementera en bättre ID lösning så måste jag vara anställd av SONY? Helt befängt!

För att justeringar per objektiv skall fungera behövs en identifiering, så är det bara.

Att du sedan vill ha en helt ny teknisk lösning för AF är en annan fråga. Mitt råd till dig är att börja doktorera ! Du har redan en väl definierad frågeställning och ett problem.

Sluta nu, är du anställd av Sony?

Det har gäller inte bara Sigma. Problemet är ju att inte ens orginalobjektiv är någon garanti för att systemet funkar. Har du två av samma typ exv. om du delar en pool av objektiv med några andra, så riskerar du att hamna fel genom att systemet inte är byggt med unika datanycklar. Det är ett grundfel, som inte bara låter sig förklaras bort genom att skylla på tredjepartstillverkare.

Men för att detta ska funka så krävs förmodligen en gemensam branschlösning och den tror jag faktiskt ingen har intresse av bland de "stora" på kort sikt, om inga användare skriker tillräckligt högt. Det är ju uppenbarligen så att den befintliga lösningen funkar lite bättre med orginalobjektiv än med tredjepoartobjektiv (läs Sigma) och just det kommer att utnyttjas av respektive marknadsavdelningen hos de storas "skyddade monopolverkstad".

Detta faktum kommer ju göra att folk förmodligen kommer att ha större incitament att köpa Minolta- eller Sony-orginal av Sony och Canon- och Nikon-orginal från dessa än tidigare. Alla dessa tre tjänar på sakernas tillstånd och situationen är konkurrensneutral mellan de stora men alla dessa tjänar på detta och kan i bästa fall vinna lite marknadsandelar allihop på Tamrons och framförallt Sigmas bekostnad. Det finns förmodligen inte mycket till momentum att ändra på detta eftersom alla "de stora" tjänar på det läge som är.

Är det någon här på FS som vet vad som finns lagrat i ROM:et så berätta gärna för oss andra. Att diskutera utan att någon egentligen vet något känns som att famla i mörker. Kanske finns det något snille som vet hur man läser ur ett objektiv?

Här finns en del data. I tråden finns också en del länkar till Minolta-forum.de som ofta har mycket matnyttigt (dock hjälper det om man kan tyska...)

/Andreas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar