Annons

Finjustering av AF på Sony a900

Produkter
(logga in för att koppla)
Här kan jag inte annat än hålla med dig. Många köper nog kameran för bildkvalitén även fast den är alldeles för komplicerad för dem. Visseligen kan man tycka att folk borde hålla tassarna borta från sånt som de inte förstår. Finns det någon totalreset för alla microjusteringar tro?

Microjusteringen fungerar men inte bra och skulle behöva förbättras. Det tråkiga är bara att det är svårt att ändra något som redan är infört. Det gäller både obefintligt ID i optiken som halvgenomförd microjustring i huset. Kan hålla med om att det var lite förvånande att Sony inte lyckades helt ut men jag vet å andra sidan inte vad som finns i ROM:et.

Är det någon här på FS som vet vad som finns lagrat i ROM:et så berätta gärna för oss andra. Att diskutera utan att någon egentligen vet något känns som att famla i mörker. Kanske finns det något snille som vet hur man läser ur ett objektiv?

ID finns om du menar Objektivtyps-ID. Det är ett löpnummer i Nikons fall, enligt den tabell jag sett. Dessutom finns ett extended ID som ser ut som Hex-kod. Jag vet inte vilket av dessa som är nyckeln men det borde vara extended-ID. Det som saknas är något som unikt identifierar ett enskilt objektiv som exv. tillverknings- eller serienummer. Om det används tillsammans med objektivtyps-ID, så kan det inte bli fel. Skulle Sigma ha använt exv. samma typkoder som Nikon gjort så är ändå sannolikheten att objektiv-ID och tillverkningsnumret ihop, skulle vara exakt identisk på en Nikon- och Sigma-kombination. Då skulle Sigmas oskick att planka ID:n ändå inte kunna störa mikrojusteringen.

Håller med helt om behovat att veta i detalj vad chippen i objektiven verkligen innehåller.
 
För att jag anser att 3e parts tillverkarna borde implementera en bättre ID lösning så måste jag vara anställd av SONY? Helt befängt!

För att justeringar per objektiv skall fungera behövs en identifiering, så är det bara.

Att du sedan vill ha en helt ny teknisk lösning för AF är en annan fråga. Mitt råd till dig är att börja doktorera ! Du har redan en väl definierad frågeställning och ett problem.


Fortfarande får uppenbarligen ingen kritisera nånting som Sony gjort för då tycker forummoderatorn ut med brandslangen och "släcker bränder". Det var därför jag försökte mig på att använda Nikon och Sigma som exempel istället, eftersom det verkar helt bli "kortis" om man använder "S"-ordet.

Det verkar som om du tror allt skulle vara frid och fröjd om Sigma fixade egna objektiv-ID och inte snylta på andras. Det skulle säkert bli bättre men det räcker inte.

Du säger ju det själv ovan (jag citerar):
"För att justeringar per objektiv skall fungera behövs en identifiering, så är det bara."

Jag har sida upp och sida ner försökt få bl.a. dig att förstå att Objektivtyp-ID inte räcker som identifiering eftersom du inte kan identifiera individer med det utan bara typ. Det finns som bekant tusen och åter tusen individer av vissa typer och ingen kan skilja dem åt. Det är själva essensen i detta problem - avsaknaden av unik datanyckel.

Du verkar inte följa med i tråden. Jag har ju skrivit detta ett antal gånger nu och senast i inlägget just ovan.
 
Här finns en del data. I tråden finns också en del länkar till Minolta-forum.de som ofta har mycket matnyttigt (dock hjälper det om man kan tyska...)

/Andreas

Tack för info! Väldigt intressant länk.
Verkar dock inte vara mycket som står i i detta objektivdata, diskussion verkar överhuvudtaget inte heller berört mikrojusteringsproblemen. Man har ägnat sig istort sett åt att få fram en tillförlitlig objektivID-lista. Verkar dessutom som om länken slutat utvecklas. Men microjusteringsfrågorna kan kanske komma att få liv i den igen, vem vet.
 
Här finns en del data. I tråden finns också en del länkar till Minolta-forum.de som ofta har mycket matnyttigt (dock hjälper det om man kan tyska...)

/Andreas


Såg att KGS i annat forum menade att det bara är en tidsfråga med alla dessa pixlar att man bara tar in så mycket bildinfo man kan och sedan efterbehandlar efter behov.

Det finns alltså t.o.m. de som jobbar med mjukvaruteknik som förändrar fokusplanet i bilden och låter användaren sätta fokus efter att bilden är tagen, hur konstigt det än kan låta för ovana öron.

http://www.refocusimaging.com/about/

Vem vet, med en sådan teknik, kanske initiala fokusproblem blir nåt som tillhör historien i en inte alltför avlägsen framtid. Man har ju blivit förvånad förr över vad som faktiskt är möjligt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.