Offset justeras av användaren via en meny. Justering görs genom att användaren låter kameran fokusera med det objektiv som ska justeras och om fokus blir fel ökar eller minskar användaren offset i menyn. Användaren upprepar detta tills fokus blir ok.
Objektiv-ID används av kameran för att koppla den inmatade offset till det objektiv som används. Då objektivets ROM inte innehåller serienummer använder Sony det som finns, dvs objektiv-ID.
Offset justeras av användaren, så det är inte skrivet i sten. Köp en egen A900 och testa!
Ändå anser du att någon som har en A900, och vet hur det fungerar, att vara en lögnare? Jag uppskattar fortfarande inte att bli kallad lögnare, något som jag har noterat att du inte kommenterade.
Som jag tidigare har skrivit; den informationen finns inte i objektivets ROM och Sony kan inte heller modifiera alla objektiv som har tillverkats och sålts sedan 1985.
Jag vill inte ha en A900, den är för stor och klumpig för mig. Jag väntar på ett mindre och smartare hus. Däremot är jag väldigt intresserad av AF-justeringsmöjligheterna eftersom jag plågats länge av AF-problem liksom många andra.
Att Sony i A900 serverar en lösning innebär inte att det inte finns andra vägar att gå. Jag har exv. läst i Nikon-forum att trots att D300 har microjustering, så tvingas en del skicka in både kamera och alla objektiv eftersom det finns två möjligheter att fixa problemet. En finjustering i kameran (som dock ej alltid räcker) och en som bara verksatn kan göra tydligen för den är ej öppen för användarna. Därmed inte sagt att jag vill ha Nikon-lösningen eftersom jag just inte vill tvingas uppsöka verkstad för dessa problem. Men Nikon har uppenbarligen fler saker att skruva på även om de också bara tar ansvar för sina egna objektiv.
Det är f.ö. inte första gången som en kameratillverkare säjer till kunderna att "det inte går" trots att det uppenbarligen gör det rent tekniskt i nedanstående exempel. Man väljer helt enkelt att mörka en möjlighet av rena marknadsskäl eftersom den vägen gynnar egen nyförsäljning.
Ta och läs detta så förstår du vad jag menar:
http://www.naturfotograf.com/lens_CPUconversion.html
Den här länken är skriven av en begåvad norrman som själv tagit reda på att det visst går att förse manuella Nikkor objektiv med ett nytt chip så att de kan fås att funka med kamerans AF. MF blir AF alltså. Nikon hävdar att det inte går för de vill sälja nya objektiv. Känner du igen logiken?
Jag har jobbat i 20 år inom IT-distribution och har sett säljet av IT-produkter inifrån med mycket leverantörskontakter. Hela businessen bygger ju på att sälja på folk saker de egentligen inte behöver. Varför skulle vi någonsin okritiskt lita på en tillverkares ord? Han har alltid åtminstone ett bra skäl att blåsa oss.
Man ska inte tro varenda bov om gott, i alla fall inte om de har ett bra motiv att blåsa dig, och pengar är faktiskt starkare än sexdriften för många.
Jag har sökt men faktiskt inte lyckats hitta exakt vad vilken typ av data som verkligen står i minnet i olika tillverkares objektiv. Jag tror varken på gud eller tillverkare och jag vill se med egna ögon hur det ser ut.
Om det nu verkligen skulle vara som du säjer (vilket återstår att se) och vi nu har ett problem där ny funktionalitet helt enkelt inte kan funka tillförlitligt (micro justering) för att objektiven helt enkelt inte har tillräckligt med data för att kunna hantera detta korrekt för alla typer av objektiv, så måste man kanske fr.o.m. nu börja skicka med serienummer också. Problemet du beskriver är inget annat än att man tvingats sätta ett taskigt index som inte kan garantera unika träffar. Man behöver läsa både typ av objektiv och dessutom serienummer för att indentifiera olika individer av samma typ. Vi behöver helt enkelt en ny standard om detta nu inte redan finns.
Vem vet, det kanske finns någon tom variabel i objektivchippen som man kan använda till serienummer om ingen sådan finns och varför skulle man inte kunna byta chip i gamla orginalobjektiv och nya trejepartsobjektiv på samma sätt som man uppenbarligen kan när man får gamla manuella Nikkor-objektiv att fungera med AF, så att man kan få microjusteringen att funka med alla typer av objektiv. Inte ens Sony kan väl vara nöjda med en lösning som inte ens kan hantera två olika orginalobjektiv av samma typ.
Att få en killerfunktion och viktigt säljargument att bara funka med de egna tillbehören är Sony-säljarens egen våta dröm och det är något marknadsfolket på "top brands" alltid drömmer om och letar efter, eftersom kopior och plagiat alltid styr bort en del business. Jag slår vad om att marknadsfolket t.o.m. diskuterat att dra ett kompatibilitetssteck vid nya Sonyobjektiv, för att tvinga oss köpa nytt istället för 20 år gamla Minolta-objektiv i second hand, även om de inte vågat.
Tro inte allt ni ser och hör och speciellt inte om det kommer från en tillverkare av kameror!