Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fine art nude-bilder på kyrkogårdar?

Produkter
(logga in för att koppla)
@gorse:

Att provocera och därmed få mycket uppmärksamhet behöver ju inte nödvändigtvis betyda att det är moraliskt korrekt ... ;-)

Att det blir storm kring en del projekt är väl tvärtom just därför att många inte tycker att det är OK. Personligen tycker jag till exempel att skymfande av andras tro i form av karikatyrer och hundar är exempel på en onödig och osmaklig provokation som jag tror gjorts enbart i egoistiskt syfte av konstnären utan hänsyn till hur många han trampar på och vilka konsekvenser det får. Andra tycker annorlunda, speciellt dom som hänvisar till att allt är OK bara det är lagligt.
Kunde inte sagt det bättre själv!

...
Att fota någon naken på en kyrkogård är inte mer eller mindre lagligt än nån annanstans. Däremot vete tusan om man får vara naken på allmän plats? Tror inte det, men det hör inte hit.
....

Så klart att nakenheten på platsen har med saken att göra. Det är svårt att fotografera någon naken om den inte är naken. För det är väl inte bildmontage som avses.

...
Om det är moraliskt korrekt, det kan bara fotografen avgöra.
....

Det håller jag med om. Var och en måste värna sin egen moral, och göra sina bedömningar. Men i ett socialt sammanhang kan det vara klokt att jämka sin moral med omvärldens

Petter ...

Förklara gärna hur det hänger ihop.

Folk är paranoida för dom tror att dom kommor att bli uthängda på nätet, och så tror dom att nån bryr sig.

En lustig sak är att jag har kvar en gammal dator där hårddisken är typ orörd sen 2004, innehållet sträcker sig tillbaka till min skoltid en så där 97-98. Om vi nu snackar bilder och avklädda sådana så finns det en hel del på Pamela Andersson, och en väldig massa på random brudar som man hittade på nätet. Grejen är att det går inte att hitta dom tjejerna idag på nätet. Namn och alias som kanske var användbara då är helt inakuella idag. Emmasexy_84, stringflickan, Lina_allingsås90, mm och tjejr som hadde egna sidor,ja dom är ju borta för längesen. Visst nånstans kanske dom finns kvar men dom drunknar så att dom på det sättet försvinner. Och när dom sprids på olika håll så bytts det namn och ändras storlek så det går inte att söka på filnamn.

Det går ju inte att hitta dom tjejera idag, ändå talas det hela tiden om att bilder som hamnar på nätet aldrig försvinner. Jag har t.ex inte hör talas om nån i 30årsålder som fått höra att dom t.ex. inte fått ett jobb bara för att chefen hittat ett 15 år gammalt foto på nätet som visar en halvnaken fjortis med en starkcider i handen.

Jag skulle säga att om man inte skälv känner för att gå ut och uttala hur kränkt man är över en bild, t.ex. en som visar sin morfars grav men en naken vampyr på, ja då kommer ingen att bry sig om dig och din döda morfar. Och inte heller om den "hemska" bilden.

Här i närheten av uppsala finns det ett ställe som heter Fjuckby, En kvinna där fick för sig att namnet påminde om nåt snuskigt och ville att byn bytte namn. Hon hette Flensburg i efternamn och det upplevdes så lustigt av tecknaren till serien Rocky att han lät Rocky raljera om flensost-burgare och att det var som att heta Kuksson och vilja byta namn på Fittja. Sen garvade hela sveriges rocky-läsare åt Fjuckby och den kränkta kvinna med det lustig namnet, alltså hadde det varit bättre att bara hålla käften från början.

Liberalism leder till moralpanik och morallagar när liberalerna upptäcker att människor har fria viljor och därför inte alltid gör som den liberala eliten vill.

Edit: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11456412.ab

2.
Jag har åkt igenom Fjukby tidigare utan att reagera på namnet, nu tänker jag hela tiden på Rockys reljerande och kan inte låta bli att le

" - Vi upplever det som besvärande, tröttsamt och ofördelaktigt att namnet på vår vackra uppländska hem- och bostadsort ständigt leder till löjeväckande och tvetydiga associationer, sa Katriina Flensburg, talesperson för ortsborna som nu fått avslag."

"tvetydiga associationer", jag har verkligen inte svårt att se vad det var Kellerman tyckte var lustigt i sammanhanget.

Senast ändrad:
Fråga!

Varför inte fråga kyrkogårdsförvaltningen för den kyrkogård där du vill fotografera? Då får du ett svar som är hållbart och har någon att hänvisa till om det uppstår några diskusjoner med allmänheten vid en eventuell fotografering.

Varför inte fråga kyrkogårdsförvaltningen för den kyrkogård där du vill fotografera? Då får du ett svar som är hållbart och har någon att hänvisa till om det uppstår några diskusjoner med allmänheten vid en eventuell fotografering.

Och du tror svaret från en kyrkogårdsförvaltning blir ... ja, vi ser gärna fotografering av nakna vampyrer på våra gravstenar? Tjena ... :)

En del försvarar sig med att det är lagligt när man gör moraliskt diskutabla saker, och omvänt kommer andra att försvara juridiskt felaktiga handlingar med att det är moraliskt rätt. Då tror jag att exempelvis nakenfoto på en grav kan resultera i en fläskläpp eller en trasig kamera om man har otur. Och jag tror faktiskt inte så många skulle sympatisera alltför mycket med fotografen. ;-)

Vart är gilla-knappen i det här forumet?
Det där med fläskläpp satt klockrent.

+1

Tjavars, jag blir mycket mer störd av någon som står och kissar[1] än att träffa på en naken människa. Vad är det som är så förskräckligt med att någon är naken?

[1] Chansen/risken att denne dessutom är tämligen berusad är rätt stor, och kombinationen är inte rolig.

Det är inte det att det är en naken människa i sig som är problemet. Jag tycker det är lika fel och respektlöst att tex spela bordtennis på kyrkogården. Det är helt enkelt inte sysselsättningar som hör hemma där.

M

Då är det alltså lika illa att fotografera en fullt påklädd modell som står bredvid en gravsten?

Då är det alltså lika illa att fotografera en fullt påklädd modell som står bredvid en gravsten?

Ja i princip så tycker jag nog det. Fotografera, spela pingis eller annan lek eller hobbyutövning spelar egentligen ingen roll det är respektlöst att göra det på kyrkogården.

Det är ju stor skillnad rent principiellt på att ta ett foto på någon anhörig som besöker en grav och en modellfotografering.

Vad hände med att vända andra kinden till? Torde väl vara kutym på en kyrkogård.

Om det är manliga FAN-modeller och deras barn kommer förbi så skulle dom av samma anledning bli slavar för all tid framöver som goda kristna söner blir om dom ser sin fader naken.

Är det inte olagligt att begrava mäniskor utanför kyrkogårdar i Sverige? Om så är fallet så borde religösa floskler vara av ringa betydelse.

/Karl

Kör på...du kan alltid åberopa artistisk eller yttrande-frihet.
Däremot kanske du ska ta PUL i beaktning om namn och födelsedatat, på stenen, syns i bilden :)

/Johan

ps. nej (för de humorslösa i tråden) jag var inte seriös med yttrandefrihet. Men däremot skulle nog vän av ordning kunna argumentera för att det är personuppgifter som publiceras på stenen ;)

Folk som tycker att det är bra att ta till våld i sådana situationer bör nog gå i terapi.

Se, vi tänker snarlikt. Folk som tycker det är okej att fota naket på gravstenar borde nog gå i terapi.
Hursom så kan vi väl konstatera att en del tar mer illa upp än andra så varför inte låta bli.
Att det inte är olaglig kan väl ses som att det inte funnits anledning att förbjuda.
Att testa gränser kan ju leda till att det stiftas fler lagar än man räknat med?

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto