Annons

Fine art nude-bilder på kyrkogårdar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Som någon redan föreslagit, använd någon gravsten från din egen släkt så retar du i alla fall ingen annan (personligen) än dina egna närmaste.
 
Ja, ibland. Det kan rensa ut lite rötägg.

Jag tycker brottsprovokation är väldigt tveksamt, och speciellt i ett sådant här scenario när man leker med starka känslor. Alla är nog inte överens med dig här vem som är rötägg i det här fallet.

Jag är inte det minsta våldsam och gillar inte alls konfrontationer, men skulle jag komma på någon att använda min fars grav för en nakenfotografering så blev det antagligen bråk. Flyttar inte rötäggen sig snabbt bort så blev det kanske till och med en knuff eller två. Jag tror dom som planerar en sådan fotosession ska räkna med den reaktionen. En annan väldigt trolig reaktion är att dom gör folk väldigt ledsna och upprörda, och med vilken rätt gör dom det?
 
Senast redigerad av en moderator:
Många tankar och inställningar här. Jag sällar mig till dem som tycker det är och vore Osmakligt och dålig respekt för avlidna och anhöriga. Det nagelfars lagtexter och paragrafer. I mitt tycke räcker det med att ha lite just Moral och Etik för att avstå detta. Speciellt naket på en kyrkogård, och ännu mer på en gravsten... Sedan kan kyrkogårdar vara fina att plåta, men med vördnad är det en annan sak. Jag hoppas att du Avstår!
 
En del försvarar sig med att det är lagligt när man gör moraliskt diskutabla saker, och omvänt kommer andra att försvara juridiskt felaktiga handlingar med att det är moraliskt rätt. Då tror jag att exempelvis nakenfoto på en grav kan resultera i en fläskläpp eller en trasig kamera om man har otur. Och jag tror faktiskt inte så många skulle sympatisera alltför mycket med fotografen. ;-)
 
En del försvarar sig med att det är lagligt när man gör moraliskt diskutabla saker, och omvänt kommer andra att försvara juridiskt felaktiga handlingar med att det är moraliskt rätt. Då tror jag att exempelvis nakenfoto på en grav kan resultera i en fläskläpp eller en trasig kamera om man har otur. Och jag tror faktiskt inte så många skulle sympatisera alltför mycket med fotografen. ;-)

Och det är väl mycket på grund av det (fetmarkerat) som vi får fler och fler så kallade "morallagar". Helt enkelt för att det finns en massa rötägg som gör just som du skriver.
 
Som någon redan föreslagit, använd någon gravsten från din egen släkt så retar du i alla fall ingen annan (personligen) än dina egna närmaste.

Det ska man nog inte vara så säker på. "Vän av ordning" kan komma förbispatserande.

Det finns säkert betydligt lämpligare ställen att fota naket på än på en kyrkogård.
 
Och det är väl mycket på grund av det (fetmarkerat) som vi får fler och fler så kallade "morallagar". Helt enkelt för att det finns en massa rötägg som gör just som du skriver.

Den kristna traditionen sitter djup i svenskarna, trots att nästan ingen går i kyrkan.
 
Jag vet inte? Är ni det?

Min poäng i mitt förra inlägg är att trots den rejäla sekulariseringen av Sverige som skett de senaste 50 åren så finns traditionen kvar. Även de som inte är religiösa omfattas av traditionen. Har man vuxit upp i ett kristet samhälle (vilket alla som har vuxit upp i Sverige har gjort) så är det stört omöjligt att kasta av sig traditionen ovsett hur ateistisk man är.

Det finns kulturer som inte gräver ner sina döda i gravar utan lämnar dem till vilda djur att äta upp. Tycker du att folk i dessa kulturer är iskalla inför sina avlidna nära och kära?
 
Graven är egentligen inte viktig i sig, eller vilken religion eller sed man har.

Problemet är snarare avsaknad av empati och respekt för andras känslor, och i det här fallet inget trivialt utan starka känslor. I en kultur som lämnar sina döda till djuren (vilken kultur är det för övrigt?) så kan man säkert skymfa både förfäders minne och dom efterlevandes känslor på andra sätt som motsvarar vår kulturs osmakliga handlingar.

Och om det nu är så att det finns en kultur där man helt saknar sådana känslor så skulle ju inte den här tråden eller det här moraliska problemet finnas där, eller hur?
 
Javisst. Jag är antagligen mer liberal med att tolerera andra människors konstigheter än de flesta, eftersom jag inte skulle bli störd av FAN-foto på en kyrkogård. Inte ens om fotografen använde en av mina släktingars grav som rekvisita. (Ingen tar ju skada av sådant.)

Däremot skulle jag bli upprörd om detta fotograferande (eller vilken annan verksamhet som helst) resulterade i skador på gravar eller på kyrkogården i allmänhet.
 
Ingen av de inblandade. Varken jag, modellen eller fotografen, alltså.

F.ö. så är det väl enklare att be fotografen och modellen att upphöra om man blir så skadad av att se en naken kvinna på en kyrkogård att man inte kan låta det bero? Istället för att slå fotografen på käften, menar jag.
 
En del nordamerikanska indianstammar gjorde så, men jag gissar att det inte är tillåtet sen rätt länge ...

Hade och har inte indianer en väldigt stark vördnad och respekt för dom avlidna, om än inte för deras fysiska kropp? Det blev nog inte bara en fläskläpp om man trampade på deras minne, utan en ny frisyr. :)
 
Ja, så de var väl allt annat än "iskalla inför sina avlidna nära och kära", skulle jag tro.
 
Men behöver man verkligen fota på en kyrkogård, kan man inte hyra eller "låna" gravstenar från de som gör dem. Det vill säga innan de använts? Eller kanske till och med hyra rekvisita från filminspelningar, det måste ju finnas. Kanske ringa SVT och fråga?

Alternativt så finns det ju en del riktigt gamla kyrkogårdar som inte använts längre där de som gått bort legat i marken i övre hundra år. Då borde ju risken att stöta sig med anhöriga vara minimal även om den moraliska frågan om att plåta nakna tjejer på gravstenar fortfarande är aktuell.

Om man däremot känner sig tvungen att plåta just på en kyrkogård där gravarna är relativt nya och har anhöriga som besöker dem så kanske man borde fundera över varför man egentligen är där och fotar. Jag får i sådana fall känslan av att det handlar mer om att provocera omgivningen än att uppnå något estetiskt mål.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.