Lars Johnsson
Aktiv medlem
larsborg skrev:
-------------------------------------------------
Lars Johnsson skrev:
Det är knappt lönt att köpa UV eller Skylight filter ens för att skydda frontlinsen i sina objektiv. Har du 5 - 6 objektiv så kostar bra filter minst lika mycket som att byta ut en sönderslagen front-lins. Och det är inte säkert att det skyddar heller.
Enda gången det kan vara bra är typ de som plåtar surfing och liknande där salt-vattnet stänker upp mot objektivet
Har aldrig använt ett filter för att skydda på över 10 år.
-------------------------------------------------
Om man har 5-6 objektiv, då skulle det inte vara en god investering till att köpa UV- eller Skylight filter, till alla dessa objektiv?
Märkligt påstående!
Ett byte av en frontlins kan bli mycket dyrt, arbetskostnaden är tyvärr hög idag, i värsta fall om objektivet är flera år gammalt kan frontlinsen ha utgått som reservdel.
Filtret skyddar varje enskilt objektiv, oavsett hur många objektiv man har i sin utrustning, ganska självklart!
Fotografering av surfing eller annan vattensport kräver ett kraftigt teleobjektiv, om man står vid stranden, men de bästa bilderna fås om fotografen befinner sig alldeles i närheten, med kameran och objektivet stänkskyddat i en plastpåse (bara frontlinsen sticker fram, utanför plastpåsen), filtret har här en liten betydelse för att skydda för vattenstänket, däremot är UV- eller Skylightfiltret ett MÅSTE när starkt solljus och stora vattenytor är med i bilden!
Dessa två filter, speciellt UV-filtret, tonar ner den kraftigt blåaktiga tonen, från stark sol och vatten.
Skärpan har jag aldrig upplevt som sämre, med ett högklassigt filter.
Filter till alla objektiven kostar många tusen kronor om de ska vara bra. Ändå så sätter de ner kvaliteten lite jämfört med att inte ha dem. Jag tycker inte de är bra eller värda det.
Och filtren till de kraftiga tele-objektiven du skriver om har inte filtren framför front-glasen. Använder själv 500/4 IS och 300/2,8 IS när jag plåtar kitesurfing utan UV filter.