Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filter påverkar skärpan!

Produkter
(logga in för att koppla)
Du får gärna ha filter på dina objektiv, jag har inga som helst problem med det. Vi gör alla olika val.

135/2 är ett objektiv som jag ofta använder.

jag tror därför att att alla glada medlemmar här på Fotosidan också skulle tjäna på att investera i ett bra filter för att skydda objektivet.

Jag tror att även sura medlemmar tjänar på att skydda sina objektiv med ett bra filter.Förhoppningsvis blir de lite gladare när de inser vilket skydd ett bra filter kan medföra med liten eller ingen negativ effekt för bildkvaliten.

Ja hans arbetsmiljö är tuff!

mvh.

/janne
Kan så vara. Förutom pinkande hundar, glass och sandstormar så
vid senaste resan till Sydafrika i nov-dec och ute på Godahopp i full storm så blåste två objektiv sönder av de vibrationer som motljusskydden förmedlade in i kameran, 70-200/2.8 is höll på att dela sig i två delar , 7 skruvar hade löst upp sig inne i objektivet och 24-70 började glappa och hänger och dippar rejält i främre linspaketet. Utan filter så skulle jag inte vilja se objektivytan efter allt det saltvatten som kom farande vid den fotograferingen.
Reparationskostnad 5000:- , vill inte tänka på vad två nya frontlinser och byte skulle kosta.

Senast ändrad:
Bara för att man normalt sett inte använder skyddsfilter betyder ju inte det att man inte gör det vid vissa tillfällen.
Sandstorm - Ja
Lugn åtelfotografering - Nej

Jag använder ALDRIG filter annat än polfilter och tonade gråfilter vid landskapsfotografering då de flesta filter mer eller mindre försämrar bildkvaliteten. Tycker inte heller det behövs så länge man använder motljusskydd som skyddar tillräckligt. Ska man absolut använda filter finns ingen genväg, endast det bästa (läs dyraste) är gott nog. Minns också att coatingen på lösa filter lätt kan bli skadad, särskilt på de billigare varianterna.
/ Mvh Peter

Jag har ett (faktiskt väldigt bra!) Hoya pol-filter i pro-serien, och jag har lagt märke till en riktigt sjuk sak...:

På två av mina konverterade manuella objektiv (Zeiss 135F/2.8 och 200F/3.5) så kan jag fokusera BAKOM oändlighet (hur fel låter inte den meningen??) - men bara om jag har detta filter monterat. UTAN filter kommer jag lite KNAPPT till oändlighet.

Jag undrar om inte glastillverkarna gör filter lite lätt konkava för att de inte ska påverka brännvidderna, och det är skillnaden i mängd dioptrier på denna "korrektion" som kan ställa till det beroende på hur "långt" objektivet är.... Monterat på mina 50'or så ger detta polfilter ingen fokuseringskillnad alls, lätt kontrollerbart eftersom det är helmanuella gluggar med nästintill noll-glapp i fokuseringen och väldigt korta skärpedjup.

???

Hej

Köpte ett 400mm 5.6 och testade det hemma och såg riktigt skarpt ut. Väl ute i fält satte jag på ett Hoya HMC 77mm Skylight (1B) för att skydda fronten. Bilderna från fält ser inte bra ut (suddiga) och jag tänkte att det kanske var rörelseoskärpa? då jag hade den handhållen och började fundera på var felet låg då tiderna ofta var snabba så det borde inte vara rörelseoskärpa.

Funderade lite på filtret, är väl rengjort.

Började testa med och utan filter.

Min enkla test visar att skärpan försämras rätt avsevärd med mitt filter, andras filter är kanske bättre. Viss försämring är väl väntad men så här mycket är ju konstigt.

Ha dem i 100%

Test här http://www.pbase.com/omar_brannstrom/400mm_f56_testgallery

Om vädret tillåter i morgon skall jag testa gluggen i fält utan filter i morgon.

Någon annan som upptäckt att deras filter försämrar skärpan så mycket?

MVH

Omar

Hej,

Jag hajar (som vanligt) inte:
Vilka bilder är med och vilka är utan filtret?

/Strmbrg,

När jag fick hem ett nytt Sigma 100-300 f4 testade jag med och utan filter mot en tegelvägg. Kameran på stadigt stativ, spegeluppfällning och trådutlösare. I centrum såg jag ingen skillnad med (Hoya HMC Skylight 1B) och utan. I hörnen var skärpan något sämre med filtret, så jag skickade tillbaka filtret och provade med B+W UV. Hör och Häpna, då blev skärpan lika i centrum, men marginellt bättre i kanten med filter. Jag tolkar det så att andra inflytelser har minst lika stor betydelse som filter, så nu får filtret sitta på. Jag använde autofokus, och kameran var Nikon D200.

Okay! Då är jag med!

Inga problem att se skillnaderna mellan burkbilderna!
Men jag tycker kanske inte att skillnaden är så väsentlig ändå.

Är det beskuret?
I så fall: hur ser skillnaden ut obeskuret?

/Strmbrg,

Jag vill varna för en annan sak med att ha filter monterat på objektiv!

Jag hade tagit av filtret på mitt Nikkor 70-300 och lagt det på skrivbordet.

Helt plötsligt råkade jag riva ner filtret i golvet. Nu satt det ju lyckligtvis inte fast på objektivet, då hade jag rivit ner hela mitt objektiv i golvet!! Tänk på det!

Hihihi :)

Okay! Då är jag med!

Inga problem att se skillnaderna mellan burkbilderna!
Men jag tycker kanske inte att skillnaden är så väsentlig ändå.

Är det beskuret?
I så fall: hur ser skillnaden ut obeskuret?

/Strmbrg,

Hej

Det var ju med ett mindre bra filter, det finns ju bättre filter. Försämringen är vanligtvis mer påtaglig vid längre brännvidder.

De är i 100%

Bra filter ser man knappt någon skillnad

Utan filter http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/60382738

Med Hoya Super HMC PRO1 Skylight 1B

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/60382858

Mvh

Omar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar