Annons

Filter påverkar skärpan!

Produkter
(logga in för att koppla)
Niclasfoto skrev:
Här har jag ett test.

Tror ni att kvaliteten ligger närmare bilden utan filter OM jag byter filter till ett HOYA SUPER UV..?

MVH Niclas,

Tycker att det framgår rätt tydligt att problem med skärpan är kopplat till de enklaste (billigaste) filtermodellerna.

Till en högklassig optik skall naturligtvis ett HMC Super eller PRO-1 användas om vi talar om Hoya.

Sabud skrev:
Tycker att det framgår rätt tydligt att problem med skärpan är kopplat till de enklaste (billigaste) filtermodellerna.

Till en högklassig optik skall naturligtvis ett HMC Super eller PRO-1 användas om vi talar om Hoya.

Ja, vi har nog mer än nog med indikatorer på just det du säger där.

Jag kommer nog att köra utan filter för att känna efter om jag blir hämmad (går och tänker/aktar mig hela tiden). Gör jag inte det så är jag utan och får de bästa bilderna;)

Har flera objektiv som jag aldrig haft filter på och har inte ett objektiv med en endaste antydning till repa..

Jag fotar mycket i dåligt väder, vind och salthaltig nederbörd generellt... då kommer filtret att sitta på. Köpa nytt filter,, ehh..

MVH Niclas,

Jag har tidigare haft både Soligor och Hoya HMC filter till mina objektiv...och har en rätt delad uppfattning av hur det påverkar bilderna. Ibland upplevde jag helt klart en försämring, ibland ingen alls.

En sak jag tror påverkade där var att det var på objektiv med f/4 som största bländare, och att med ett filter som snor ännu mer ljus blev AF:en snäppet osäkrare.

Jag har nu dock precis beställt nya objektiv, fasta. Däribland en 200/2.8L samt Canon 1,4x extender. Till detta ska jag ha ett B+W MRC UV-filter... Och jag ska absolut testa med/utan filter när jag fått prylarna. Återkommer med resultat då.

Angående salta vindar och filter. För några år sedan var jag ute och fotade med ett nytt 80-200/2.8. En dam stannde mig på gatan och frågade vad jag fotograferade, 5 åringen hon höll i handen frågade-vad är det och tryckte en glassstrut rakt in i objektivet.
Jag har alltid filter på mina objektiv förutom miccro-nikkor och vill inte tänka på hur det skulla vara att rengöra frontlinsen från den glasstrut som satt som limmad på Hoyafiltret.
Mikael

Ja, glass riskerar nog inte jag men saltvatten helt klart..

Tråkigt att ha ett filter som man sätter av och på, blir det sånt tjaffs så köper jag ett nytt av bättre kvalitet.

MVH Niclas,

"5 åringen hon höll i handen frågade-vad är det och tryckte en glassstrut rakt in i objektivet"

Ha,ha!
Hoppas att 5-åringen fick leva vidare och uppleva åtminstone sin 6-årsdag! :)

/Benny

Barn är barn värre är det när en hundägare kom med sin hund lössläppt när jag fotograferade i Malmö. Jag hade ställt från mig kameraväskan några meter bort.
Hundjä... gick fram och pinkade rakt ner i väskan bland 5 objektiv och kamerahus..
Då hjälper inga Hoyafilter.
Utrustninen är nu såld, har ni några objektiv eller kamerahus som drar till sig hundar eller andra djur?
Mikael

Gammal tråd som jag återupplivar, ringde Scandinavian idag och frågade om deras "Hoya Filter Skylight 1B HMC super 77mm" Fick som svar att det har utgått och att det är B+W som gäller. Vilket skall man välja därifrån?

Jag har också upptäckt att det kan vara märkbar försämring med filter på objektivet. Nu för tiden om jag fotar bilder där jag verkligen vill att skärpan ska vara perfekt så tar jag av filter. Sedan måste jag säga att det finns bra och dåliga filter och priset brukar hänga med kvalité. Så jag passar mig för billiga filter och köper inte på nätet om jag inte är säker att leverantör och vara är verkligen bra. Det finns många kopior och plagiat som låter att vara prisvärda men håller inte måttet.
//Stanislav Snäll

Inga filter på mina gluggar!

Någon annan som upptäckt att deras filter försämrar skärpan så mycket?

MVH

Omar

Hej Omar.

Att filter försämrar både skärpa och framför allt kontrast är något vi ofta ser på mina studiokurser i ljussättning.
Det är många som plockat av filtren och direkt kunnat se skillnaden på den TV vi visar bilderna på.

Vissa filter mer andra mindre!

Själv har jag bara filter på mina gluggar när jag jobbar i miljöer typ skitiga industrier mm.

Hälsn.

/Janne Höglund

Jag har varit ute för situationer där jag tackar Hoya för att dessa finns, unge som trycker en glassstrut rakt in i frontlinsen och på en glugg som kostar skjortan, hund som pinkar rakt ner på min utrustning, sandstormar i Afrika och Burma, oväder, regn, smutsiga miljöer osv osv.
Med tanke på hur j.... dåliga många vidvinklar är vad det gäller upplösning ut mot kanter och hörn så spelar det ingen stor roll om det sitter ett filter framför.
Att göra rent glass, oljestänk , fett etc från ett objektiv utan skydd kan bli mycket kostbart förutom ren mekanisk skada som kan uppstå.
Jaq har filter framför alla gluggar dvs där det går att ha.

Jag har varit ute för situationer där jag tackar Hoya för att dessa finns, unge som trycker en glassstrut rakt in i frontlinsen och på en glugg som kostar skjortan, hund som pinkar rakt ner på min utrustning, sandstormar i Afrika och Burma, oväder, regn, smutsiga miljöer osv osv.
Med tanke på hur j.... dåliga många vidvinklar är vad det gäller upplösning ut mot kanter och hörn så spelar det ingen stor roll om det sitter ett filter framför.
Att göra rent glass, oljestänk , fett etc från ett objektiv utan skydd kan bli mycket kostbart förutom ren mekanisk skada som kan uppstå.
Jaq har filter framför alla gluggar dvs där det går att ha.

Måste nog inse att min egen arbetsmiljö kanske är väldigt ren o enkel ;-)
En frontlins , 1700:- , är allt som gått åt under 25 yrkesverksamma år.

Mvh.

/janne

Jobbar ju en del ute i naturen men även på stålverk, kärnkraftverk mm mm.

/Jh

Janne, jag försökte bara ordvitsa lite med Risedals glass osv. Det var absolut inte menat som ett påhopp.

Jag har stor respekt för det arbete du gör, och har även sett resultatet vid den kurs jag gått hos dig.

Jag använder inte heller filter, vilket jag kanske får äta upp en dag. Men för mig är bildkvaliteten viktig, och jag låter motljusskyddet vara det primära skyddet.

Janne, jag försökte bara ordvitsa lite med Risedals glass osv. Det var absolut inte menat som ett påhopp.

Jag har stor respekt för det arbete du gör, och har även sett resultatet vid den kurs jag gått hos dig.

Jag använder inte heller filter, vilket jag kanske får äta upp en dag. Men för mig är bildkvaliteten viktig, och jag låter motljusskyddet vara det primära skyddet.

Ja hans arbetsmiljö är tuff!

mvh.

/janne

Varför vill du veta det? Jag har bra objektiv för de flesta situationer.

Vad jag menar är att ett bra filter exv Hoya digital har ingen som helst inverkan på flertal objektiv som används av de flesta här på fotosidan vad det gäller bildkvalitet, möjligen skulle jag kunna se skilnad på om filter är av eller på på en av mina L 6 gluggar och det är 135/2 .

Vad jag menar är att ett bra filter exv Hoya digital har ingen som helst inverkan på flertal objektiv som används av de flesta här, möjligen skulle jag kunna se skilnad på om filter är av eller på på en av mina L 6 gluggar och det är 135/2 .

Du får gärna ha filter på dina objektiv, jag har inga som helst problem med det. Vi gör alla olika val.

135/2 är ett objektiv som jag ofta använder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar