ANNONS
Annons

Filter = oskärpa!

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för det tipset Omar !

Läste att dom hade "Helt nöjd garanti" på sina filter på Cyberfoto !

Finns det någon som har testat det ?

Blir man nöjd ?
 
Nu har jag varit ute och testat mitt nygamla 70-200 objektiv lite och det är skarpt som det borde varit förut. Jag sätter nog inget filter på det ...
Vet inte hur många bilder jag fått oskarpa på grund av att filtret var skit , men det har blivit en del.
Så till alla som har problem med skärpan på era kameror vill jag tipsa : Skruva av filtret och testa ! Funkade för mig...
 

Bilagor

  • båt på älven.jpg
    båt på älven.jpg
    31.3 KB · Visningar: 956
anden2 skrev:
Är det nån som känner till om det finns någon test mad polarisationsfilter, där är det ju två glasytor inblandade. Har bla ett hoya pl till min canon 24-105 4.0, och tycker spontant att det kanske inte blir superskarpt.
Alla filter har väl två glasytor?
Förlåt kommentaren, men jag kunde inte låta bli!
 
Är man petig så är det väll 3 ytor, fram, bak och sida... ;)

Till ämnet, Hoya Pro 1 Digital filter, några åsikter ang. den serien av filter? Dyra är de iaf. så jag är öppen för andra förslag med då jag använt vanlig standard/butiks filter för DSLR under sommaren på den nya telezomen, EF 100-400 L. Innan jag till sist körde filterlöst då fokus hamnade fel med ett antal meter som värst! Många bilder som vart förlorade p.g.a. detta innan jag upptäckte vad som hände. :(

(edit)
Såg Omars inlägg en bit upp, tack för svaret Omar! ;)

mvh
Håkan
 
Sedan en tid tillbaka så har Cyber en "helt-nöjd-garanti" på olika Dörr-filter. 30 dagars öppet köp! Testa filterna, uppfyller de inte dina krav, lämna tillbaka och få pengarna åter!
Tycker jag verkar bra. Skall nog prova det.
 
intressant diskution..

jag skulle vilja ha lite test mellan Hoya HMC Pro 1 uv och B&W MRC och utan..

själv är jag person som använder kameran hårt i alla väder och gillar att ha ett skydd, men kommer definitivt köra på nått av dom bättre/dyrare.
 
Jag gjorde ett test med Hoya HMC Pro 1 77mm på mitt 70-200 2.8 IS.

Med stativ, spegeluppfällning och allt det där...
Det var absolut INGEN skillnad !

Har ett 400mm 5.6, men eftersom det har inbyggt motljusskydd ser jag ingen anledning att skydda linsen med ett UV-filter. Dessutom är objektivet inte sådär jättedyrt heller.

Men det går ju inte att jämföra ett UV mot ett POL-filter !
POL-filtret sollar ju bort en massa ljus... man brukar väl räkna på ett helt bländarsteg ungefär ?
Att då inte få någon negativ effekt på bildkvalitén har jag svårt att tänka mig...

Jag använder enbart POL-filter när jag vill åt den effekten. Att hela tiden ha det på låter märkligt ?
 
Ett mycket intressant inlägg

Jag vill tacka dig för ett mycket intressant inlägg eftersom jag har testat några bra L-optik men skärpan har liksom bara varit kanon i medljus eller skugga. Nu måste jag testa utan Uv-filter och finns det filter som kostar mer men inte inverkar på bildkvaliten, så är det ju en ringa kostnad.

Jag har själv funderat i dessa banor men aldrig testat.
 
canon ef 400mm 5,6f L USM med B+W 010 UV-Haze 1x MRC F-Pro
 

Bilagor

  • med_filter.jpg
    med_filter.jpg
    89.9 KB · Visningar: 1,168
canon ef 400mm 5,6f L USM utan filter

båda i 100% och utan redigering..

själv tycker jag är ytterst liten skillnad, knappt synbart bättre utan filter.

sen får vi se om jag har på det hela tiden eller bara i tuffa miljöer, nära havet osv..
 

Bilagor

  • utan_filter.jpg
    utan_filter.jpg
    93.5 KB · Visningar: 1,159
I have no further comments your Honor...

Till salu för övrigt om nån skulle vara intresserad.

/Maverick
 

Bilagor

  • lins_300.jpg
    lins_300.jpg
    78.7 KB · Visningar: 1,123
Jag har gjort mig av med alla filter, ser stor skillnad på skärpan nu, mest på tele förstås. Jag är hellre rädd om linserna är missar en bra skärpa.
 
B+W 010 UV-Haze 1x MRC F-Pro
tycker är riktigt schysst filter(dock bland dom dyraste på marknaden) som bör användas om man ska ha filter, släpper igen 99,5% ljus, vilket är riktigt bra om man jamför med billigare..

dock skulle jag vilja se mer test av filtret med 400m 5,6f, av någon annnan.
 
MSLink skrev:
Väcker en gammal tråd. Någon här som har provat Dörr UV filter?
Ja, jag har två stycken till två av mina objektiv. Är mycket nöjd med dem. Filterna alltså! (och även objektiven!)
Tänker även köpa ett till mitt EF 100/2,8 Macro USM.
 
vaktmästaren skrev:
Ja, jag har två stycken till två av mina objektiv. Är mycket nöjd med dem. Filterna alltså! (och även objektiven!)
Tänker även köpa ett till mitt EF 100/2,8 Macro USM.

Försämras inte bildkvalitet av Dörr UV filter? Den har helt nöjd garanti från cyberphoto.se som man får testa den. Låter bra :)
 
MSLink skrev:
Försämras inte bildkvalitet av Dörr UV filter? Den har helt nöjd garanti från cyberphoto.se som man får testa den. Låter bra :)
Nej, jag har inte märkt någon försämring, men jag har inte heller gjort några "vetenskapliga-" eller laboratorietester, bara rent visuella.
 
Då bör det inte vara något problem :)
Beror nog på vilka objektiv man kör med, om man kör med tele då ser man skillnad med och utan filter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.