Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Filter = oskärpa!
- Trådstartare SM0SBI
- Start datum
MSLink
Aktiv medlem
Graal skrev:
Dörr UV-filter, är det såna man lätt kan vika bort när man fotar och sedan fälla tillbaka (som en dörr) när man inte fotar?
Nej tyvärr inte. Varför kan du inte vara uppfinnare?
Alex Freeman
Avslutat medlemskap
Jag testade min EF 24-105 med B+W 010 UV-Haze 1x MRC och utan men fann ingen skillnad.
Alex
Alex
Ekenborg
Aktiv medlem
Diskussionen i denna tråd påminner mycket om: Är sex skönare utan kondom? Svar: Ja, men i vissa lägen kan den trots allt vara en billig investering med tanke på...
Och så till ämnet:
Jag tycker det är riktigt intressant att se att bilder tagna med och utan UV-filter ibland skiljer sig åt i kvalité. Men ärligt talat tror jag att ingen vettig person "luppar" bilder vars innehåll är tilräckligt intressant för betraktaren.
Och så länge filtren inte genererar kromatisk abberation eller sänker kontrast och färgåtergivning så får mina filter fortsatt förtroende. Men, självklart kommer jag av ren mänsklig nyfikenhet att undersöka hur stor skärpeeffekt jag kan se på bilder tagna med och utan filter. I min värld är dock en bortgnuggad antireflexbehandling (eller stenskott) på objektivens frontlins mer motbjudande än att ha ett skyddsfilter monterat på dito.
När det väl hettar till finns så mycket annat än filterblurr att oroa sig för. Vad sägs om: Exponering, fokus, rörelseoskärpa, brus, komposition mm mm mm...
/Fredrik
Och så till ämnet:
Jag tycker det är riktigt intressant att se att bilder tagna med och utan UV-filter ibland skiljer sig åt i kvalité. Men ärligt talat tror jag att ingen vettig person "luppar" bilder vars innehåll är tilräckligt intressant för betraktaren.
Och så länge filtren inte genererar kromatisk abberation eller sänker kontrast och färgåtergivning så får mina filter fortsatt förtroende. Men, självklart kommer jag av ren mänsklig nyfikenhet att undersöka hur stor skärpeeffekt jag kan se på bilder tagna med och utan filter. I min värld är dock en bortgnuggad antireflexbehandling (eller stenskott) på objektivens frontlins mer motbjudande än att ha ett skyddsfilter monterat på dito.
När det väl hettar till finns så mycket annat än filterblurr att oroa sig för. Vad sägs om: Exponering, fokus, rörelseoskärpa, brus, komposition mm mm mm...
/Fredrik