Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Filter = oskärpa!
- Trådstartare SM0SBI
- Start datum
andw
Aktiv medlem
Nu har jag varit ute och testat mitt nygamla 70-200 objektiv lite och det är skarpt som det borde varit förut. Jag sätter nog inget filter på det ...
Vet inte hur många bilder jag fått oskarpa på grund av att filtret var skit , men det har blivit en del.
Så till alla som har problem med skärpan på era kameror vill jag tipsa : Skruva av filtret och testa ! Funkade för mig...
Vet inte hur många bilder jag fått oskarpa på grund av att filtret var skit , men det har blivit en del.
Så till alla som har problem med skärpan på era kameror vill jag tipsa : Skruva av filtret och testa ! Funkade för mig...
Bilagor
vaktmästaren
Aktiv medlem
Alla filter har väl två glasytor?anden2 skrev:
Är det nån som känner till om det finns någon test mad polarisationsfilter, där är det ju två glasytor inblandade. Har bla ett hoya pl till min canon 24-105 4.0, och tycker spontant att det kanske inte blir superskarpt.
Förlåt kommentaren, men jag kunde inte låta bli!
h.pettson
Aktiv medlem
Är man petig så är det väll 3 ytor, fram, bak och sida...
Till ämnet, Hoya Pro 1 Digital filter, några åsikter ang. den serien av filter? Dyra är de iaf. så jag är öppen för andra förslag med då jag använt vanlig standard/butiks filter för DSLR under sommaren på den nya telezomen, EF 100-400 L. Innan jag till sist körde filterlöst då fokus hamnade fel med ett antal meter som värst! Många bilder som vart förlorade p.g.a. detta innan jag upptäckte vad som hände.
(edit)
Såg Omars inlägg en bit upp, tack för svaret Omar!
mvh
Håkan
Till ämnet, Hoya Pro 1 Digital filter, några åsikter ang. den serien av filter? Dyra är de iaf. så jag är öppen för andra förslag med då jag använt vanlig standard/butiks filter för DSLR under sommaren på den nya telezomen, EF 100-400 L. Innan jag till sist körde filterlöst då fokus hamnade fel med ett antal meter som värst! Många bilder som vart förlorade p.g.a. detta innan jag upptäckte vad som hände.
(edit)
Såg Omars inlägg en bit upp, tack för svaret Omar!
mvh
Håkan
vaktmästaren
Aktiv medlem
Sedan en tid tillbaka så har Cyber en "helt-nöjd-garanti" på olika Dörr-filter. 30 dagars öppet köp! Testa filterna, uppfyller de inte dina krav, lämna tillbaka och få pengarna åter!
Tycker jag verkar bra. Skall nog prova det.
Tycker jag verkar bra. Skall nog prova det.
Windman
Aktiv medlem
Jag gjorde ett test med Hoya HMC Pro 1 77mm på mitt 70-200 2.8 IS.
Med stativ, spegeluppfällning och allt det där...
Det var absolut INGEN skillnad !
Har ett 400mm 5.6, men eftersom det har inbyggt motljusskydd ser jag ingen anledning att skydda linsen med ett UV-filter. Dessutom är objektivet inte sådär jättedyrt heller.
Men det går ju inte att jämföra ett UV mot ett POL-filter !
POL-filtret sollar ju bort en massa ljus... man brukar väl räkna på ett helt bländarsteg ungefär ?
Att då inte få någon negativ effekt på bildkvalitén har jag svårt att tänka mig...
Jag använder enbart POL-filter när jag vill åt den effekten. Att hela tiden ha det på låter märkligt ?
Med stativ, spegeluppfällning och allt det där...
Det var absolut INGEN skillnad !
Har ett 400mm 5.6, men eftersom det har inbyggt motljusskydd ser jag ingen anledning att skydda linsen med ett UV-filter. Dessutom är objektivet inte sådär jättedyrt heller.
Men det går ju inte att jämföra ett UV mot ett POL-filter !
POL-filtret sollar ju bort en massa ljus... man brukar väl räkna på ett helt bländarsteg ungefär ?
Att då inte få någon negativ effekt på bildkvalitén har jag svårt att tänka mig...
Jag använder enbart POL-filter när jag vill åt den effekten. Att hela tiden ha det på låter märkligt ?
morgan pihlblad
Medlem
Ett mycket intressant inlägg
Jag vill tacka dig för ett mycket intressant inlägg eftersom jag har testat några bra L-optik men skärpan har liksom bara varit kanon i medljus eller skugga. Nu måste jag testa utan Uv-filter och finns det filter som kostar mer men inte inverkar på bildkvaliten, så är det ju en ringa kostnad.
Jag har själv funderat i dessa banor men aldrig testat.
Jag vill tacka dig för ett mycket intressant inlägg eftersom jag har testat några bra L-optik men skärpan har liksom bara varit kanon i medljus eller skugga. Nu måste jag testa utan Uv-filter och finns det filter som kostar mer men inte inverkar på bildkvaliten, så är det ju en ringa kostnad.
Jag har själv funderat i dessa banor men aldrig testat.
eek
Aktiv medlem
eek
Aktiv medlem
B+W 010 UV-Haze 1x MRC F-Pro
tycker är riktigt schysst filter(dock bland dom dyraste på marknaden) som bör användas om man ska ha filter, släpper igen 99,5% ljus, vilket är riktigt bra om man jamför med billigare..
dock skulle jag vilja se mer test av filtret med 400m 5,6f, av någon annnan.
tycker är riktigt schysst filter(dock bland dom dyraste på marknaden) som bör användas om man ska ha filter, släpper igen 99,5% ljus, vilket är riktigt bra om man jamför med billigare..
dock skulle jag vilja se mer test av filtret med 400m 5,6f, av någon annnan.
vaktmästaren
Aktiv medlem
Ja, jag har två stycken till två av mina objektiv. Är mycket nöjd med dem. Filterna alltså! (och även objektiven!)MSLink skrev:
Väcker en gammal tråd. Någon här som har provat Dörr UV filter?
Tänker även köpa ett till mitt EF 100/2,8 Macro USM.
MSLink
Aktiv medlem
vaktmästaren skrev:
Ja, jag har två stycken till två av mina objektiv. Är mycket nöjd med dem. Filterna alltså! (och även objektiven!)
Tänker även köpa ett till mitt EF 100/2,8 Macro USM.
Försämras inte bildkvalitet av Dörr UV filter? Den har helt nöjd garanti från cyberphoto.se som man får testa den. Låter bra
vaktmästaren
Aktiv medlem
Nej, jag har inte märkt någon försämring, men jag har inte heller gjort några "vetenskapliga-" eller laboratorietester, bara rent visuella.MSLink skrev:
Försämras inte bildkvalitet av Dörr UV filter? Den har helt nöjd garanti från cyberphoto.se som man får testa den. Låter bra