Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filter för svartvitt

Produkter
(logga in för att koppla)

didg

Medlem
Jag funderar på att köpa filter i julklapp till mig själv. Vilket filter är mest allround för svartvitt. Jag vill ha lite mer dramatisk himmel men ändå inte för mycket.

Har man någon nytta av polfilter för sv?

Hej!

Om du vill en mer dramatisk himmel skulle jag rekomendera ett orangefilter. Det ger en ganska mysig effekt som inte känns allt för dramatisk, tillskillnad från rödfiltret som, enligt min mening, skapar alldeles för stora kontraster i himmelen. Vid porträtt fotografering bör dock inte orangefilter användas för det gör hudtonerna lite för ljusa.

Om du ska ta porträtt så funkar nog det gulgröna filtret bäst eftersom det gör hudtonerna lite mer levande. Om gulgröna filter har jag bara läst så det är inget jag testat själv.

Om jag inte minns fel så ger ett polfilter ungefär samma effekt som ett gulfilter vid svartvit fotografering, så om du bestämmer dig för att köpa ett gulfilter och också behöver ett polfilter så kanske du ska satsa på det istället.

/Anders

didg skrev:
Jag funderar på att köpa filter i julklapp till mig själv. Vilket filter är mest allround för svartvitt. Jag vill ha lite mer dramatisk himmel men ändå inte för mycket.

Har man någon nytta av polfilter för sv?

hej, har en hel del för s/v, Hoya, som nya till salu - intresserad? 52 mm gänga.

Med vänlig hälsning
Johan

Det bästa och mest funktionella filter man kan använda om man fotograferar mycket svartvit är ett gulfilter, det skulle nästan kunna jämföras med skylitefilter för färgfilm.

Gulfiltret ökar kontrasten något, dock utan att överdriva det hela som ett röd- eller orangefilter gör. I det stora hela blir det något mera stuns i bilden och en något tydligare gråskala.

Hälsn. Joakim

rodfilter ar min givna favorit :)
Har tre gulfilter som jag bara anvander vid infrarod fargfilm... lite onodigt...

Jo men det verkar ju vara en bra lösning. Med ett polfilter kan man ju dessutom ställa in hur mycket kontrastverkan man vill ha!

Hälsn. Joakim

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar