Annons

Filstorlekar

Produkter
(logga in för att koppla)

Eliaz

Aktiv medlem
Hej Jag brukar spara ner inskannade filer PS filformat, det blir ju ganska stora filer jämfört med JPG/JPEG.
Vilka åsikter tycker ni om vad som är bäst, och varför just det i så fall?
 
Jpeg-bilder som är komprimerade med minsta komprimering (10-12) i PS håller väl så god kvalité. Fördelen med PS-formatet är att du kan bevara lager och annat för senare redigering. Om du redigerar en jpegbild och sen sparar den igen så sker ytterligare en komprimering och därmed en försämring.

Jag sparar alla mina scanningar i PS-format, sen kan man joxa och hålla på och spara som, i jpeg i det format (t.ex. fotosidans 600 pixlar) som man vill.
 
när man scannar in en bild så finns ju där inga lager eller genomskinlighet eller liknande. alltså sparar man då lämpligast i tif som är ett ickeförstörande format.
om man sen vill lägga till lager eller nåt så kan man spara om i psd.
 
Jag såg framtiden igår i en extended jpeg2000-modul från Adobe. Där fanns äkta lossless compression (30 mb blev 7 mb), möjlighet att spara transparens och framförallt en funktion som kallas "region of interest". Den innbär att man kan ange vilka delar av bilden som ska ha högre respektive mindre komprimeringsgrad. Styrningen sker med alfakanaler.

Det lär dröja innan det här formatet blir en del av mitt dagliga arbetsflöde, men intressant är det. I nästa version av Photoshop lär det finnas med från början. Nu fick jag det som någon slags bonus när jag köpte en modul för RAW-filer.

Tills dess fortsätter jag att spara i jpeg, minsta komprimeringsgraden i Photoshop.
 
Såg att Adobe hade denna plugin för RAW format från kameror och det nya JPG2000 formatet.
Fungerar det oberoende av vilken språkversion av photoshop 7.0.1 man har?
Eller närmare bestämt för den svenska versionen av Photoshop?
 
hasse lundberg skrev:
Fungerar det oberoende av vilken språkversion av photoshop 7.0.1 man har?
Japp. Men installationen var inte att leka med. Det tog ett bra tag innan jag fick allt att funka. Jag kör mac, pc-versionen kan mycket väl fungera bättre.

En liten varning angående jpeg2000-modulen bara. Den har en preview av den färdiga filen som gör att sparningen tar löjligt lång tid. Faktiskt så lång tid att den är snudd på oanvändbar för mina 30 mb-filer.

RAW-modulen var trevlig. Betydligt snabbare än Nikon Capture Editor som jag annars använder. Men den har inte kurvor, vilket jag tycker är synd. Däremot får histogrammet högsta betyg.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.