Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filmskanner?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jaha

Ny medlem
Hej!

Jag undrar hur det ligger till med filmskanners, kan man få någon bra för under 2000, har sett att "Kodak Aps Filmskanner Filmdrive 300" kostar 1600 fast är nått att ha?

Det jag vill ha är en billig och bra skanner för APS och helst också vanliga rullar.

Är det någon som har något tips? :confused:

/Anders

Jag köpte en begagnad Canoscan 2700F för under 2000 för ett tag sen och den kör både vanlig film, dia och APS. Den funkar kanon för mig både för dia, film och APS.

Scandinavian Photo säljer Microtek Filmscan 35 för 2250 kr. Den klarar dock inte APS, utan bara 35mm negativ och dia.
Blir nog svårt (troligtvis omöjligt) att hitta en ny filmscanner under 2000 kr som grejar både 35mm och APS, däremot kan det finnas begagnat.

Ska du köpa nytt så kan du glömma 2000:- Själv har jag en Minolta Dimage Scan Dual II som jag är rätt nöjd med. Ska dock byta upp mig till en med ICE3 teknik. Är jävligt less på att retuschera damm & repor. mitt råd är att köpa begagnat.. köp en väl beprövad lite dyrare scanner begangnat..

Tänk på vilket operativsystem du har. Noga. Många scanners har svårt för XP. Kolla det noga innan du köper.

Tack!

Tack!

Är det någon som har något tips på var man kan köpa beg. filmskanners då?

/Anders

Så...

Jag frågade honom:
> Hej!
>
> Jag såg att sålde följande:
> "Filmscanner Canon Canoscan 2700F, 3 år, obetydligt använd, originalkartong m
> SCSI-kort för PC"
>
> Fungerar den både för APS och vanliga rullar
>
> /Anders

Det här fick jag när jag frågade honom:

Hej Anders!

Jag tror att den endast fungerar med vanlig 135-film.
--
Hälsningar,
Christer

hummm????

Canon 2700F klarar APS med en adapter som följer med. Enligt vad jag läste på specifikationen när den fortfarande såldes som ny. Adaptern ser ut som innanmätet i en kamera. Klarar 98 och XP och skall enligt canon klara w2k.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar