Re: földfråga
matsjak skrev:
Jag passar på att hänga med på denna tråd, jag har ärvt gamla negativ, i lite olika format som jag inte känner till (från 30-60 tal). Sen har jag 35 mm färgfilm och dia liggandes i en låda och som bara väntar på tid och möjlighet att scannas in.
Funderat på Nikon Coolscan V och den ligger inom min budget. Skulle det vara ett bra val.
Bilderna är inga konstverk och tagna med enkla kameror, mer vanliga foton från förr. Däremot kan man tänka sig att de är både dammiga och repiga.
Hälsningar
Mats
Hej
Har både Nikon Coolscan ED och Epson 4990 (föregångare till V700).
Ska du scanna i stora volymer så är nog flatbedd att föredra.
Nikon Coolscan V är en mycket bra film scanner för pengarna men så fort du ska scanna andra format än 135 så blir det problem.
I ditt fall där du har en massa olika negativ format så skulle jag nog rekommendera dig att titta på Epson V700 som är en riktigt bra flatbedd scanner som tar alla filmformat.
Den scannar kanske inte riktigt bra som Nikons Coolscan V men den är inte långt ifrån.
Själv har jag föregångaren till V700 Epson 4990 och jag har scannat följande filmformat:
Glasplåtar, 110,120,126,127,70 mm film, Stereo dia.
Tänk även på att Epson V700 kan scanna 12 st dia i ram på en laddning gämfört med 1st på en standard utrustad Nikon Coolscan V.
Om dia inte är i ram eller neg så kan du scanna upp till 24 st på en laddning gämfort med 6st för Nikon Coolscan V.
// Fredrik