Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Filmning på systemkamera
- Trådstartare timol122
- Start datum
jeskata
Aktiv medlem
Det är väl bara en tidsfråga... de vill ju inte ge konsumenterna alla funktioner på en gång
Kan man gissa att en kommande 450D kommer att ha den funktionen? På samma gång kommer antagligen den mekaniska slutaren att försvinna.
Har saknat den funktionen några gånger när jag inte haft kompakten med. Ett problem kommer visserligen att vara ljudet med långa telen.
Kan man gissa att en kommande 450D kommer att ha den funktionen? På samma gång kommer antagligen den mekaniska slutaren att försvinna.
Har saknat den funktionen några gånger när jag inte haft kompakten med. Ett problem kommer visserligen att vara ljudet med långa telen.
timol122
Medlem
christer, tänk på det omvända.
Nästan alla DV kamror har möjlighet att spara stillbilder i halvdan kvalitet på någon form av minneskort.
Vore det då inte självklart att även det omvända fanns, åtminstonde på konsumentkamrorna.
Dessutom, varför skulle det bli en halvtaskig filmkamera? Optiken finns, snabba processorer finns. Med lite bildbehandling och bra komprimering av videon borde inte skrivhastigheten på minnesmedia vara ett problem heller.
Så, kommer det bli en uppstickare som kommer att vara först? Sony, Pentax eller Panasonic?
Även jag har saknat funktionen, vissa saker, som tex vissa sportaktiviteter, gör sig helt klart bäst på film.
Nästan alla DV kamror har möjlighet att spara stillbilder i halvdan kvalitet på någon form av minneskort.
Vore det då inte självklart att även det omvända fanns, åtminstonde på konsumentkamrorna.
Dessutom, varför skulle det bli en halvtaskig filmkamera? Optiken finns, snabba processorer finns. Med lite bildbehandling och bra komprimering av videon borde inte skrivhastigheten på minnesmedia vara ett problem heller.
Så, kommer det bli en uppstickare som kommer att vara först? Sony, Pentax eller Panasonic?
Även jag har saknat funktionen, vissa saker, som tex vissa sportaktiviteter, gör sig helt klart bäst på film.
Fogel70
Aktiv medlem
Jag tror inte det korta skärpedjupet hos en systemkamera passar så bra för filmning. Med ökat skärpedjup hos en systemkamera så blir det svårt att få ljuset att räcka till.
Visst skulle man kunna använda bara en liten del av sensorn för filmning för att öka skärpedjupet, men då kan man inte använda samma optik till bägge funktioner.
Kompaktkameror och filmkameror har ungefär samma storlek på sensorer vilket gör det lättare att kombinera film och fotografi i en kompaktkamera, men å andra sidan är ingen av dessa funktioner riktigt bra.
Visst skulle man kunna använda bara en liten del av sensorn för filmning för att öka skärpedjupet, men då kan man inte använda samma optik till bägge funktioner.
Kompaktkameror och filmkameror har ungefär samma storlek på sensorer vilket gör det lättare att kombinera film och fotografi i en kompaktkamera, men å andra sidan är ingen av dessa funktioner riktigt bra.
KGS
Aktiv medlem
Klart det kommer. Inte många kommer att efterfråga kameror som saknar live-view och allt annat som man är van vid från riktiga digitalkameror sedan förra årtusendet.
Industrin har varit fantastiskt bra på att mjölka konsumenterna genom att lura i oss att primitivt är för proffs och proffs vill alla vara, så många har tigit och lidit.
Vi som frågat efter några av de mest självklara finesserna i flera år har dumförklarats (du måste ju förstå att det inte går, spegeln sitter i vägen osv), men snart är vi där. Jag lovar inte att inte säga vad var det jag sa, redan 1999...
Bara samlare och original kommer att sakna speglar och mekaniska slutare på samma sätt som veteranbilssamlare saknar osynkade växellådor och gengas.
Industrin har varit fantastiskt bra på att mjölka konsumenterna genom att lura i oss att primitivt är för proffs och proffs vill alla vara, så många har tigit och lidit.
Vi som frågat efter några av de mest självklara finesserna i flera år har dumförklarats (du måste ju förstå att det inte går, spegeln sitter i vägen osv), men snart är vi där. Jag lovar inte att inte säga vad var det jag sa, redan 1999...
Bara samlare och original kommer att sakna speglar och mekaniska slutare på samma sätt som veteranbilssamlare saknar osynkade växellådor och gengas.
timol122
Medlem
Mobiltelefonens kamera är ju ett bra exempel på en väldigt usel kompromiss. Ändå har jag ca 200 tagna bilder på den mobil jag använder nu.
Vad jag vet så är det samma med mina föräldrar och mina kompisar. Folk använder mobilkameran lite då och då och skickar ibland iväg bilderna som mms. Då i ännu sämmre kvalité.
Så helt klart finns det en stor marknad för taskiga kompromisser... ;-)
Vad jag vet så är det samma med mina föräldrar och mina kompisar. Folk använder mobilkameran lite då och då och skickar ibland iväg bilderna som mms. Då i ännu sämmre kvalité.
Så helt klart finns det en stor marknad för taskiga kompromisser... ;-)
paco
Aktiv medlem
Fogel70 skrev:
Jag tror inte det korta skärpedjupet hos en systemkamera passar så bra för filmning. Med ökat skärpedjup hos en systemkamera så blir det svårt att få ljuset att räcka till.
Kolla runt lite på DV-forum på nätet, folk gör vad som helst för att få 'the film look'. Det är ett ständigt letande efter adapters för olika optik som är ljusstarkare. Avsaknaden av långt skärpedjup skulle nog inte hindra många.
Skulle vara intressant att se vad en filmande EOS skulle göra med DV-fanatikerna. Då kan man slänga på en 50/1.2 eller varför inte billig tiltoptik från öst.
dannedansk
Aktiv medlem
Nikon d3 är väl 9 bilder i sekunden.
Är det så långt ifrån filmens värld?
Dock så har väl en filmkamera öppen slutare hela tiden.
Är det så långt ifrån filmens värld?
Dock så har väl en filmkamera öppen slutare hela tiden.
AFJ
Aktiv medlem
Casio verkar var på g i alla fall.
http://www.dpreview.com/news/0708/07083101casio300fps.asp
Ganska coolt faktiskt!
Mvh
Anders
http://www.dpreview.com/news/0708/07083101casio300fps.asp
Ganska coolt faktiskt!
Mvh
Anders
reflux
Aktiv medlem
Elektronisk slutare såklart.StaffanW skrev:
Vore ju ändå tråkigt om slutaren fortfarande "bara" räcker till 200.000 exponeringar.
Då blir det ungefär 2 timmar, 1 långfilm, innan slutaren måste bytas.....
Kanske inte helt ekonomiskt..
AFJ
Aktiv medlem
timol122 skrev:
Men kommer det verkligen vara en spegelreflexkamera, såg mer ut som
Dimage Z5, Sony H7,9 etc.
mvh Tim
Nej Casion jag länkade till är ingen DSLR om jag fattat rätt.
Jag tycker ändock att det är ganska imponerande. Idag har de flesta kompakter/långzoom 1-2 bilder per sekund och nu blir det helt plötsligt 60!
Vilka möjligheter för den som vill fånga snabba skeden, t ex en golf-sving i i minsta detalj. Tidigare har ju detta bara varit förbehållet riktigt dyr specialutrustning.
Mvh
Anders