Annons

Filmning på systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
En spegel skulle såklart skramla sönder på någon minut. Elektroniska slutare är framtidens melodi, oavsett kameratyp. Good old Aette lär ha rundat 300.000 exponeringar nu.

MEN... hur stora minneskort ska man ha om man råkar hålla avtryckaren inne under ett hundrameterslopp... 16 GB förslår väl inte så länge...

HDFS) (KGS skrev:

MEN... hur stora minneskort ska man ha om man råkar hålla avtryckaren inne under ett hundrameterslopp... 16 GB förslår väl inte så länge...

Villket väcker nästa fråga, hur f-n skall man kunna utnyttja hastigheten?

Ta hundrametersloppet 10 sekunder á 60 bps = 600 bilder. 6MP kanske ger JPG på ca 2 meg. Alltså 1,2 Gig att skriva till kortet!!! Det måste till en rejäl intern buffert och väldigt snabba kort för att detta skall gå ihop!

Mvh
Anders

När jag snackade med canons personal på elmia mässan sa dom att anledningen till att 1D markIII inte var snabbare var att den skulle räknas som en filmkamera om den var snabbare än 10 fps, stämmer det?

Robin Gyllander skrev:
När jag snackade med canons personal på elmia mässan sa dom att anledningen till att 1D markIII inte var snabbare var att den skulle räknas som en filmkamera om den var snabbare än 10 fps, stämmer det?

Det trot jag är fel. Det var ganska nyligen något beslut om vad som skulle definieras som filmkamera då detta påverkar tullsatserna.

se artikel på dpreview

Enligt den infon går gränsen vid 23 fps och 30 minuter.

Mvh
Anders

Robin Gyllander skrev:

He, he, dåliga förlorare...

AFJ skrev:
Villket väcker nästa fråga, hur f-n skall man kunna utnyttja hastigheten?

Ta hundrametersloppet 10 sekunder á 60 bps = 600 bilder. 6MP kanske ger JPG på ca 2 meg. Alltså 1,2 Gig att skriva till kortet!!! Det måste till en rejäl intern buffert och väldigt snabba kort för att detta skall gå ihop!

Mvh
Anders

Mina 6 MP råfiler väger in på 8,8 MB... men i någon ände måste man börja, nu får korttillverkarna jobba lite *S*

Man kanske kan ansluta direkt till en snabb dator o låta bilderna åka rakt ner på hårddisken i den?

Sen kan man fundera på hur varm en sån kamera blir om den får gå för fullt länge.

timol122 skrev:
Mobiltelefonens kamera är ju ett bra exempel på en väldigt usel kompromiss. Ändå har jag ca 200 tagna bilder på den mobil jag använder nu.

Vad jag vet så är det samma med mina föräldrar och mina kompisar. Folk använder mobilkameran lite då och då och skickar ibland iväg bilderna som mms. Då i ännu sämmre kvalité.

Så helt klart finns det en stor marknad för taskiga kompromisser... ;-)

Är det inte precis det som händer nu. För alla som inte vill lära sig mer om foto (som aldrig skulle gå in på en sida som denna eller läsa en bruksanvisning om kameror) kommmer bilder från kameramobilen vara det enda bildminnet från barnens uppväxt. Precis som lådkameran förr i världen. Kameran var billig men alla bilder var inte billiga. Jag har sett familjebilder från tex tre barns uppväxt med minst 1000 bilder men inte skärpa på nån....

HDFS) (KGS skrev:
9 b/s är blaha blaha. Sonys nya teknologi medger 60 bilder i sekunden i 6 megapixel, då börjar det likna nåt. Tror Panasonic blir först ut med en kamera som använder tekniken, våren 2008.

Läste också om Sonys nya HD plattformstänk innan A700 lanserades. Det var väl bl.a. därför man gått över till CMOS-censorer om jag inte läst fel. Har den censor som sitter i A700 dessa egenskaper också fast man inte kan utnyttja dem fullt ut eftersom det idag inte finns några slutare som hänger med i den hastigheten eller är detta nåt som kommer i nästa generation?

Vi som köper systemkameror är vana att klara oss med primitiva prylar. Riktiga sökare, användbara LCD-skärmar och höghastighetstagning går till tvåtusenkronorskompakterna först o främst...

En riktig fotograf ska ha primitiva (och tunga) verktyg så han kan visa hur duktig han är. Kan du tänka dig en snickare med spikpistol? En dikesgrävare med grävskopa?

Nä, tänkte väl det, sånt e för amatörerna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar