Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filmen är död

Produkter
(logga in för att koppla)
Niclasfoto skrev:
Okey, blir det inte lite fel att jämföra en f90x med en 350/300D?

Om du kikat på t.ex en 20/10D (även D60) så har du én bättre jämförelse.

Mvh Niclas,

Hej Niclas!

Jo, den jämförelsen är förstås inte helt rättvis men det är så övergången har sett ut ur mina ögon och det är så jag upplever saken. Att 350D riktar sig till en annan målgrupp än f90x gjorde på den tiden spelar ju ingen roll. Det är en subjektiv upplevelse jag redogör för. Har man kört analogt de senaste åren har man nog också blivit lite bortskämd med husen och priserna på dessa.

mvh

Johnnie
 
Filmen kommer nog aldrig konkurreras ut av digitaltekninken, entusisaster kommer alltid att finnas..

Vad gäller backup så tycker jag att digitalare är säkrare. Detta gälle kanske inte om man bara har sina digitala bilder liggande på en dator.
Men om du kör backup då och då på dvd eller på en extern hdd då och då tycker iaf jag att det är lika säkert..

Batteri beroendet tycker inte jag är något problem.. med 2 st batterier har du för det mesta kraft nog till ca 1200 exponeringar jag skulle vilja se någon ha med sig ut 1200 rutor film i skogen (ca 50 rullar film)

damm problemet finns i lika stor grad i det analoga systemet i min mening.. Damm på negativ är lika stöigt som damm på en sensor och förekommer oftare på på negativ än på en sensor enligt mina erfarenheter...

För min del är det iaf betydligt mycket billigare att köra digitalt eftersom jag fotar skejtboard och där blir väldigt många bilder som är helt oanvändbara..

Jag tycker att man tappar lite av kreativiteten när man kör analogt eftersom man inte kan ta "testbilder". Detta kan nog i stor utsträkning bero på att jag tillhör den yngre generationens fotografer och därför är väldigt förtjust i att praktisera "trial and error" tekniken i allt jag gör

tillslut vill jag bara säga att jag tycker en fördel som inte uppmärksamats med digital tekninken är att kunna byta iso-kännslighet med en knapptryckning..

MvH Andreas
 
Xlon skrev:

Jag tycker att man tappar lite av kreativiteten när man kör analogt eftersom man inte kan ta "testbilder".

Själv tycker jag det rakt motsatta. Testbilder manar till lathet och inte att man ska tänka efter.
Slentrianmässighet har aldrig varit till nytta.

Att kunna köra trial and error i all ära, men jag tror ändå på eftertanke. Jag vill inte bli för snabb i fotograferandet.

/Henri
 
Entusiaster räknas inte när man talar om att digital teknik kommer slå ut film.
Det handlar om professionellt sett. Film kommer alltid att finnas. Om de inte hittar en digital teknik som är hållbar och går att göra exakt samma saker med.
 
Christoffer Glans skrev:
Entusiaster räknas inte när man talar om att digital teknik kommer slå ut film. Det handlar om professionellt sett.
När jag talar om detta så räknas definitivt entusiasterna för mig.


Film kommer alltid att finnas. Om de inte hittar en digital teknik som är hållbar och går att göra exakt samma saker med.
Dagen då man framkallar digitala sensorer i kemi på olika sätt för att styra resultatet kommer aldrig att komma. Glöm inte bort att många fotograferar för vägen och inte enbart målet.
 
Galaxens President skrev:

Dagen då man framkallar digitala sensorer i kemi på olika sätt för att styra resultatet kommer aldrig att komma.



Glöm inte bort att många fotograferar för vägen och inte enbart målet.



Är du säker på att det var exat så Glans menade det?:)

Just den "väg" du nämner är viktig. Många använder analogt och manuellt förfarande för att just vägen är viktig och stimulerande.

Jag längtar efter en dag när jag får fullgoda dias ifrån dslr... Inte förän den blåhimmelsdagen är jag riktigt nöjd..



MVH Niclas,
 
Hejsan

Jag har precis sålt min D70 och "gått över" till analoga F5. Jag säger bara: vilken skillnad. Den stora sökaren, känslan att ladda diafilmen. Det känns helt enkelt mer "äkta".

//Johannes
 
Står just nu och kopierar några av sommarens sv/v negativ i mörkrummet. När jag ser hur de vackra nyanserna i skuggpartierna lyfts fram i en av bilderna genom tvåbadsframkallning samt hur den efterföljande selentoningen ger de mörkaste partierna ordentligt djup och mättnad och hur den förändrar tonen i svärtan till vackert lätt brunlilaton, ja då vet jag att filmen och silverfotografin kommer att leva länge till. Ingenting går upp mot upplevelsen och tillfredställelsen att kunna göra vackra, svartvita bilder på det traditionella sättet! Slutresultatet blir så härligt mustigt och levande och där har den digitala tekniken svårt att konkurrera.
 
Tycker man får mycket bättre resultat i det digitala "rummet". Har själv tillbringat massor av tid i min skrubb...det var roligt visst, men inget slår den digitala framkallningen...och slipper alla vätskor gör man på köpet.
 
flutte skrev:
Härmed dödförklarar jag filmen!

Nja, kanske inte helt ... Men dagens enkätfråga "vad fotograferar du" kändes igen, så jag tittade igenom gamla frågor och hittade samma frågeställning (med formuleringen "vilken film använder du") från 2001.

Då blev svaret 1/3 färgneg, 1/3 dia, 20% svartvitt och ungefär 10% digitalt.

Numera står det digitala för drygt 2/3 av all fotografering, och färgneg, dia och svartvitt ligger på ca 10% vardera.

Snacka om att digitaliseringen har nått långt.

Nåväl, är filmen helt död? Självfallet inte. Svartvitt används ju fortfarande i stor utsträckning, trots att färgfilmen funnits i 75 (?) år. Entusiaster kommer självfallet alltid att vilja prova på andra skaer. Men uppenbarligen kommer färgneg, dia och svartvitt bli svårare att finna i de vanliga affärerna framöver.

/Fredrik - kör fortfarande med Kodak Portra 400NC


DIA kör jag och säkert många med mig tills jag finner det nödvändigt att tänka digitalt. Saknar kapital att byta till motsvarande kamerautrustning idag och jag gillar analogt bättre än så länge. Är enkelt med analogt, man behöver inte vara ingenjör med teknikintresse för att plåta dia för eget behov.

Datanördarna hittade ett nytt tillbehör att testa och skriva om. Kameran! Fan va dåligt!
 
Bilbo2 skrev:
Tycker man får mycket bättre resultat i det digitala "rummet". Har själv tillbringat massor av tid i min skrubb...det var roligt visst, men inget slår den digitala framkallningen...och slipper alla vätskor gör man på köpet.

Du får gärna skicka mig en av dina digitalt fotograferade och datorframställda svartvita bilder på papper så skickar jag en av mina mörkrumsframställda svartvita bilder till dig? Kanske är det så att du är en hejare med datorn och jag bättre i mörkrummet och då kanske vi kan övertyga varandra om att det är just kunskapen/erfarenheten i respektive teknik som fattas?
 
Bilbo2 skrev:
Tycker man får mycket bättre resultat i det digitala "rummet". Har själv tillbringat massor av tid i min skrubb...det var roligt visst, men inget slår den digitala framkallningen...och slipper alla vätskor gör man på köpet.
Tycker man får mycket bättre resultat i det anloga mörkrummet. Har själv tillbringat massor av tid i Photoshop...det var roligt visst, men inget slår den analoga framkallningen...och slipper musarm gör man på köpet.

-- MW
 
Silver och annat skit har minskat rejält i vatten utsläppen pga digitalt. Så inget negativt med digitalt i miljön där. Batterikonsumtionen med digitalare måste dock lösas, inte bra. Inget är gratis.
 
StefanA skrev:
Silver och annat skit har minskat rejält i vatten utsläppen pga digitalt. Så inget negativt med digitalt i miljön där. Batterikonsumtionen med digitalare måste dock lösas, inte bra. Inget är gratis.

Labben började med slutna system och återvinning/destruktion före den digitala eran. Det är huvudsakligen detta som gjort att utsläppen minskat. Men säkert har även en del minskad hemmaframkallning påverkat i marginalen. Idag behöver du dock inte hälla ut någonting i avloppet. På miljöstationerna som finns i de flesta kommuner tar man emot förbrukad kemi för återvinning/destruktion. Dock kommer en liten del silver fortfarande ut via sköljvattnet men det mesta hamnar i fixet.
 
Graal skrev:
Du får gärna skicka mig en av dina digitalt fotograferade och datorframställda svartvita bilder på papper så skickar jag en av mina mörkrumsframställda svartvita bilder till dig?

Kanske är det så att du är en hejare med datorn och jag bättre i mörkrummet och då kanske vi kan övertyga varandra om att det är just kunskapen/erfarenheten i respektive teknik som fattas?

Det sista stycket du skriver där Nils spelar ju stor roll. Jag fick aldrig till det under åren i mörkrummet på 80-talet men har det lättare nu med det digitala, dock mycket att lära...

Sedan huruvida det för en duktig kopist går att framställa bättre kopior analogt än vad en duktig digtalkille kan åstadkomma tänker jag inte spekulera i.

Jag är nöjdare nu, men det är jag det...

//Larsa
 
Graal skrev:
Labben började med slutna system och återvinning/destruktion före den digitala eran. Det är huvudsakligen detta som gjort att utsläppen minskat. Men säkert har även en del minskad hemmaframkallning påverkat i marginalen. Idag behöver du dock inte hälla ut någonting i avloppet. På miljöstationerna som finns i de flesta kommuner tar man emot förbrukad kemi för återvinning/destruktion. Dock kommer en liten del silver fortfarande ut via sköljvattnet men det mesta hamnar i fixet.

alla snackar så mycket men låter bra
 
Världen är död och filmen! Knappast,det är för många användare över hela världen.Många årtionden lär det dröja. I lilla sverige som älskar ny teknik går det snabbt. Icke att jämföra med övriga världen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.