ANNONS
Annons

Filmen är död

Produkter
(logga in för att koppla)
Filmen är nog NÄSTAN dör. Försäljningen av dia har gått ned 43% sista året....analoga kompakter...tja hur går försäljningen av dem tror ni? Analoga hus säljs för en spotstyver....en kompis ville byta in sin 30v...han blev erbjuden 500:-....pust.
 
Jag fotar faktiskt mer analogt än någonsin just nu, åtminstone ett par rullar sv/v i veckan. Nedgången på försäljning av film är nog störst i konsumentsegmentet men mindre när det gäller t.ex. sv/v. Hur som helst så bekommer det mig inte det minsta så länge det går att få tag på film. Bättre och billigare skannrar har även erbjudit mer ekonomisk digitalisering av negativen samtidigt som man har möjligheten till manuell mörkrumskopiering. Prisraset på analoga kameror har även gjort att man till väldigt låga summor kan uppnå kvalitét som annars knappt är förbehållet de digitala toppmodellerna. Argumentet att digitalt är billigare håller därför dåligt, i alla fall utifrån hur jag personligen fotograferar.

Men hur som helst. Fotografi är för mig mer än att räkna krona/exponering och än så länge uppfyller inte den digitala tekniken alla mina önskemål.
 
Rolig läsning :=)
Men visst kommer filmen att dö förr eler senare, och inte kommer jag sakna den i allfall, lika lite som jag saknar Vinylskivor och Videoband.
 
Zoso skrev:
Rolig läsning :=)
Men visst kommer filmen att dö förr eler senare, och inte kommer jag sakna den i allfall.


Precis som hela mänskligheten. :eek:)

Jag och mina barnbarnsbarn kommer nog inte heller att sakna filmen när den försvinner för vi kommer inte att vara närvarande då.
 
Fredrikpersson skrev:
Digitalt är definitivt inte gratis. För min egen del kan jag konstatera att dator (hemmabyggd), Kamera (350d), skrivare (Epson r2400), programvara (PS CS) tillsammans har kostat ca 27000. Det är långt ifrån gratis (motsvara nästan en ny Leica M7. Och ändå har jag inte räknat med bläck, papper, minneskort osv. Dessutom är min utrustning långt ifrån top of the line. Även innan prissänkningen på analog utrustning skulle den summan ge riktigt bra grejor.

[..]/F

Hej Fredrik,
Några funderingar kring ditt prisexempel ovan:

MÅSTE man skaffa Photoshop CS om man nu inte är proffs? Det finns ju Gimp t.ex. som är helt gratis och enligt många minst lika bra som Photoshop.

För de som fotar i raw-format finns det t.ex. RawShooter Essentials som också är gratis.

BEHÖVER man en så fin och dyr fotoskrivare som Epson r2400? Den är säkert jättebra, men de flesta kanske bara skriver ut ett fåtal av sina bästa bilder och då kan det ju mer ekonomiskt att lämna dessa till ett kvalitetslabb.

Bara några funderingar.
Hälsningar
Hilpi
 
Nu får jag säkert mothugg men idag så behöver man väl inte betala så mycket för en PC som bara ska användas för foto? Själv så kör jag oerhört lågbudget & det funkar, förmodligen inte så bra som de flesta vill men det går. Dessutom så är jag övertygad om att datorn redan finns om man idag funderar på att köpa DSLR, då är den ju ingen merkostnad.

För övrigt så är inget gratis:)

//Larsa
 
Zoso skrev:
Rolig läsning :=)
Men visst kommer filmen att dö förr eler senare, och inte kommer jag sakna den i allfall, lika lite som jag saknar Vinylskivor och Videoband.

Videoband är förkastligt vad gäller både kvalitet och hållbarhet. Det är däremot varken vinylen eller filmen, varpå jämförelsen är ointressant.
 
Blanda nu inte in vinylskivor här.. Över hundra års arkivbeständighet mot 20 år för CD.
När jag fyller 90 ska jag fira min födelsedag med att sitta på hemmet och lyssna på Patti Page och Hank Williams på stenkaka från -46 och svepa en gammal möglig whiskey från 1900-talet.

Våga Vägra CD
-Vinylstyrelsen-
 
God Jul alla dödgrävare, och alla andra också förresten! Jag har nyss försökt installera ett program i min nya dator som jag brände ner på CD för 4 år sedan. Tyvärr är skivan nu oläslig så det går inte att installera programmet. Det sägs ju att om man lagrar bilder på cd/dvd så ska man bränna om dom var 10 år men nu verkar det som om man får göra det betydligt oftare och då är det skönt att veta att man fotograferar med film och inte valt digitalt medium för sin bildlagring.
 
Alla tekniker har sin fördel. Det gäller bara att utnyttja det väl. CD går att kopiera utan kvalitetsförlust, men vem vill/orkar kopiera om allting hela tiden?
 
Dez skrev:
Blanda nu inte in vinylskivor här.. Över hundra års arkivbeständighet

Jag älskar vinyl & har halva huset fyllt av dem men måste tyvärr göra dig besviken. Mjukgöraren i vinyskivor försvinner med tiden, då vittrar dom sönder & klarar inte nålens härjningar i spåren.

Många mycket tidiga vinyler har börjat vittra sönder, man kan dock anta att de senare oftast håller högre vinylkvalite men den är tyvärr ojämn. Vinylkvaliten har varit oerhört ojämn under årens lopp med en dipp nån gång under sent 70 & tidigt 80-tal då produktionen av vinyl var på topp.

Har själv inte sett någon tidsangivelse för vinylens livslängd annat än att det för 10-15 år sedan kom lite larmrapporter om detta. Har själv några mycket tidiga vinyler som jag kanske borde ta mig en titt på...

Stenkakor däremot, där snackar vi arkivbeständighet! Såvida man inte sätter sig på dom, har hänt mig :)

Min äldsta stenkaka är från det förra sekelskiftet & jag kan inte se vad som ska kunna förstöra den! med tanke på dess tjocklek så klarar den nog en sittning också!

Jaha, vad har då detta med filmens död att göra? Ganska mycket tycker jag faktiskt, om man ser på arkivbeständighet & sånt...

//Larsa
 
Larsa, Musik och HiFi var det som kom med dessa siffror, i våras eller så. Men denna diskussionen passar inte in här. Låt oss njuta så länge det går, nu spelar jag stenkaka med Nisse Lind från -37. Rock´n´roll på dragspel..
 
Dez skrev:
Larsa, Musik och HiFi var det som kom med dessa siffror, i våras eller så. Men denna diskussionen passar inte in här. Låt oss njuta så länge det går, nu spelar jag stenkaka med Nisse Lind från -37. Rock´n´roll på dragspel..
 
Jag menade att du hade rätt & lade därför in en glad gube:)

Lite oklart av mig, sorry...

God jul!

//Larsa
 
Har du inget bättre för dig på självaste julaton än att sitta här och dega;)
Jag kom precis hem från morsans julmiddag, och ska gå och ta en öl med kompisarna. Du kör väl KM 7D? Min kompis undrade något om hur man ställde in något slags intervall. Hon ville låta kameran automatiskt ta någon bild per timme på kalaset hon är på. Vad är det för funktion?
 
Nä, har inget bättre för mig då jag ligger ner efter operation oftast med laptopen i knät, familjen finns dock intill...

Meny, 3, intervall. Där kan hon göra inställningar & starta intervalltagningen.

Sådant jag måste plocka fram kameran för att berätta men det är lätt då det bara är att leta igenom menyerna, berätta det för henne:)

//Larsa
 
Vi fick ordning på det. Rätt kul finess. Vi testade den på kalas igår. Jag gav henne ett litet bordsstativ i julklapp, vilket visade sig vara den den perfeka julklappen. God Jul!!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.