Annons

Filma med 550D, Automatisk ljusjustering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Roger Sjödin

Aktiv medlem
Hej!

Jag fick min Canon 550D igår och jag har stött på ett lite irriterande problem... När jag filmar och använder automatisk fokus ändrar den även någon ljusjustering som inte bara är på skärmen utan det kommer även med på filmen. Jag ska nog inte använda automatiskt fokusering senare men just för att testa kameran vill jag veta varför den ändrar det och om jag kan stänga av det?

Här kommer en liten film på vad jag menar...
http://www.youtube.com/watch?v=FLZo87OUahY

Kan vara en jätte enkel fråga men som sagt, ny kamera och jag har just bytt märke :p

...hoppas det går att lösa lätt :)
 
Autofokus är inget som ska användas när man filmar med en DSLR. Det finns två metoder men ingen är bra om man jämför med videokameror. För att göra bra film med DSLR krävs planering och tålamod, men då kan å andra sidan filmer bli hur bra som helst.

Googla lite på filmning med 5DMkII som funnits längst, då kan du hitta mycket tips.
 
Autofokus är inget som ska användas när man filmar med en DSLR. Det finns två metoder men ingen är bra om man jämför med videokameror. För att göra bra film med DSLR krävs planering och tålamod, men då kan å andra sidan filmer bli hur bra som helst.

Googla lite på filmning med 5DMkII som funnits längst, då kan du hitta mycket tips.

Jepp, men även om det "ska" användas eller ej blev jag bara nyfiken varför den ändrar ljuset så pass mycket och om det går att stänga av på nått sätt. Som jag sa, jag kommer nog inte använda det :)
 
Hej!

Jag fick min Canon 550D igår och jag har stött på ett lite irriterande problem... När jag filmar och använder automatisk fokus ändrar den även någon ljusjustering som inte bara är på skärmen utan det kommer även med på filmen. Jag ska nog inte använda automatiskt fokusering senare men just för att testa kameran vill jag veta varför den ändrar det och om jag kan stänga av det?

Här kommer en liten film på vad jag menar...
http://www.youtube.com/watch?v=FLZo87OUahY

Kan vara en jätte enkel fråga men som sagt, ny kamera och jag har just bytt märke :p

...hoppas det går att lösa lätt :)

En tips att välja manuell tid och bländare, och auto-iso, låt kameran variera iso. Och använd inte autofocus. Zooma inte. Panorera så lite som möjligt.
 
Hur menar du nu? Manuell tid och bländare i filmläge?
Ja, det kan du ställa in på menyn. Vrid ratten till filmläge, och tryck på MENU. I den andra menybladet välj Videoexp -- Manuell

Ställ ISO på Auto-ISO
Sedan väljer du i första hand bländare (vid filmning ska du ha rejält med skärpedjup) och lämplig tid som passar rörelsen. Konstigt nog vid snabb rörlig motiv är inte säkert att kort slutartid är bäst.
Då får du bättre film om du väljer HD 720 och 50 b/s
Fokusera bara manuellt, och använd någon steadicam axelstöd, alternativt stativ.
 
Ja, det kan du ställa in på menyn. Vrid ratten till filmläge, och tryck på MENU. I den andra menybladet välj Videoexp -- Manuell

Ställ ISO på Auto-ISO
Sedan väljer du i första hand bländare (vid filmning ska du ha rejält med skärpedjup) och lämplig tid som passar rörelsen. Konstigt nog vid snabb rörlig motiv är inte säkert att kort slutartid är bäst.
Då får du bättre film om du väljer HD 720 och 50 b/s
Fokusera bara manuellt, och använd någon steadicam axelstöd, alternativt stativ.

Jag hade ändrat i menyn som du sa, VideoExp - Manuell... men hade inte testat "snabbknapparna" till slutartid och bländare i filmläge men dom fungerade ju alldeles utmärkt, tack tack!

Jepp, jag kommer nog köra allt i 720p 50fps. :)

Hur påverkar slutartiden film? Det känns helt irrelevant...
 
Hur påverkar slutartiden film? Det känns helt irrelevant...

Det normala är ha halva tiden mot bildhastigheten.

Bio 24fps 1/48
Pal 25fps 1/50
Pal 50fps 1/100
NTSC 30fps 1/60
NTSC 60fps 1/120

Kommer från filmen, varje bild togs under halva tiden och den andra halvan användes för att mata fram nästa bildruta. Så det är vad vi är vana att se.

Kolla landstignings scenen i saving private ryan för att se ett exempel där kortare slutartid än normalt har använts.
 
Kameran bländar väl upp för att kunna fokusera, och sen bländar den ner igen när den är klar, skulle jag tro.
Som sagts ovan, DSLR är inte tänkta för sån "spontanfilmning" som man ganska lätt kan göra med en liten videokamera.
 
Det normala är ha halva tiden mot bildhastigheten.

Bio 24fps 1/48
Pal 25fps 1/50
Pal 50fps 1/100
NTSC 30fps 1/60
NTSC 60fps 1/120

Kommer från filmen, varje bild togs under halva tiden och den andra halvan användes för att mata fram nästa bildruta. Så det är vad vi är vana att se.

Kolla landstignings scenen i saving private ryan för att se ett exempel där kortare slutartid än normalt har använts.

Aha, tack för ett konkret exempel, det ska jag spana in!!
 
Det normala är ha halva tiden mot bildhastigheten.

Bio 24fps 1/48
Pal 25fps 1/50
Pal 50fps 1/100
NTSC 30fps 1/60
NTSC 60fps 1/120

Kommer från filmen, varje bild togs under halva tiden och den andra halvan användes för att mata fram nästa bildruta. Så det är vad vi är vana att se.

Kolla landstignings scenen i saving private ryan för att se ett exempel där kortare slutartid än normalt har använts.

Tack för tipset, dessvärre kan man inte ställa in 1/48 på 5D mkII-kameror. :/ Hur gör man då då om jag vill köra 24fps?
 
Jag hade ändrat i menyn som du sa, VideoExp - Manuell... men hade inte testat "snabbknapparna" till slutartid och bländare i filmläge men dom fungerade ju alldeles utmärkt, tack tack!

Jepp, jag kommer nog köra allt i 720p 50fps. :)

Hur påverkar slutartiden film? Det känns helt irrelevant...

http://vimeo.com/7973766
Ganska bra exempelfilm (iofs filmad med en Nikon D3s, men funkar ju likadant ändå).

Meeen om man nu ska börja filma hyfsat seriöst med en dslr så bör man ju skaffa massor med ND-filter för att även i dagsljus kunna köra 1/48s och så stor bländare men nu vill ha. Synd iofs bara att man inte kan köra typ 4 iso istället för att slippa filtrerna...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.