Annons

FF vs. Crop

Produkter
(logga in för att koppla)
Makten skrev:
Vid samma utskriftsstorlek så blir det i praktiken mindre brus hos FF-kameran, eftersom den har högre upplösning (vid samma pixeltäthet), och därigenom blir bruset finkornigare i förhållande till bildstorleken. Vid 100% crop däremot behöver det inte vara nån skillnad.

Jag hade tidigare en 350d och har nu bytt upp mig till 5d. Det gjorde jag efter att ha lånat en 5d och blev helt tagen av den bildkvalitet den kan prestera. Och då talar jag inte om brus och antal pixlar. Jag tittade på bildresultatet i stort och såg en klar skillnad mot den i och för sig högst kompetenta 350d.

Jag är lite undrande inför allt prat om brus på dslr. Samtliga dslr på marknaden har väl ett brus som är så lågt att det är försumbart ur praktiskt synvikel. Jag tycker att bildresultatet från en FF (åtminstone en 5d, har inte testat några andra) räcker som motivering för FF om man fritt kan välja mellan en APS eller FF sensor. Det är bara att lita på sina egna ögon.

Därmed inte sagt att en APS sensor ger dåliga bilder. Tvärtom. Men en FF ger bättre bildkvalitet. Klart och tydligt. Åtmistone med mina ögon.

Färdigagiterat för den här gången:) På tal om FF, är det någon som har använt/använder den "första" FF-digitalen Contax N1D?

/F

Makten skrev:
Vid samma utskriftsstorlek så blir det i praktiken mindre brus hos FF-kameran, eftersom den har högre upplösning (vid samma pixeltäthet), och därigenom blir bruset finkornigare i förhållande till bildstorleken. Vid 100% crop däremot behöver det inte vara nån skillnad.

Jag hade tidigare en 350d och har nu bytt upp mig till 5d. Det gjorde jag efter att ha lånat en 5d och blev helt tagen av den bildkvalitet den kan prestera. Och då talar jag inte om brus och antal pixlar. Jag tittade på bildresultatet i stort och såg en klar skillnad mot den i och för sig högst kompetenta 350d.

Jag är lite undrande inför allt prat om brus på dslr. Samtliga dslr på marknaden har väl ett brus som är så lågt att det är försumbart ur praktiskt synvikel. Jag tycker att bildresultatet från en FF (åtminstone en 5d, har inte testat några andra) räcker som motivering för FF om man fritt kan välja mellan en APS eller FF sensor. Det är bara att lita på sina egna ögon.

Därmed inte sagt att en APS sensor ger dåliga bilder. Tvärtom. Men en FF ger bättre bildkvalitet. Klart och tydligt. Åtmistone med mina ögon.

Färdigagiterat för den här gången:) På tal om FF, är det någon som har använt/använder den "första" FF-digitalen Contax N1D?

/F

Edit: Ser ut som jag postade det här två gånger. Har nog med åldern att göra. Man upprepar sig gärna lite när man börjar bli gaggig... :)

Fredrikpersson skrev:
...
Jag är lite undrande inför allt prat om brus på dslr. Samtliga dslr på marknaden har väl ett brus som är så lågt att det är försumbart ur praktiskt synvikel.
...
Det stämmer mer eller mindre om vi ser till låga ISO-tal (100 eller 200 etc). När man talar om och jämför brusnivåer är det oftast dito på högre ISO-tal (400+) som man diskuterar. När man kommer upp i 800 eller 1600 kan det vara en ganska stor skillnad mellan olika kameror, och då är tex pixeldensiteten en inverkande faktor.

BME skrev:
Det stämmer mer eller mindre om vi ser till låga ISO-tal (100 eller 200 etc). När man talar om och jämför brusnivåer är det oftast dito på högre ISO-tal (400+) som man diskuterar. När man kommer upp i 800 eller 1600 kan det vara en ganska stor skillnad mellan olika kameror, och då är tex pixeldensiteten en inverkande faktor.

Håller med dig helt och hållet. Men det jag frågar mig är om skillnaden - även om den ger stora utslag på mätdata - verkligen syns så mycket på en utskrift eller skärm (i normal förstoring).

Mjaa, jag är kanske inte ute efter att betvivla mätresultat och skillnader i brus. Jag ville mest få in lite praktiskt, "real-life" tänkande i diskussionen. Dock utan "von oben" attityd vill jag tillägga för tydlighetens skull.

Mvh

Fredrik

Precis, det är, som Fredrik säger, lite verklighetsnära och praktiska åsikter jag är ute efter.

Ni som har kört med croppande hus och sedan bytt till FF, hur upplever ni bytet?
  • Blev sökaren så mycket bekvämare?
  • Hur fungerar den uppsättning optik ni hade sedan tidigare på det nya huset?
  • Blev zoom-omfången på de zoom-objektiv ni hade mer eller mindre användbara och bekväma?
  • Känner nu nu att ni måste skaffa ett lite längre teleobjektiv?
  • Blev ni missnöjda med er tidigare optik för att det nya FF-huset avslöjar dålig kant-prestanda?
  • Eller är ni lyriska över de möjligheter och alternativ till vidvinkel som helt plötsligt öppnade sig?
  • Om ni behöll det croppande huset och nu använder båda, vilket används mest?
  • o.s.v.

Fredrikpersson skrev:
Håller med dig helt och hållet. Men det jag frågar mig är om skillnaden - även om den ger stora utslag på mätdata - verkligen syns så mycket på en utskrift eller skärm (i normal förstoring).
Nu skriver jag aldrig ut bilder, men med min kamera (Nikon D50) så syns bruset tydligt vid ISO 1600 redan vid en skärmstorlek av 500x752 pixlar (en fjärdedel av originalets längd och bredd). Främst i form av kornighet, men om man inte brusreducerar alls och fotar i RAW så är det ett förfärligt färgbrus där också. Det går förstås att trolla bort, men då trollar man ju bort en del av bildinformationen också, och jag skulle inte ha nåt emot en Canon-sensor istället av den anledningen.
Det är självklart en fördel med större upplösning om bruset per pixel är konstant i den meningen alltså.

Är nu inne på min 4 timme av väntande på Münchens flygplats. Skönt med FS ibland så att man har något att fördriva tiden med.

Som kommentarer till inläggen ovan:

Jag skriver ut många bilder. Dessutom i relativt stort format (a3-a2). Mycket är svartvitt (som jag upplever som mindre känsligt för brus) men det blir mer och mer färg. Jag fotar så gott som alltid i RAW och anser nästan det vara ett måste för optimal kvalitet. För mig som tillbringat många timmar i ett mörkrum är det ocklså det naturligaste sättet att arbeta. Klart att "filmen" måste framkallas i en RAW konverter! Åtminstone för mig som amatör med höga ambitioner är det inget snack om att det är värt tiden att arbeta med raw-konvertering. Som timdebiterande proffs hade jag nog tänkt annorlunda.

Jag roade mig för ett tag sedan att skriva ut en bild som jag tagit i Spanien för några år sedan med min första digitalkamera. En Fuji Finepix 4800. Full med brus och digitala artefakter. Trots detta jobbade jag lite med bilden och skrev ut den i ca 20 x 25 cm. Bilden är fortfarande full med brus och artefakter men är likväl en av de bilder som mina vänner och andra som jag visar mina bilder för den för, som är mest omtyckt. Trots bruset och artefakterna!. Kan det vara så att motivet är ovanligt lyckad och att det faktiskt är det som andra faktiskt ser :). De flesta människor betraktar inte en bild på två cm avstånd och konstarerar att den är brusig eller på annat sätt tekniskt defekt. De ser helheten!

Efter att själv ha varit fotonörd i snart 30 år tillhör jag defintivt de "närsynta" när det gäller att titta på bilder. Men - och nu kommer jag tillbaka till mitt beslut att köpa 5d FF - det var när jag tittade på bilderna på långt avstånd och utan att detaljstudera dem som jag genast blev förtjust i den mjukare och mindre stressade (det här börjar låta som DN:s kultursida) "looken" som bilderna från 5d hade jämfört med 350d.

Ok, det jag försöker säga -igen - är väl att mitt kameraval för en gångs skull inte var byggt på tekniskt beslutsunderlag utan på en subjektiv bildupplevelse. Det känns väldigt bra!

Men - för att anknyta till Mårtens fråga - visst är det skönt med stor sökare men jag led inte av 350:ans lilla sökare. Den var helt ok. Objektivbyte gav mig inte så stora problem. Jag har bara några (relativt billiga) objektiv med fast brännvidd så det skapade inte några problem med övergången till FF. Fick sälja mitt trevliga Sigma 30/1.4 och ersätta det med en 50/1.4 (Canons). Det ger inga problem med oskärpa i kanterna. I alla fall inget som jag lagt märke till (men det finns där säkert om man tittar noga på en bild tagen med f 1.4). Dessutom har inte heller objektiven på gamla analoga kameror haft samma skärpa i kanten som i bildcentrum heller. Så problemet är inte nytt. Men ok, man skall nog inte köpa de allra billigaste zommarna till 5d. Det är lite slöseri med bildkvalitet.

Vad undrade du mer.. jo, vidvinkel. Jag har aldrig varit vidvinkelkille. Tittade på ett 35/2.0 istf 50:an men kände att det inte var det jag ville ha och bestämde mig snabbt för en 50:a. Mest prestanda för pengarna, dessutom. Jag har inte kvar min 350:a. Ligger redan alldeles för många kameror i gaderoben som jag inte använder.

/F

Fredrik>>

Jo, visst fan är det ett jäkla nörderi om brus och sånt nu för tiden. Jag är ganska ny inom fotograferandet över huvud taget, men jag är mycket tekniskt intresserad. Hur som helst så tycker jag verkligen att min D50 duger att fota med vid höga ISO, och det är extremt sällan jag bryr mig om bruset. Men gör man en direkt jämförelse så syns skillnaden mellan olika kameror helt klart. Men inte ska man fästa för mycket vikt vid det, det blir löjligt ibland.
Vad gäller sökaren så tycker jag att det blir problem vid mörkerfotografering med liten sökare. Jag har inte fotat med nån digital FF-kamera, men väl med några gamla analoga hus, och just vid uselt ljus så märks skillnaden verkligen. Det blir inte lika ansträngt, och man kan koncentera sig på kompositionen istället för på att se nåt alls;-) Sen vore det onekligen trevligt att kunna fokusera manuellt, vilket är smått omöjligt med liten sökare. Särskilt när mattskivan "ljuger" om skärpedjupet, och det ser ut att vara skärpa överallt även vid helt öppen bländare:-O

Edit: Det här är nog den enda bilden jag lagt upp här med "naturligt" brus. Det är vid ISO 1600, och det syns, men inte fan stör det. I färg hade det däremot synts mycket tydligare. Och vid full förstoring syns det tydligt.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/542589.htm

Makten skrev:
Fredrik>>

Jo, visst fan är det ett jäkla nörderi om brus och sånt nu för tiden. Jag är ganska ny inom fotograferandet över huvud taget, men jag är mycket tekniskt intresserad. Hur som helst så tycker jag verkligen att min D50 duger att fota med vid höga ISO, och det är extremt sällan jag bryr mig om bruset. Men gör man en direkt jämförelse så syns skillnaden mellan olika kameror helt klart. Men inte ska man fästa för mycket vikt vid det, det blir löjligt ibland.
Vad gäller sökaren så tycker jag att det blir problem vid mörkerfotografering med liten sökare. Jag har inte fotat med nån digital FF-kamera, men väl med några gamla analoga hus, och just vid uselt ljus så märks skillnaden verkligen. Det blir inte lika ansträngt, och man kan koncentera sig på kompositionen istället för på att se nåt alls;-) Sen vore det onekligen trevligt att kunna fokusera manuellt, vilket är smått omöjligt med liten sökare. Särskilt när mattskivan "ljuger" om skärpedjupet, och det ser ut att vara skärpa överallt även vid helt öppen bländare:-O

Edit: Det här är nog den enda bilden jag lagt upp här med "naturligt" brus. Det är vid ISO 1600, och det syns, men inte fan stör det. I färg hade det däremot synts mycket tydligare. Och vid full förstoring syns det tydligt.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/542589.htm

Fungerar likadant själv. När man väl ser något som är fel - t.ex några "bruskorn" - blir man besatt av det. Kan vara oerhört svårt att bortse ifrån.

Tågbilden hade varit sämre (tråkigare) om den varit utan "bruskorn". Det undertryker bara den kärva vinterstämningen.

Ha en trevlig kväll alla i tråden... batteriet håller på att lägga av och jag måste skynda mig att posta inlägget.

/F

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar