Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

70-300 crop vs 100-400 FF

Produkter
(logga in för att koppla)
Den absoluta merparten av de bilder jag tar kommer till under hundpromenader. Jag är, kan man nog säga, en samlare. Jag samlar på växter, fjärilar och kryp, fåglar, däggdjur och annat intressant som dyker upp under mina och Ambas promenader. En lämplig telezoom är för mig det bästa redskapet för insamlandet. Min 70-300 gillar jag, inte minst på grund av den låga vikten, men jag är beredd att släpa på ett par hekto till för den optiska kvalitetens skull, om bara balansen i paketet blir någorlunda. När jag köpte ett batterigrepp undrade jag först vad i helskotta jag gjort när jag packade upp det och satte på det, men efter praktisk provning kan jag konstatera att de hektona var välplacerade ;-)

Ett fast objektiv är alltid bra, men för mig blir det begränsande. Jag är hänvisad till att fotografera "rörligt", på grund av att de (små) muskler jag har inte vill fungera som på vanligt folk ;-) Allt statiskt arbete innebär elände, och det innebär att jag ransonerar stativanvändandet ordentligt, liksom makrofotande -tyvärr eftersom det är så givande- men då och då struntar jag i följderna och kör ändå, trots att det kostar. Men jag ransonerar alltså ;-) Samma med stillasittande på pass eller i gömsle, det ger mycket snabbt problem. Det här gör också att jag har stor hjälp av stabilisering, och därför ligger "långa zoomen" nästan alltid hemma. Och som Anders skriver, den är aningen svårhanterlig, särskilt om man vill vara rörlig.

Egentligen är jag väl knäpp som vill knäppa ändå, men det är ju så himla kul! Och kan jag få ett bra universalredskap med 100-400 slår jag till. Men jag vill först besöka handlarn och kolla så att 7D-paketet med zoomen blir någorlunda välbalanserat och rimligt lättburet. Ser fram emot den undersökningen! ;-)

Det låter som att 100-400 passar dig perfekt. Bildstabiliseringen fungerar strålande trots den äldre versionen. Jag har lyckats handhålla ner till 1/30 med OK skärpa på en APS-C kamera.

Efter att ha fotat med 70-300 så tyckte jag att 100-400 kändes tungt. Men inte nu längre, nu tycker jag det är ett lätt objektiv.

Det går utmärkt att ha det hängande runt halsen när man är ute på promenader.

Det låter utmärkt, Andreas! Jag har en känsla av att jag kommer att instämma när jag provar senare i veckan. Jag ser fram emot och hoppas mycket på den uppgraderingen av utrustningen!

En sak som kan vara värd att ta i beaktande är att 100-400L är en skjutzoom, medan 70-300L är en vridzoom. Det är naturligtvis en fråga om vana och personliga preferenser, men just skjutzoomskontruktionen hos 100-400 har alltid hindrat mig från att se den som ett reellt alternativ.

När det gäller diskussionen om bildstabilisering eller inte tycker jag man ofta glömmer bort det faktum att det är lättare att få önskat utsnitt med bildstabilisering (även i de situationer där slutartiden är kort nog för att slippa skakningsoskärpa). Även autofokus och ljusmätning fungerar bättre med en stabiliserad sökarbild.

Jag har också fördomar mot skjutzoom, men har bestämt mig för att undertrycka dem tills jag provat ;-)

Du säger mycket förståndigt om stabilisering! En bra sammanfattning av de argument som gör att jag inte riktigt förstår dem som är helfrälsta i stabilisering i huset. Efter att ha vant mig vid stabilisering i optiken kan jag inte tänka mig att byta.

Tidigare hade jag 100-300L som är en skjutzoom, köpte 100-400L för två veckor sedan och det är ju också en skjutzoom. Tycker det är behändigt, finner inga nackdelar alls med det.

Jag har också fördomar mot skjutzoom, men har bestämt mig för att undertrycka dem tills jag provat ;-)
Det finns faktiskt fördelar med skjutzoom, inte bara nackdelar. Det jag saknar mest på mitt 100-400 är ett zoomlås. Nu måste man ständigt ändra friktionen istället, vilket är lite irriterande.

Hur går det med dina funderingar, Måns?

Själv åkte jag till Malmö och Rajala idag, det besöket slutade med att jag tog med halva deras 100-400L-lager hem. Jag tog några testbilder i butiken, och det såg mycket bra ut -så långt det nu gick att bedöma med frihandstagning och skärmtitt.

Senare idag var det dags för Ambas promenad, det Skånska ålamörkret har sänkt sig över oss och ett tjockt molntäcke gjorde inte eftermiddagen ljusare precis, men kameran med nyförvärvet monterat fick hänga med.

Ett par grönsiskor förbarmade sig över mig och agerade testtavlor i ett nässelsnår så att jag fick prova i "skarpt läge", och med tanke på ljusbristen, hund i koppel och kameran på fri hand är jag mycket nöjd med resultatet.

Förvisso är kamerapaketet tyngre nu, men inte så att det blir problem. Skjutzoomen tog det ett par sekunder att vänja sig vid, inga bekymmer där heller. Vi skall säkert komma mycket bra överens, min nya lilla (nåja...) zoom och jag ;-)

Gattis, Grattis Christer!!!

Själv fingrade jag på 1/3 av deras lager av 400/5,6 i torsdags och Sydsvenskanskylten på GA torg blev förevigad än en gång.
Plånboken samtyckte inte när jag funderade på att införskaffa ett då och där (det låg ju redan ett 100 macro i kundkorgen...:)

MEN, det blir nog en 400/5,6 snart. (jag vet att jag velar fram o tibaga, men ett 70-300 tillför inte mycket jämfört med mitt 70-200 och en skjutzoomen som 100-400 erbjuder känns för mycket Citroen/SAAB för att det ska tilltala mig:)

Grattis till makrot så här långt! ;-)

Jag har också haft skjutzoomfördomar, men inte nu längre.

Bifogad bild är en sån där 100 procent osv, helt obehandlad förutom jpg-konvertering från raw. Tagen genom Rajalas skyltfönster, på fri hand, med sikte på gatunamnsskylten "Södra Vallgatan" rakt över kanalen. Får duga för mig ;-)

Bilagor

• 2010_10_06_02298.jpg
    2010_10_06_02298.jpg
    56.1 KB · Visningar: 155
En sak som kan vara värd att ta i beaktande är att 100-400L är en skjutzoom, medan 70-300L är en vridzoom. Det är naturligtvis en fråga om vana och personliga preferenser, men just skjutzoomskontruktionen hos 100-400 har alltid hindrat mig från att se den som ett reellt alternativ.
......

Och jag tycker att skjutzoomen är intuitiv och snabbjobbad.. så det är nog delade meningar om det.
En annan detalj som jag kom att tänka på; 100-400 har samma vred för både zooming och skärpa vilket är en stor fördel om man vill använda objektivet för filmning då det (tills vidare) är manuell fokus som gäller

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar