Har du kikat i sökaren på en digital FF-kamera Lars? Faktum är att de inte är särskilt mycket större än de bästa APS-C-sökarna. Dock är de ljusstarkare och "bättre" vid en direkt jämförelse. Jag tycker att det är ganska synd att man sparat på krutet härvid, eftersom en FF-kamera skulle kunna ha väldigt mycket större sökare. Lika mycket större som sensorformatet är större, men det blir naturligtvis dyrare. Folk föredrar väl futton bilder per sekund och annat trams som nästan ingen behöver.
Jorrå!
Kollade på sökaren till en Canon EOS 5D, för några år sedan, insåg att så här skall det vara, ja, visserligen har en A-SLR något större och ljusare sökare, men insåg ändå, utvecklingen kommer säkert att gå mot FF.
Nu för två månader sedan kom Nikon D700, perfekt sökare, stor och ljus.
Nyligen kom Sony A900, här är sökaren verkligen i toppklass, likt min A-SLR Minolta SRT 303, från 1973, då ansågs den ligga i en egen toppklass, - alltså 35 år senare upplever man något självklart, en stor och ljus sökare, ingen nyhet m.a.o.!
Tag med dina Nikon gluggar till en välsorterad fotoaffär, montera dessa på kamerahuset Nikon D700, upplev något nytt, genom sökaren!
Det går lätt att fokusera manuellt, med den sökaren!
Håller med dig, futton eller mindre, 5 bilder per sekund, vad skall man med det till, inte så där väldigt ofta.
Jag klarar 2 bilder per sekund, med tummen, på min helmekaniska kamera, några gånger, fungerar ett tag, om det är akut!
Min Sony A200, är riktigt bra, förutom sin futtiga APS-C sökare, men gluggarna kommer mera till sin rätt i ett FF kamerahus ...