Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Felmeddelande!

Produkter
(logga in för att koppla)

S1mon

Medlem
Hej! Idag när jag startade min Nikon D90 så stod det i alla de olika menyerna "F--" där bländarstyrkan visas.

Det blinkar och rätt vad det är så dyker det upp igen!:(
Förslag?

Äldre objektiv?

Jag antar att du har vridit manuellt på bländar ringen. Det ska vara inställt på minsta bländarvärdet.

Hoppas det hjälper.

/Fredrik

Det kan vara dålig kontakt också. Om det är ett nytt objektiv, prova att skrapa (lätt!) på de guldfärgade kontakterna.

Per.

Min gamla samsung gjorde så ett tag. Jag drog bara med tummen över kontakterna på huset så funkade det igen. Skulle tro att man kan göra lite seriösare rengöring men dock inte skrapa. Skrapar man kan man säkert få rent, men då blir det snart samma igen. Trasa ev kemi i försiktig dosering funkar nog bättre.

Hade samma problem med min D80 igår. Det stod FF.
Min första tanke var: NEJ inte nu, har inte råd att köpa ny nu.

Ja det var bländar ringen jag kommit åt, Finns ju en låsknapp men hade väl kommit åt den med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar