Annons

Fel på sensorn?

Produkter
(logga in för att koppla)
Bilden är väldigt underexponerad. Den ser ut som nedan om jag tar in den i Nikon Capture utan att justera någonting. ACR verkar ha lyft skuggorna 4-5 steg, ungefär.
Jag öppnade den även i Raw Shooter Essentials och det ser i stort sett likadant ut där. RSE drar upp skuggorna LITE.

Jag har inte testat ACR då den version av ACR jag har inte verkar vilja veta av råfiler från D70s.

Bilagor

• underexponerad.jpg
    underexponerad.jpg
    6.1 KB · Visningar: 91
Jag börjar komma underfund med ACR en del nu och visst är bilderna underexponerade... jag har lärt mig en hel del om det här nu och den digitala framkallningen. Fel på sensorn verkar det nu inte vara så för min del är allt positivt just nu.
Jag borde skaffa mig ett ljusstarkare objektiv för den här typen av bilder som jag visat.

Ja, ljusstyrka är aldrig fel.
Jag vet inte om det gäller för merparten av dina bilder, men NEF:en du gjorde tillgänglig är ju tagen på 44mm och om många bilder ligger därikring vore ju 50/1.8 en billig väg att gå. Jämfört med den aktuella bilden har du ju en fördel med nästan 3 steg.

50/1.8 vore inte helt fel, jag fotoograferar just konserter mest på ställen där jag har möjlighet att vara nära själva bandet utan problem. Det får nog bli nästa investering. Om någon har ett begagnat 50/1.8 till salu så är jag intresserad... ;-)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto