Annons

Fel på sensorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

ros-ka

Aktiv medlem
I september blev jag bestulen på min dåvarande Nikon D70s, så jag var helt enkelt den situationen att jag skaffade en ny Nikon D70s. Nu har jag jämfört lite bilder från de olika kamerorna.
Jag upplever mycket mer brus i den nya kameran, kan det vara fel på sensorn?

Förstås beror det på ljusförhållanden och andra faktorer men de här bilderna som jag lägger upp är tagan i ungefär samma ljusförhållanden.

Bilden till höger är tagen med den gamla kameran och bilden till vänster är tagen med den nya kameran.

Exponering är likvärdigt i de båda bilderna:
1/30 f:4.5

Det kanske inte syns så bra nu på bilderna när jag komprimerat dem. Men man får en ganska bra uppfattning om olikheterna.

Bilagor

• combined.jpg
    combined.jpg
    55.9 KB · Visningar: 852
Frågan ær ju om det ær samma ISO?

Ær de likværdigt exponerade, t.ex enligt ett histogram?
Felexponerade bilder blir ju lætt extra brusiga..

MVH Niclas,

Bilden till vänster har i princip bara signal i den röda kanalen i bakgrunden. Eftersom det saknas signal i den gröna kanalen som är mycket känsligare kan man förvänta sig mycket mer brus än i bilden till höger. Du måste jämföra bilder med likvärdiga motiv för att kunna säga något om brusnivån.

Johannes

Naturligvis är det samma ISO, den informationen glömde jag skriva ut.

Nu är det inte bara de här två bilderna utan det är i princip alla bilder tagna med ISO 1600

Peppe

Den vänstra bilden har ju rök som är färgad röd. Rök, dimma eler motsv. "förstärker" ofta bruset. Man ser ofta tydligare korn i bilder tagna med film under sådana omständigheter åxå.
Dessutom är det ju så, som Johannes är inne på, att röd och framför allt blå kanal är känsligare för brus. Ljus i bara den röda kanalen ger mer brus än om det är ljus i den gröna åxå.

Edit:
Är det samma inställningar i kameran? Samma uppskärpning etc?

Kamerainställningarna är desamma, jag har inställningarna nedskrivna från förra kameran, jag testade ganska mycket egna inställningar ett tag och fastnade just för den som jag nu även har i den nya kameran.

Bilderna är fotade i RAW. Jag har öppnat de via ARC utan att göra några som helst förändringar.

Röken du pratar om sen så undrar jag faktist... ett fåtal cigarettrökare i relativt stor konsertlokal, njaa jag upplevde det inte rökigt men det är klart att cigarettrök framträder betydligt av scenljus.

Men som det verkar på era svar så är det inget fel på sensorn utan att det här är normalt. Jag tackar så mycket för era svar och utredningar, det lugnar mig lite grann iallafall.

Jag har väl iaf inte sagt varken eller ännu, utan har bara försökt skaffa mer fakta. :)

Det är klart att det kan förekomma variationer i brusmängd mellan olika hus, men den bör ju vara minimal, tycker jag.
Det hade ju varit intressant att se lite större bilder, tagna med i stort sett samma slutartid och med samma ljus osv, men det är kanske inte så lätt att ordna. :)

Den översta bilden ser ju helt åt skogen ut. Jag får bättre resultat på motsv. ISO3200 med min D70. Verkar väldigt skumt.
Du har inte ändrat exponering vid RAW-konverteringen eller något sånt?

Det ser iaf inte normalt ut om bilden inte är underexponerad.

Som sagt jag har öppnat bilderna med ARC och inställningen As shot, ingenting annat, det gäller alla bilder jag visat i den här tråden.

Det är just det att flera bilder med nya kameran ser precis ut så... med förra kameran i värre ljusförhållanden upplevde jag inte samma sak

Ja, då ær det bara att gøra ett fair test. Gjort hemma i det dunkla mørkret på relativt få snabba sekunder.

Jag menar att de bildsituationer ær relativt olika, kanske inte før øgat men før sensorn..

Mvh Niclas,

ros-ka skrev:
Som sagt jag har öppnat bilderna med ARC och inställningen As shot, ingenting annat, det gäller alla bilder jag visat i den här tråden.

Det är just det att flera bilder med nya kameran ser precis ut så... med förra kameran i värre ljusförhållanden upplevde jag inte samma sak

Du är helt hundra på att ACR:s "Auto"-läge för exponering inte är på?

När jag öppnar bilderna i ACR så är Vitbalansen inställd på As shot resten är nog ikryssade på AUTO.
Jag kan ju alltså justera bilderna så de blir mycket bättre. Men jag upplever fortsättningsvis brusnivån vara väldigt olika på de två kamerorna jag använt.

Har du testat nån annan RAW-konverterare? Har du lust att göra någon av de brusiga NEF-filerna, tex den du lade upp på hemsidan, tillgängliga?

Det verkar nog som jag får ta och läsa lite mer om ARC. Igen så tackar jag för er tid och era svar angående den här frågan.

Testa detta...

Be någon annan med en D70 ta en bild i rumstemperatur med hög ISO och lång slutartid i RAW. Ta själv en likadan bild (med exakt samma inställningar, i rumstemperatur) med din kamera. Be personen skicka dig bilden och jämför de båda filerna.

Mängden brus bör vara snarlik.

Mats

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto