Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fel på alla Nikon 35/1,8 G-gluggar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Istvan: Så du har testat på 1m också? Då är det en helt annan sak :) 1m är ett avstånd där man kan kräva att det ska fungera "ok" med ett objektiv som detta.

Men ett tips: Hälften av felet ligger med din D7000. Kamerahuset tycker INTE om blandljus/varmt ljus!

Så när du "provfotar" inomhus ber du kamerahuset fokusera med befintligt ljus (2800-3000K?) och sedan tar du bilden med nästan 6000K blixtljus.

Beroende på vilket objektiv du använder (mer specifikt dess mängd LoCA) kommer felet bli olika stort, men du blir inte riktigt av med det.

Som exempel kan jag nämna att jag har objektiv som är nästan perfekt APO-korrigerade (120/4 makro, 200/2.8APO osv) - med dem märker jag i stort sett ingen skillnad alls mellan solljusmiljö och inomhusmiljö (sporthall).
Med andra objektiv som till exempel Nikons eget 180/2.8AF och 35/2 märker jag ganska stor skillnad. Perfekt fokusering i dagsljus, stor skillnad i 2800K ljus.

Själv antar jag att Nikon har lagt ett otillräckligt brant IR-filter på AF-modulen i D7000, för att få upp ljuskänsligheten lite.
....................

Ta om fotona, men på 1.5m fokusavstånd - och ring och skäll på Nikon igen efter det. Är felet så stort som du säger finns det ingen anledning att bara acceptera det!

Nu måste jag uppdatera lite granna. Köpte idag en ny 50mm F1,4G. Gissa vad, samma problem! Är nog tyvärr min kamera det är fel på, men det sjuka är. Pratade med han på i butiken, och han har med en D7000. Han hade med bakfokus problem, men inte på t.ex. sin Sigma 17-50mm F2.8 osv. Utan bara på Nikons objektiv. Jag har även ett Nikon 12-24mm AF-S F4 objektiv, den bakfokuserar med endel faktiskt nu när jag kollat närmre på det, dock kan jag ställa den tillräckligt på AF-finetune, samt jag använder den linsen nästan enbart i manuellt fokus läge när jag jobbar med mäklarfotograferingen. Så har aldrig riktigt testat. Men visade sig att den behövdes ställa bak -15mm ca. Vilket är mkt.

(Det är så svårt att kolla fokus test på ett vidvinkel objektiv som bara går ner på F4.0)

I vilket fall, min 50mm 1,8D med bara AF funka kanon. Den behövde jag ställa minus 3mm, men då var den spot on. Min sigma 10-20mm funkar spot on från fabrik, min Sigma 18-50mm F2,8 behövdes sjusteras ner ca -5mm. Då var den väldigt skarp. Min Tokina 100mm F2,8 är SUPER skarp från fabrik utan någon justering.

Då slog det mig, iom han i butikan hade exakt samma problem. Även hans Sigma 17-50mm F2,8 var hur skarp som helst. Men hans 50mm 1,8G gick inte ens korrigera i AF-Finetune. Det känn som min kamera har fokus problem med bara Nikons AF-S linser. AF-S linserna funkar ju lite annorlunda med iom de har en hel del mer elektronik vad jag fattat som (de går ju kalibrera elektroniskt om jag fattat det rätt, medans AF ej går?), då kanske det blir lite knäppt när de connectar med min kamera. Somsagt, på vanliga 1,8d så var den jätte skarp, med mina 2 sigma linser med jätte skarpa, med min tokina också super skarp. Men med AF-S linserna kan jag inte ens justera in dem på AF-finetune... Väldigt märkligt! Och VÄLDIGT irriterande.

Vad tror ni? Så nu har jag ändrat på min uppfattning efter snacket med killen i butiken samt köpet av denna nya 1,4G linsen. Känns som min kamera har problem bara just med AF-S linserna, inte med vanliga AF eller andra märken.

Vad tror ni det kan vara?

Ganska irriterande när man köper nya produkt och det är såhär, att just nikons egna grejer inte verkar funka ihop :(

Jaa, som topicen lyder. Jag har testat 5st olika, alla nya 35mm DX gluggar, ALLA med samma problem! Så jag gjorde ett lite större test med flera kameror. Och somsagt, 5st olika nya 35mm 1,8g objektiv.

Jag orkar inte skriva allt igen, eller, det är ju bara att kopiera, men det viktigaste kommer ju inte med. Bilderna! För detta FOTO forum tillåter ju bara små skit bilder... (Irriterande!)

Så jag länkar videra till Nikon forumet, där jag skriver samt visar bilder för varje test.
http://www.nikonforum.se/index.php?/topic/29871-viktig-info-ang-fokusproblem-med-35mm-18g/

Skriv gärna era egna reflektioner. Det roliga är att söker man runt på internet så ser man att väldigt många har fokusproblem med 35mm, och många har ju just köpt en 35mm till D7000.

Ska bli intressant när jag ringer Nikon imorgon igen och talar om detta, se vad de har att säga!

Är du säker på att det inte är din kamera som är problemet? Det låter ju så eftersom många gluggar krånglar. Skit på af sensorn kan orsaka att fokus krånglar. Kan också vara så att kameran behöver kalibreras. Enligt de flesta verkstäder så är det oftast där felet ligger, sällan i objektiven.

Jag har gjort många liknande tester förr då jag trott att mina objektiv felfokuserar och har komma fram till följande. Det är oerhört svårt att göra tester själv. Resultat blir ofta varierande från gång till gång. Utan stativ går det inte lita på resultatet. Även om du känner dig stadig så är skärpedjupet väldigt kort på nära avstånd. I mörker (inomhus) så funkar af:en inte alls lika bra som i bra ljus (utomhus).

Upplever du problem när du använder objektivet "normalt"?

Är det den nya eller gamla 50/1,8 du har? Den gamla fokuserar med skruven och den behöver inte stämma överens med objektiv som har af-s.

Är du säker på att det inte är din kamera som är problemet? Det låter ju så eftersom många gluggar krånglar. Skit på af sensorn kan orsaka att fokus krånglar. Kan också vara så att kameran behöver kalibreras. Enligt de flesta verkstäder så är det oftast där felet ligger, sällan i objektiven.

Jag har gjort många liknande tester förr då jag trott att mina objektiv felfokuserar och har komma fram till följande. Det är oerhört svårt att göra tester själv. Resultat blir ofta varierande från gång till gång. Utan stativ går det inte lita på resultatet. Även om du känner dig stadig så är skärpedjupet väldigt kort på nära avstånd. I mörker (inomhus) så funkar af:en inte alls lika bra som i bra ljus (utomhus).

Upplever du problem när du använder objektivet "normalt"?

Är det den nya eller gamla 50/1,8 du har? Den gamla fokuserar med skruven och den behöver inte stämma överens med objektiv som har af-s.

Hmm. Har du ens läst tråden jag länkat till? Har du ens läst denna tråden ? Alla dina frågor finns besvarade redan. Vill inte låta dryg, men uppskattas om folk läser det jag skrivit. Vissa av frågorna har besvarats många ggr redan!

Hmm. Har du ens läst tråden jag länkat till? Har du ens läst denna tråden ? Alla dina frågor finns besvarade redan. Vill inte låta dryg, men uppskattas om folk läser det jag skrivit. Vissa av frågorna har besvarats många ggr redan!

Jag läste allt utom ditt sista inlägg.. Vill inte heller låta dryg men lins och objektiv är inte samma sak. Ett objektiv består av flera linser ;)

En grej som inte nämnts innan i tråden är vilket avstånd man ska testa objektiv på. Enligt Lasses kameraservice säger Nikon själva att man ska testa på ett avstånd som är 30 gånger brännvidden, dvs 30x0.035=1,05 meter för detta objektiv.

Haha, herregud. Ja nej jag vet att en lins inte är ett objektiv. Ber om ursäkt för mitt dumma ordval..

Och även fast du inte läst det sista inlägget som jag skrev så framkommer det mesta som du frågat efter redan. Jag vet mkt väl att stativ är mer att lita på, men tar man 10 kort handhållet med vanliga AF, och sen 10 kort handhållet med LV, och alla pekar på samma sak. Så kan man ändå dra en hyffsad slutsats.

Framkommer även att jag testat de under vanliga förhållanden med, och samma sak där, nu har jag tom varit ute och mätt på mitt köksbord hur långt ifrån testerna faktiskt var tagna, för jag bara chansade innan. Alla tester var tagna på mellan 0,5-0,6m avstånd. Bara jag som var kass på att bedöma avståndet. Och det ber jag om ursäkt för.

Skit i kameran var det verkligen inte, kameran är ca 2v gammal, linserna var helt nya, de andra kamerorna var med helt nya. Sen dessutom så kontrollerar jag naturligtvist sånna möjliga orsaker innan jag postar något sånt här.

Det är kanske inte gjort på bästa sätt, under bästa möjliga ljus osv osv. Men att det skiljer så mkt att det fortfarande bakfokuserar markant efter jag ställt max i AF-finetune så är det ju inte acceptabelt.

Jag ska kontakta Nikon imorgon och tala med dem, verkar somsagt att jag endast har problem med nikons AF-S linser. Inga andra, inte de vanliga AF linserna, eller Sigmas med HSM, eller Tokina. Väldigt underligt! Och väldigt underligt att det faktiskt pekade på samma fel med de nya D7000 och D5100 från butiken.

Men vet att MÅNGA många haft problem med bakfokus på just sina D7000, det underliga var ju att mina andra linser funkade bra, förutom en då som jag skrev sist. Och det roliga var att säljaren på Japan Photo även bekräftade att han med bara hade problem med Nikons AF-S lins, medans hans Sigma 17-50mm F2,8 var superskarpt.

Och Joakim, även fast Lasses & Nikon säger att det ska vara 1m avstånd, så FÅR det ju inte va så dåligt som mina tester visade på 0,5-0,6m håll. Spec om närgränsen ska vara på 0,3m. Lite fel tolerar jag med, men när min 1300kr 1,8D lins fokuserar MKT bättre än t.ex. min nya 50mm 1.4G lins, så känns det fel. Och det fokuserar inte ens så lite fel att jag kan justera den.

Nu med min nya 50mm lins har jag testat som attan, på 5m avstånd, på 1m, på 0,7m, på 2 osv osv. Får ingen som helst skärpa där den ska vara.

Ska somsagt bli intressant att se vad Nikon säger. Vi kan ju nu utgå att det säkerligen inte är något fel på linserna som jag först trott.. Utan det verkar vara någon sorts kompatibilitets fel med min kamera mot nikons AF-S linser. Dock är det ju underligt att jag fick samma fel på de andra 2 kamerorna. Men en D5100 är ju nästan en D7000.

Och jag vet flera som bytt ut sina nya D7000 upp till 3ggr från butiker för de bakfokusera med just AF-S linser, till slut så fick de skicka till Nikon. Så nåt fel är det ju någonstans, för många många som upplevt liknande saker med D7000. Dock hade jag ju så många andra linser som fokusera bra, så tänkte aldrig på att det kanske bara är just en viss typ av linser som kameran ballar ut på. Om det ens är möjligt, men så verkar det vara.

MVH

Det är ju ett irriterande fenomen det du beskriver, oftast är det ju att antingen fungerar det, eller så fungerar det inte. Intermittenta fel, alltså sådana här "det fungerar ibland i vissa kombinationer, men inte i andra" ... Sådana fel är en mardröm att komma underfund med, felsöka och beskriva för service.

Man kan ju spontant tycka att Nikons objektiv borde vara kompatibla med Nikons kameror ... Hade du haft problem med ett tredjepartsobjektiv hade det känts mindre förvånande, de får inte sällan problem med nya kameramodeller (kommunikationsprotokollen uppdateras och då måste ibland objektiven uppdateras).

Skall bli intressant att höra vad service tycker.

Jag tycker du ska skicka in kamera och objektiv till Lasses. De är mycket duktiga och snabba. Skicka med alla Nikon grejer som du har garanti på så kolla de igenom allt och justerar det som behövs.

Jag får ta och göra det, ska se vad Nikon har att säga först bara. Lite tråkigt bara, man köper helt nya grejjer och det funkar inte. Jag har egentligen inte råd att vara utan min kamera utrustning heller, kamera kan man ju ha reserv, men har inte direkt reserver av objektiven som jag arbetar med.

Ringde Nikon idag igen, och talades vid med dem. De tycker med det låter som kameran bara felar på AF-S gluggarna. Han tyckte att jag skulle skicka in kameran och objektiven naturligtvis. Dock har jag precis sålt av min andre kamera, och mitt andra vidvinkel objektiv. Så har just nu ingen backup för tillfället till mitt arbete. (Säljer av utrustning för håller på att uppgradera flottan i väntan på en ny d800)

Då var de vänliga nog, att de skulle skicka en annan d7000 till mig, samt en vidvinkel lins som jag kunde låna under tiden de tittar på min utrustning!(och förhoppningsvis fixar det med naturligtvist

Så att jag inte blir drabbad i mitt arbete. Verkligen vänligt och superbt bemötande av Nikon! Jag kommer hålla er uppdaterade :)

Uppdatering! Fick hem en låne D7000 samt en Nikon 14-24mm F2.8 vidvinkel objektiv av Nikon idag. Bra tänkte jag, då ska jag äntligen få prova min nya 50mm F1,4g objektiv lite seriöst, vill ju se vilka härliga kort jag kan ta med den liksom. Tar fram låne-kameran, skruvar av vidvinkel objektivet och på med min helt nya 50 mm:are.

DÖM av min förvåning då den bakfokuserar även med låne D7000. vafan är detta, jag gör massa tester, från 0,6m, 1m, 1,5m. Bra ljusförhållande, dåliga ljusförhållande. Vafaan är detta tänker jag, är det fel på alla jävla D7000 eller. Kollar en sak, den har samma firmware som min D7000 alltså A1,02 & B1.02. Hmm, fan va underligt..

Testar väl med deras 14-24 f2.8 objektiv också. Nä men detta kan inte vara sant, bakfokus som bara tusan. Testar här med, olika avstånd, bättre och sämre ljus osv osv. Skärpan blev hyffsat bra, när jag maxade AF-finetune till -20. Men hade man kunnat gå några mm till så hade den blivit bättre. Tetade med F2,8 med F4,0. Stativ, handhållet, massa olika, samma resultat hela tiden. Med AF-finetune på 0 är det suddiga bilder, oavsett avstånd. Med AF-finetune på -20mm så är den nästan lika skarp som med LV.

Jag vet inte vad jag ska säga. Jag lägger inte upp några bilder ännu, ska testa ute imorgon under dagsljus, ska även åka iväg till min studio och knäppa några kort med studio blixtar.
Sen efter det tar jag och gör en summering med bilder. Men det är ju helt sjukt, att man inte ens ska få skarpa kort med nikons proffsgluggar på d7000. Och tom jag ifrågasätter om jag gör nån handhavande fel. Men, stativ. AF-S med centrerad mittfokus punkt, även tagit med fjärr på vissa. Men slutartiderna är ganska snabba (1/60) så lär knappast behövas gå så extremt att man ska påstå att det ger så mkt skak med mig som på avtryckaren på ett stativ att fokus hamnar bakom på varje kort utan LV och AF-finetune ställt på noll. Men samma metod på varje LV kort blir skarpa som attan, eller att AF-Finetune på -20mm samma metod blir nästan helt skarp.

Nu blir ju skärpan lite annorlunda på ett vidvinkel objektiv, fotade på 24mm hela tiden. Men oskärpa / fokus fel syns ju såklart tydligare om man ska vara noggrann ju högre upp man kommer på brännvidden. Iaf om man ska ha se mindre objekt / text på längre avstånd. (Det jag menar är att vid -20mm på af-finetune såg det hyffsat bra ut, men hade man kanske haft sakerna på lite närmre avstånd så kanske det inte varit fullt lika bra, somsagt, tror nog att nån mm till justering hade behövts för att få perfekt skärpa)

Uppdatering! Fick hem en låne D7000 samt en Nikon 14-24mm F2.8 vidvinkel objektiv av Nikon idag. Bra tänkte jag, då ska jag äntligen få prova min nya 50mm F1,4g objektiv lite seriöst, vill ju se vilka härliga kort jag kan ta med den liksom. Tar fram låne-kameran, skruvar av vidvinkel objektivet och på med min helt nya 50 mm:are.

DÖM av min förvåning då den bakfokuserar även med låne D7000. vafan är detta, jag gör massa tester, från 0,6m, 1m, 1,5m. Bra ljusförhållande, dåliga ljusförhållande. Vafaan är detta tänker jag, är det fel på alla jävla D7000 eller. Kollar en sak, den har samma firmware som min D7000 alltså A1,02 & B1.02. Hmm, fan va underligt..

Testar väl med deras 14-24 f2.8 objektiv också. Nä men detta kan inte vara sant, bakfokus som bara tusan. Testar här med, olika avstånd, bättre och sämre ljus osv osv. Skärpan blev hyffsat bra, när jag maxade AF-finetune till -20. Men hade man kunnat gå några mm till så hade den blivit bättre. Tetade med F2,8 med F4,0. Stativ, handhållet, massa olika, samma resultat hela tiden. Med AF-finetune på 0 är det suddiga bilder, oavsett avstånd. Med AF-finetune på -20mm så är den nästan lika skarp som med LV.

Jag vet inte vad jag ska säga. Jag lägger inte upp några bilder ännu, ska testa ute imorgon under dagsljus, ska även åka iväg till min studio och knäppa några kort med studio blixtar.
Sen efter det tar jag och gör en summering med bilder. Men det är ju helt sjukt, att man inte ens ska få skarpa kort med nikons proffsgluggar på d7000. Och tom jag ifrågasätter om jag gör nån handhavande fel. Men, stativ. AF-S med centrerad mittfokus punkt, även tagit med fjärr på vissa. Men slutartiderna är ganska snabba (1/60) så lär knappast behövas gå så extremt att man ska påstå att det ger så mkt skak med mig som på avtryckaren på ett stativ att fokus hamnar bakom på varje kort utan LV och AF-finetune ställt på noll. Men samma metod på varje LV kort blir skarpa som attan, eller att AF-Finetune på -20mm samma metod blir nästan helt skarp.

Nu blir ju skärpan lite annorlunda på ett vidvinkel objektiv, fotade på 24mm hela tiden. Men oskärpa / fokus fel syns ju såklart tydligare om man ska vara noggrann ju högre upp man kommer på brännvidden. Iaf om man ska ha se mindre objekt / text på längre avstånd. (Det jag menar är att vid -20mm på af-finetune såg det hyffsat bra ut, men hade man kanske haft sakerna på lite närmre avstånd så kanske det inte varit fullt lika bra, somsagt, tror nog att nån mm till justering hade behövts för att få perfekt skärpa)

Jag fotar väldigt mycket men på så korta avstånd som 0,6m brukar jag inte låta AF enbart bestämma fokus. Kör man handhållet räcker det ju med någon centimeter hit eller dit så åker motivet ur fokus. Då fokuserar jag med AF och gungar sen in fokusen med hela kameran. Kör jag stativ är det bäst att köra helt manuellt.

Varför skaffar du inte macro som är gjorda för såna förhållanden?

(jo jag har läst tråden, länkar till andra ställen brukar jag inte följa, är innehållet relevant för vad du vill ha hjälp med tycker jag nog du kan inkludera informationen)

Låter som du får snabba på bytet till D800...

Jag fotar väldigt mycket men på så korta avstånd som 0,6m brukar jag inte låta AF enbart bestämma fokus. Kör man handhållet räcker det ju med någon centimeter hit eller dit så åker motivet ur fokus. Då fokuserar jag med AF och gungar sen in fokusen med hela kameran. Kör jag stativ är det bäst att köra helt manuellt.

Varför skaffar du inte macro som är gjorda för såna förhållanden?

(jo jag har läst tråden, länkar till andra ställen brukar jag inte följa, är innehållet relevant för vad du vill ha hjälp med tycker jag nog du kan inkludera informationen)

Låter som du får snabba på bytet till D800...

Anledningen till varför jag länkade tråden var just pga bilderna, här går det ju inte att ladda upp några vettiga bilder, så tänkte det var lättare för er att se bilder samtidigt som jag skrev text till de bilderna.. Därav länken.

Jag fotar såklart inte så ofta på 0,6m håll heller, och jag har macro objektiv med. Men fokus är ju lika fel på vilket avstånd jag än är på. 1m 2m. Och jag menar, att sätta fokus manuellt på t.ex. ett vidvinkel objektiv är inte så lätt att se via lilla titthålet ;) Kan se skarpt ut, men när man tar upp den 16mpx bilden på 100% så är det helt åt skogen.

Så det var bara lättare att visa kort på 0,6m håll då objektet i mitt fall en stor kryddbuk, syntes bättre på det avståndet. Men somsagt, har ju fotat på många olika avstånd. Och samma fel, och så mkt fel att det inte ens går att justera in i AF-finetune, och så mkt fel ska det inte vara! (90% av testerna är gjorda på stadigt stativ, så ingen gung här inte)

Läst massa på olika forum just and bakfokus problem på just d7000, verkar vara MÅNGA som haft samma fel som mig, många som gått genom massa olika nya kamerahus och alla varit fel, tills de skickat de till nikon och fått hem det så funkade det bra sen.. Många av dessa har då provat andra kamerahus och fokus har legat spot on med samma objektiv och föremål.

Här har vi ett av många många exempel.
"
I'm on my 4th D7000 body in about 6 weeks. This came with the NIKKOR 18-200mm 3.5-5.6 G VR2 lens in a kit from C0stc0. With the first 3 body's, I had been able to AF fine tune in ranges of -8 to -14 with the kit lens, but with my NIKKOR 50mm 1.4 AF (first generation) they AF was off the chart (couldn't focus even with AF fine tune)
On the 4th body things are a little better as the kit lens produced sharp focus at AF fine tune value of -3, and -5 for the 50mm.
I was willing to accept that since I really like the features on this camera.
However I just got a NIKKOR 50mm 1.4G which I tested on a D60 and D300S in the store before purchase and it was super sharp without any adjustments. I brought it home to my D7000 and what do you know? It takes an AF fine-tune adjustment to -18 to get clear shots.
Unfortunately this body is also going back to the retailer. I may wait until Nikon wraps up their flooding problems and starts shipping again in a few weeks. Hopefully the above was just a bad run as they were from two regional stores near each-other and I'll guess from the same "lot"."

Hehe.. Denna var också kul att läsa..

"Bartlomiej Gierczak , Dec 21, 2011; 03:27 a.m.
I come from Poland. AF problems with D7000 are very common. The most popular nikon forum is nikoniarze.pl, where D7000 focus problem thread has 476 pages !!
AF is very random in this camera. Probably the cause is faulty mirror lifting mechanism. Nikon doesn't want to plead, but service replaces mirror mechanism.
Sorry for my poor english."

Aja, hoppas nu iaf att de fixar problemet, läst så många som haft så mkt fel och känt att deras kamera varit helt opålitliga pga fokusfelen. Sen har de bytt tiil en D90 eller D300s och tyckt att helt plötsligt kan de ta bra och skarpa kort. Min gamla d90 tog också alltid skarpa kort, hade inga sånna här fokus fel. Fan min första fina älskade D50 tog knivskarpa kort om man jämnför! :D Ångrar än idag att jag sålde den, min första DSLR kamera som jag köpte 2004. Tog riktigt bra kort :)

Hehe.. Denna var också kul att läsa..

"Bartlomiej Gierczak , Dec 21, 2011; 03:27 a.m.
I come from Poland. AF problems with D7000 are very common. The most popular nikon forum is nikoniarze.pl, where D7000 focus problem thread has 476 pages !!
AF is very random in this camera. Probably the cause is faulty mirror lifting mechanism. Nikon doesn't want to plead, but service replaces mirror mechanism.
Sorry for my poor english."

Aja, hoppas nu iaf att de fixar problemet, läst så många som haft så mkt fel och känt att deras kamera varit helt opålitliga pga fokusfelen. Sen har de bytt tiil en D90 eller D300s och tyckt att helt plötsligt kan de ta bra och skarpa kort. Min gamla d90 tog också alltid skarpa kort, hade inga sånna här fokus fel. Fan min första fina älskade D50 tog knivskarpa kort om man jämnför! :D Ångrar än idag att jag sålde den, min första DSLR kamera som jag köpte 2004. Tog riktigt bra kort :)

Byt kamera, du verkar ju redan ha bestämt dig.

Byt kamera, du verkar ju redan ha bestämt dig.

Varför byta? Jag blir glad om de fixar den på Nikon. Andra har ju fått sina fixade. Kul med en kamera som funkar som den ska, även fast folk verkar tro det krävs en astrounat för att kunna se sånt här. Men tar man 100 bilder på någons ansikte på 2m avstånd, och lägger fokus på ögonen. Blir då 100/100 bilder skräp och fokus ligger långt bakom hennes öron tom. Det räcker som sanning för mig.

Jag vinglar inte 1dm på varje kort jag tar, det kan jag intyga!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar