** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Fejka analog papperskopia

Produkter
(logga in för att koppla)

Phoenix_89

Aktiv medlem
Efterlikna en analog papperskopia?

Hejsan!

Hur gör man synliga korn när man till exempel skriver ut en svartvit digital bild? Finns det någon möjlighet att göra det på Photoshop?

En tutorial hade suttit fint :)

Tackar!

Du har ju ett filter i photoshop , under: artistic >> film grain testa det med lite olika inställningar. Eller kanske inte alls det du vill ha?

Det finns en plugin som heter Grain Surgery som fungerar bra. Den inneh[ller en m'ngd presets som efterliknar olika k'nda filmtyper, som Tmax 100, TriX etc... vaerd att kika paa.

BAW

pelle_ skrev:
Du har ju ett filter i photoshop , under: artistic >> film grain testa det med lite olika inställningar. Eller kanske inte alls det du vill ha?

Ojoj, tack!

Vart hittar jag pluginet för ännu bättre effekt?

Vill efterlikna TMAX400 :)

Phoenix_89 skrev:
Ojoj, tack!

Vart hittar jag pluginet för ännu bättre effekt?

Vill efterlikna TMAX400 :)

Nu har jag skaffat GranSurgery, MEN jag får konstiga färgade linjer överallt i bidlen som ett nät. Varför?

problem.jpg

skulle gissa att du kör en beta eller trial version... Borde gå att hitta en trettidagars testversion. Annars är det bara att köpa :)

Mvh
BAW

Antar att det är en begränsad demoversion tills du betalat.

Edit: BAW var visst lite snabbare :)

Är det möjligt att göra en till synes bra "analog papperskopia" med hjälp av vanlig skrivare?

Då självklart med "fake" kornen, och hela köret. Kan man fejka en analog papperskopia?

Är det möjligt att göra en till synes bra "analog papperskopia" med hjälp av vanlig skrivare?

Då självklart med "fake" korn i photoshop, och hela köret. Kan man fejka en analog papperskopia?

(Varför en ny tråd om samma sak? Jag slog ihop den med den gamla.)

Såg ett test på ett plugin för olika filmtyper som Tri-x o massa andra filmer.Måste hålla med tidningen cap design som testade plugginnet det funkar riktigt bra med stora möjligheter till fininställningar.

Har testat o printat ut med image print blir riktigt bra.Du hittar plugginnet på www.alienskin.se
Du kan ladda ner en demoversion i 30 dagar.
Ska du köpa det kostar det 1895+mums till Göran Persson.
Cap designs testresultat såg ut så här
+ enkelt snabbjobbat
+ allt i ett program för filmsimulering
+Trovärdig kornsimulering
+den filtrerade bilden lägger sig som ett lager på orginalet(tycker det är riktigt bra för då behöver du inte spara om bilden innan ps egen kommentar)
- inga förval för att simulera negativ färgfilm(!)
mvh Ove

Är det någon som är schysst och kan hjälpa mig med att göra korn på den här bilden:

http://www.speedshop.se/grey.jpg

Kornen ska efterlikna TMAX400. Ska skriva ut i dimensionerna 17,8 X 12 cm, och då vill jag att kornen ska vara lika synliga som i en analog papperskopia i samma dimensioner. Det skulle vara väldigt schysst om någon hade kunnat hjälpa mig med en bild, så att jag kan sedan själv efterlikna något likadant.

Behöver verkligen hjälp! HJÄLP!

Tror ni att jag skulle kunna fejka en analog papperskopia? Så att det går inte att urskilja att det är en digitalt utskriven bild?

Phoenix_89 skrev:
Behöver verkligen hjälp! HJÄLP!

Tror ni att jag skulle kunna fejka en analog papperskopia? Så att det går inte att urskilja att det är en digitalt utskriven bild?
Jag surfade runt och försökte hitta hur TMAX400 såg ut specifikt, men jag hittade inga utmärkande bilder.
Det som är utmärkande, om det inte är bruset, är ju isåfall TMAX400:s känslighet för olika våglängder. Men eftersom bilden du länkade till redan var svartvit så kunde man inte göra nåt där heller, så jag gav upp.

Niklas varför går du inte in o testar demo versionen på länken? dels så kan du se vilka inställningar dom använt på repektive färgkanal o mycket mer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar