Annons

Fejka analog papperskopia

Produkter
(logga in för att koppla)
Problemet börjar väl när du ska ha ut bilden på papper. Där tror jag att en sådan som Stefan Ohlsson kan ge förslag på hur du ska göra för att få den lik en svartvit gelatinsilverbild. Tror inte det går med vilken skrivare som helst, inte med vilket bläck eller papper som helst heller? Sedan beror det givetvis på vem som ska se på bilden, ett tränat öga där den som ser har sysslat länge med mörkrumskopiering eller någon som mest sett digitala utskrifter och kopior på RA4-papper.

Gjorde ett försök med vanliga "lägg till brus":
http://www.bjornost.se/grey_korn.jpg

Först la jag lite på hela bilden 2-3% tror jag, sen lyfte jag undan högdagrarna (ctrl+alt+1 följt av ctrl+j) i ett eget lager och la på lite extra (4-5%, gaussisk monokrom) på det undre lagret och la sen ihop det igen. Då blir det inte fullt lika kornigt i ljusare delar.

Storleken är nu 17,8 x 12 i 300 dpi. Om det sen liknar ett verkligt foto på utskriften är ju ganska avhängigt hur bra din skrivare är.

Björn Öst skrev:
Gjorde ett försök med vanliga "lägg till brus":
http://www.bjornost.se/grey_korn.jpg

Först la jag lite på hela bilden 2-3% tror jag, sen lyfte jag undan högdagrarna (ctrl+alt+1 följt av ctrl+j) i ett eget lager och la på lite extra (4-5%, gaussisk monokrom) på det undre lagret och la sen ihop det igen. Då blir det inte fullt lika kornigt i ljusare delar.

Storleken är nu 17,8 x 12 i 300 dpi. Om det sen liknar ett verkligt foto på utskriften är ju ganska avhängigt hur bra din skrivare är.

Canon IP4200. Men ovanstående postare säger att det är omöjligt med vilken skrivare som helst, stämmer det?

jag hade gjort som så att jag laddat ner GIMP gratis och använt Plasma pluginet som jag sedan gjort om till gråskala och kört ett lager med gaussisk oskärpa på och kanske även grain på. sedan är det bara att använda det som ett lager på den bild man vill muckka upp och välja den transparancy som passar en...

C.

Njae, du bör kunna få det i stort sett lika bra som en vanlig labbframkallad bild. Men om du tänker på gamla fina fotopapper som man fick köra i en torkpress för att de inte skulle buckla sig är det ju kört.

Men bra fotopapper för skrivaren är väldigt likt de papper som moderna labb använder. Det är väl bara att köra ut det och se vad det liknar?

Graal skrev:
...ett tränat öga där den som ser har sysslat länge med mörkrumskopiering eller någon som mest sett digitala utskrifter och kopior på RA4-papper.
Ahmm, RA-4 papper är ett utmärkt material för svartvita bilder.

Det gäller bara att hitta ett labb som är noggrannt...

RA-4 papper har hög maxsvärta vilket ofta är viktigt för att få svartvita bilder av god kvalitet. Faktum är att maxsvärtan är högre än för svartvita papper (jämförbart med selentonade svartvita papper). Men det är svårt för många labb att verkligen få fram svärtan ordentligt.

Det man kan göra för att få justa svartvita bilder är att justera kontrasten så man får någon punkt helt svart och vit (inte för alla bilder men för de flesta vill jag påstå).
Sedan lägga på en svag S-kurva för att öka briljansen i bilden.

Om det är viktigt att det skall se ut som en analog bild från film måste något lite korn till, plugginnen från alienskin är trevlig, jag gillar Tri-X-simuleringen...

För att öka känslan av svärta kan det löna sig att lägga på en svagt kall ton.
Men självklart kan man välja vilken bildton man vill, jag brukar för porträtt ge bilderna en svag varmton.

Om det bara vore så enkelt som att få tillräcklig svärta är problemet ganska lättlöst. Tycker själv att de svartvita utskrifter jag gjort på vanligt standard fotoskrivarpapper ger t.om högre svärta än mina mörkrumsbilder. Men i övrigt finns mycket att önska.

Om du ställt skrivaren i svartvitt läge kan du säkert få det bättre genom att aktivera färgläget, blir fler nyanser när man bygger gråskalan av skrivarens alla färger.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar