Annons

Fejk/bootleg-objektiv??? Nikon AF 85/1,8

Produkter
(logga in för att koppla)

kribba85

Medlem
Blev lite nervös inför att buda på ett objektiv på tradera.

Så här ser objektivet ut från annonsen:
nätet111.jpg

Och så här ser objektivet ut nästan Överallt på google:
8518.jpg

Det jag anmärker på är att det under Nikon loggan INTE står AF Nikkor
och det ser ut att vara annorlunda text till höger om avståndsmätaren än på orginalobjektivet.

Kan det möjligtvis vara fejk? Har ni någonsin varit med om Fejkade eller Bootlegkopior av objektiv?

Mvh

Bilagor

• 103538550_1.jpg
    103538550_1.jpg
    9.6 KB · Visningar: 597
Ser ut att vara riktigt. http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/af8518.jpg

Detta är dock ett objektiv utan D vilket gör att det inte fungerar lika bra vid blixt fotografering. Objektivet berättar inte hur långt det är till objektet i fokus.

Jag har ett gäng objektiv utan D och för det mesta saknar jag det inte alls.

/Karl

Ser ut att vara riktigt. http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/af8518.jpg

Detta är dock ett objektiv utan D vilket gör att det inte fungerar lika bra vid blixt fotografering. Objektivet berättar inte hur långt det är till objektet i fokus.

Jag har ett gäng objektiv utan D och för det mesta saknar jag det inte alls.

/Karl

Det såg ju betryggande ut.

Jag är dock ganska mycket nybörjare och jag fattar inte det där med D som du skrev..

Om objektivet inte skickar information om avståndet till objektet, kan den då göra autofokus utan problem?

Jag använder nästan aldrig blixt så det bryr jag mig inte om.

Jag har D80

Borde jag satsa på ett 85 mm 1.8 D istället? blev nämligen mycket imponerad av bilder som jag såg hade tagits med det..

Det såg ju betryggande ut.

Jag är dock ganska mycket nybörjare och jag fattar inte det där med D som du skrev..

Om objektivet inte skickar information om avståndet till objektet, kan den då göra autofokus utan problem?

Jag använder nästan aldrig blixt så det bryr jag mig inte om.

Jag har D80

Borde jag satsa på ett 85 mm 1.8 D istället? blev nämligen mycket imponerad av bilder som jag såg hade tagits med det..

Autofokusen kommer fungera fin fint. Vissa avancerade AF-C modus (som 3D matrix) fungerar inte utan D men dom finns nog inte på D80.

Rent bildmässigt kommer det förmodligen prestera likvärdigt med 1.8 D. Du skall dock ha i bakhuvudet att det inte har D och inte betala samma pris som 1.8D går för. Dom äldre objektiven är ibland riktiga kap.

/Karl

Autofokusen kommer fungera fin fint. Vissa avancerade AF-C modus (som 3D matrix) fungerar inte utan D men dom finns nog inte på D80.

Rent bildmässigt kommer det förmodligen prestera likvärdigt med 1.8 D. Du skall dock ha i bakhuvudet att det inte har D och inte betala samma pris som 1.8D går för. Dom äldre objektiven är ibland riktiga kap.

/Karl

Låter bra, det där med AF-C har jag aldrig förstått vad det är, jag har AF-A, AF-S och AF-C på min kamera men har låtit den stå på AF-A alltid :p

Vad tror du skulle vara ett bra pris för objektivet då i nyskick?
Halva D priset?

Javisst, och med ett F/1.8-objektiv är det väl lite av meningen att man heller inte ska behöva blixt.

1) Nej, det är inte fejk, det är bara >15 år gammalt (D-versionen introducerades 1994).
2) Det kommer fungera precis lika bra som motsvarande D-objektiv.
3) Det finns åtminstone 4 st 85/1,8D på Fotosidans annonsmarknad, varav tre i nyskick för 2700-2900kr i utgångspris. Vad är du beredd att lägga på ett bättre begagnat 15 år gammalt exemplar?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar