Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

feature?

Produkter
(logga in för att koppla)

martim

Aktiv medlem
Hej!

Nu måste detta begrepp redas ut för mig. Vad menas med featurebilder? Uttrycket håller på att reta gallfeber på mig, för jag får inget grepp om vad det är. Är det ett dokumentärt reportage, eller är det en bild som arrangerats för att illustrera ett begrepp? eller? har jag fått allt om bakfoten?

En "feature" är ju en "temaartikel" på svenska. Om det sen har något med det att göra vet jag inte. :-/

Jag undrar om inte uttrycker används syftandes på bilder tagna (eller även arkivsökta?) för ett specifikt ändamål, vare sig det är ett undersökande reportage ute i verkligheten eller med allmänt hållna illustrationer till vilka artiklar det nu vara månde..

Ja, det är ett konstigt ord. Säger inte mycket om innebörden.
Men vi kan stryka bilder som har med nyheter att göra. Vi kan stryka bilder med sport, natur och reklam.
Vill man ge ett lite enklare svar så spänner feature över väldigt mycket, det är närmast avdelningen som erbjuder intressant läsning. Typ kvällstidningarnas söndagsbilagor eller alla veckotidningar.
Så både dokumentärt reportage och arrangerad bild får plats inom ramen för feature.

ANNONS