Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fast i prylträsket.

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasL

Aktiv medlem
Ett intressant fenomen som man råkar ut för då och då är att man vill ha mera prylar när kreativiteten tryter. Jag är nu inne i en fotografisk svacka och är inte så produktiv. Genast ser jag en massa prylar jag vill ha. Just nu ett manuellt andrahus. Eller kanske en hyfsad begagnad autofokusmodell. Eller kanske en gammal Rolleicord. Eller en ny blixt. Prylgalenskapen infinner sig också när man inte har råd.
Någon som känner igen sig?
 
JA...

...verkligen. Fast egentligen borde man lägga pengarna på film och verkligen använde grejer man har istället.

Jag är med på en mailinglista för ägare av kameror i Olympus OM-system, och där pratar man ofta om "Zuikoholics" (Zuiko är varumärket på Olympus objektiv), så jag tror verkligen inte att vi är ensamma.

Mer om Zuikoholism kan man läsa här: http://www.joinco.ca/zuikoholism/start.html .
 
Fast vad är det som säger att man ska bränna alla pengar på film och framkallning? Kan du väcka ditt fotointresse till liv igen med en kul pryl är det väl bara att ösa på? Poängen är väl att komma ut och fota, krävs det ny utrustning så är det ju bara ett sätt att sparka igång sig själv igen, inget fel i det. Spartansk lutheransk självförnekelse är bara tråkigt :)
 
Japp.. nya gluggar gör att man får nytändning. Behöver inte vara nya heller... Men det hjälpte mig att tänka i nya banor...
 
Nja, ibland kan det faktiskt vara tvärtom för mig i alla fall. Att man vill ha mer och mer grejor samtidigt som man tar mindre och mindre bilder.
Jag tycker också att det är jättekul med prylar, men det får ju inte ta överhanden.
 
Senast ändrad:
Känner igen mig till 100%.
Har fastnat i F3 träsket med all tillbehörsmöjlighet som finns till denna eminenta kamera.
 
Visst är det kul med nya prylar, det stimulerar. Det gäller att lära sig att hitta den stimulansen utan att behöva nya prylar. Svårt men det går. Jag hade det trögt några år. Särskilt när jag jobbade som fotograf på heltid. Men det släppte. Plåtade 35 rullar under jul och nyår...
 
Visst känner man igen sig.
Jag har en Olympusutrustning som jag var på väg att sälja. Jag hade tänk ersätta allt med en liten digital.Var runt och kollade i butikerna, men när jag dammade av allt och kollade i dom olika objektiven så vaknade jag till på nytt !
Nu behåller jag så klart allt och har skaffat film och batterier, jag har den med mig för det mesta.
Det kommer att köpa en digital snart oxå...
 
Tänk om man var biltokig istället. Ingen reagerar direkt när nån köper en BMW för 250.000, men en 80-200/2.8 bättre begagnad för 9.000 ses väl som lite udda bland "vanligt" folk. Mysko....
 
Känner igen mig

Javisst en massa saker man måste ha. Funderar på att köpa en Ef 50/1.4, en till blixt 420 el 550ex, men å andra sidan har jag funderingar på att köpa en mellanformatare. Men då vill ja ju ha studio blixtar också, fast vad jag egentligen behöver är en film scanner så att jag kan få in mina bilder i burken o lägga upp dom på FS, vad ska jag ha då, en Dual III eller en canon FS4000us?. Men om jag köper en mellanformatskamera vill jag ju ha en scanner så att jag kan scanna dom bilderna också.

eller ska man ta o köpa en bättresystemkamera än den jag har (EOS 50), eller kanske slå till på en digitalkamera på en gång, då behöver jag ju ingen scanner alls. Men i sådana fall kanske det är bättre och vänta tills man får mer för pengarna.

eller så kan man gåmed i den lokala fotoklubben och får då tillgång till filmscanner koplett studio och mörkrum för 300kr/år.
fast då kan man ju inte sitta hemma och pula med grejerna.

/Stefan konfunderad och ambivalent.
 
Re: Känner igen mig

Fotokonst skrev:
Javisst en massa saker man måste ha...

Somliga samlar på kameror som man kan använda.

Andra samlar på bilder dom inte får visa för andra.

Köp. Köp. Köp.

Den som har mest skulder när han dör vinner!!!

(Inte riktigt allvarligt skrivit)
 
ja visst känner man igen sig!

Hade samma problem.. köpte massa prylar utan att ta särskilt mycket bilder , har nu lovat mig själv att inte köpa något förrän jag fotat 100 rullar. har tagit 20 och känner mig mycket kreativare då man kan tänka på bilderna istället för alla prylar man skulle vilja ha...
 
Men om avsaknaden av en viss pryl hämmar kreativiteten så finns det ingen anledning att inte köpa. :)

Hörde förövrigt en riktigt rolig kommentar en gång...Sagd av en 12 åring, med en viss desperation i rösten: "Jag vill köpa!".


/Christoffer, Som precis beställt ett Sigma 70-200/2.8, 2X TC och en Speedlite 420 EX. Övervägde att vänta med att beställa Canon 85/1.8
 
Enda sättat att bli av med pryltokigheten är att skaffa prylarna :) (Någon celebritet sade väl något liknande om något annat som sedan blev ett bevingat citat).

När jag känner mig fattig brukar jag trösthandla. Är man inte en rationell människa :)?

Jag köpte för ett tag sedan ett begagnat objektiv av en rejäl pryltok som hade startat upp ett företag som sysslade med fastigheter och aktier på det glada åttiotalet som han sedan sålt strax innan krashen i slutet på den eran. Han hade i den vevan skaffat fotoutrustning för över 2 miljoner (måhända av skattetekniska skäl, vad vet jag) som han sedan knappt tagit en bild med (allt detta enligt honom själv, anledningen att han sålde var att han flyttat från villa till en central lägenhet i stockholm och inte längre hade plats för allt). Hos honom var det prylar från golv till tak.

Det är kanske tur att man inte är ekonomiskt oberoende :).

Jag brukar tänka på den snubben när pryldjävulen griper tag i mig (beställde äntligen den där filmskannern som jag suktat efter i ett halvår igår).

mvh Richard
 
En av de jobbigaste aspekterna i med "prylraseriet" är att optimera budgeten, som Stefan var inne på.

För X antal kronor kan jag köpa en scanner, men samtidigt en studioblixt, men kanske skulle jag ha mer nytta av ett längre objektiv... å andra sidan borde jag spendera pengarna på film - det är väl bilderna som räknas i slutändan, men den där dyra fotoboken måste jag bara ha men då måste scannern vänta, men om jag köper en beggad scanner och kör med konternuerligt ljus istället för studioblixtar då kan jag ... bla bla bla

Det malande och optimerande av befintliga resurser...
 
Jag håller fullständig med om optimeringsproblemen, eller är det prioriteringsproblem. Jag vet om att en av de prylar jag saknar mest och antagligen skulle ha mest nytta av är ett stativ, men ett manuellt andrahus, låt säga en F2:a skulle sitta fint eller en 300:a för att kunna plåta lite windsurfing i sommar osv.

Men i ärlighetens namn är det fotosidan som sabbar det mesta för mig, jag kommer ju inte ur begäret när jag inte får vara ifred! Varje dag dyker det upp diskussioner om olika prylar som jag vill ha. T.ex. när någon frågar efter råd ang en glugg, japp, då är det bara att gå in i recensionerna och kolla. Efter detta scannar jag Scandinavianphoto, Hegethorns osv. Därefter följer photographyreview, tillverkarens hemsida och så loopar man tillbaka till fotosidan. Så här håller det på! En ständigt återkommande olikformig "prylloop".

Henrik
 
galaxenspresident skrev:
Enda sättat att bli av med pryltokigheten är att skaffa prylarna :) (Någon celebritet sade väl något liknande om något annat som sedan blev ett bevingat citat).

Mitt första inlägg här på fotosidan tänker jag använda till att berätta att det var Oscar Wilde som sa:
"The only way to get rid of temptation is to yield to it"
han lär även ha sagt följande:
"I can resist everything but temptation."

Själv är jag ganska sugen på ett ef 50 1.8 till min eos 300v. Den medföljande 28-90 4-5.6 gluggen är ju inte så skoj mer än att den är lätt och brännvidderna ger en viss flexibilitet. Så nästa inköp blir nog en 50 1.8 eller en filmscanner. Filmscannern kommer definitivt hjälpa mig att komma upp till de där hundra första rullarna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.