Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Yes, sagt med informativa ord/Niclas.
Ps, No offence!
Ps, No offence!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Walle skrev:
Det är en sak som du helt har missförstått här.
Det är betydelsen av "perspektiv". Perspektivet handlar om hur olika föremål i bilden förhåller sig till varandra. Det enda som påverkar perspektivet är kamerans position. Eller rättare sagt, objektivets nodpunkts position.
Flyttar du nodpunkten så ändrar du perspektiv.
Ex: sätt på ett 17mm-objektiv på kameran. Ställ dig så att du har två stycken vertikala linjer (t.ex. två flaggstänger) i linje med varandra, så att den som ligger närmre kameran döljer den andra. Om du nu vrider kameran runt objektivets nodpunkt så kommer perspektivet inte att ändras! Om du flyttar objektivets nodpunkt (t.ex. genom att vrida kameran runt stativgängan) så kommer perspektivet att ändras! Helt plötsligt så ligger inte den bortre flaggstången dold bakom den närmre flaggstången.
Om du däremmot byter till ett längre objektiv, men ser till att det nya objektivets nodpunkt ligger på exakt samma plats som det gamla objektivets nodpunkt, så kommer du att få bibehållet perspektiv! Den bortre flaggstången kommer fortfarande att ligga dold bakom den närmre flaggstången.
I ditt exempel med kyrkan: Om du står så att du får med hela kyrkan i bild med ditt 17mm, och sen byter till ett 50mm och backar så att du fortfarande har med hela kyrkan i bild, så kommer du att få ett ändrat perspektiv! Bildens "element" förhåller sig inte till varandra på samma sätt.
Det är endast kamerans (objektivets nodpunkt) position som avgör perspektivet! Brännvidden bestämmer utsnittet!
Ställ en person framför ett hus. Fota personen (och huset) med ett 17mm så att personen blir lika hög i bild som huset i bild. Byt till en 50'a och backa så att du fortfarande har med hela huset i bild. Personen kommer nu att avbildas mycket mindre än huset. Du har ändrat perspektivet.
Mvh Walle
INJUREDMOOSE skrev:
Kim menar att man tar lika bra bilder med en 50mm vilket man inte gör i det här fallet.
sagan skrev:
Självklart! du använder ju olika brännvidder för att få olika bildvinklar så att du kan välja perspektivet som du vill!
INJUREDMOOSE skrev:
Hej ! Du tycks göra en vana av att förhasta dina kommentarer, Jag menar att jag mycket hellre använder flera fasta optik istället för en zoom, jag står gärna kvar på samma stället, men byter optik. Likaså går jag helst långa perioder med en brännvidd & letar olika kompositioner.
sagan skrev:
Nej, det menar jag inte...var har du fått den felaktiga uppfattningen ifrån?
Man kan ta lika bra bilder med en 50mm...men givetvis inte i varje givet tillfälle!
Det är ju det jag snackat om hela tiden..fler brännvidder ger fler möjligheter att ta bilderna som man vill ha dem!
Trodde det var omöjligt att missa att det var det jag menade...
Tycker det framgår mycket tydligt ..exempelvid där:
INJUREDMOOSE skrev:
Om du läser trådarna så ser du väl vad du själv skrivit.
sagan skrev:
En stor fördel med zoom (förutom smidigheten/hastigheten/priset) är ju att man kan välja exakt det utsnitt man vill ha, vilket inte är möjligt med fasta brännvidder.
sagan skrev:
Förklara gärna det kreativa med att låsa in sig med några få bildvinklar, resultatet blir ju att du bara kan ta en viss typ av bilder, ser inget kreativt med det.
För mig är kreativitet att se saker ur nya vinklar..
Exempelvis plåta på stan med uteslutande 35mm..hur många möjligheter till helt annorlunda bilder med andra vinklar missar du inte då?
Hur menar du att jag har beskrivit mig själv?INJUREDMOOSE skrev:
Efter att ha läst hur du beskriver dig själv så skulle jag också har förståelse för om du inte tyckte jorden var rund också ? =P
sagan skrev:
Jag är helt medveten om vad jag skrivit..exempelvis:
Jag har alltså otaliga gånger poängterat fördelen med att ha flera brännvidder...
-HELT RIKTIGT MEN DET VAR INTE DET JAG PÅPEKADE.
Hur menar du att jag har beskrivit mig själv?
-JAG HÄNVISAR TILL DIN PERSONLIGA PROFIL INTE TILL INNEHÅLLET I TRÅDEN
Jag har inte haft några intentioner att beskriva mig själv överhuvudtaget..
Vad påpekade du då?INJUREDMOOSE skrev:
-HELT RIKTIGT MEN DET VAR INTE DET JAG PÅPEKADE.
Jag tycker du ska hålla dig till innehållet i tråden..det är det tråden är till för..INJUREDMOOSE skrev:
-JAG HÄNVISAR TILL DIN PERSONLIGA PROFIL INTE TILL INNEHÅLLET I TRÅDEN
sagan skrev:
Nej, det menar jag inte...var har du fått den felaktiga uppfattningen ifrån?
Man kan ta lika bra bilder med en 50mm...men givetvis inte i varje givet tillfälle!
Det är ju det jag snackat om hela tiden..fler brännvidder ger fler möjligheter att ta bilderna som man vill ha dem!
Trodde det var omöjligt att missa att det var det jag menade...
Tycker det framgår mycket tydligt ..exempelvid där:
INJUREDMOOSE skrev:
Du får ursäkta om jag tolkat det på nått annat sätt en exakt som du skriver det.
sagan skrev:
Tror du att dina inlägg framstår som bättre om du skriker ut att du skrattar åt andras åsikter?
Jag tror det är tvärtom..