.Z.
Aktiv medlem
Niclasfoto skrev:
MEN visst är det lite förunderligt att det finns folk som inte erkänner att fler brännvidder också ger en fotograf ytterligare möjligheter för kreativa problemlösningar? Niclas,
Kanske borde ge mig nu, näää...
Som Janne nämnde tidigare så finns det oerhört många sätt att uttrycka sig inom fotografin, det är ju fotografen & inte utrustningen som ska uttrycka sig.
Jag har "bara" fotat i 25 år & vet att det finns många som bara fotat i 5 år som ändå kommit längre än mig i sin utveckling, jag är fullständigt övertygad om att t.ex Terje med en normal skulle kunna finna många fler uttrycksmedel än vad jag skulle kunna med en jätteutrustning.
Man har självfallet fler möjligheter med ett mastodontomfång men jag tror exempelvis att många skulle må bra av att lära sig att uttrycka sig med mindre, som jag skrev tidigare så ser jag inte bara perspektivförändringar som stora uttrycksmedel, det finns sååå mycket mer i en bild än det... Finns det inget mer så ska man nog återgå till normalen ett tag...
Jag förstår ert resonemang men tycker att det läggs så oerhört stor vikt vid brännviddsomfång, mm hos många som förmodligen skulle behöva fundera på andra saker i sin fotgrafutveckling än prylar. Detta ser jag runt omkring mig hos kompisar + att jag själv varit inne i den svängen...
Har man nått så pass långt i sitt fotograferande så att man kan skapa med enkel utrustning så finns det inget som helst fel i att utöka den, jag vänder mig inte emot någon i detta forum utan tänker mest på att det ger fel signaler till nybörjare att börja med att bygga utrustning.
En gedigen fotoutbildning ger förmodligen mer...
Jag hoppas att jag nu inte rör upp känslorna som jag gjorde häromdagen, detta är bara min åsikt...