Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fast brännvidd kring 40 mm för FX

Produkter
(logga in för att koppla)
Sådär, nu har jag till slut köpt Voigtländern. Jag fick den för 2500:- i nyskick av en FS-medlem, vilket känns som ett bra pris.
Jag har inte provat mer än några testskott vid f/2 och f/4, det verkar väldigt skarpt redan vidöppet.
Jag återkommer efter helgen med lite mer resultat, men jag kan redan nu säga att det är otroligt välbyggt, litet och trevligt:)
 
Jodå, men överge inte forumen...
Absolut inte;-)

Jag ser fram emot recensionen.
Den dröjer nog lite, för den ska i det här fallet bli extra utförlig, hade jag tänkt. Jag måste använda objektivet i några veckor åtminstone, så att den initiala entusiasmen inte smittar av sig för mycket på tyckandet.

Just nu håller jag på att klura ut vid vilka avstånd bokehn är bra respektive dålig, och hur man kan arbeta för att få bästa resultat på den fronten. Det verkar som att en skvätt nedbländning är den bästa lösningen på längre håll, så kort skärpedjup kanske blir förbehållet närbilder. Men något måste man ju offra när gluggen är så trevlig i övrigt:)

En trevlig detalj som jag kan nämna i förbifarten, är att motljusskyddet får "rätt" avskärmningsvinkel när det sitter ett filter bakom. Därför går det bra att använda polfilter av normal tjocklek utan vinjettering med motljusskyddet monterat frampå.

Egentligen kanske jag borde bryta ut detta till en egen tråd, så att det funkar att söka. Ska se om det går att ordna (jag har vissa befogenheter, ähum).
 
Egna trådar är bra!

Jag sitter och hoppas att de kan bygga en F-bajonett glugg av sin 40/1,4...då skulle det rinna till!
Eller varför inte 50/1,1an...
 
Egna trådar är bra!

Jag sitter och hoppas att de kan bygga en F-bajonett glugg av sin 40/1,4...då skulle det rinna till!
Eller varför inte 50/1,1an...
Det går nog inte, då de är designade för mycket kortare registeravstånd. Avsaknaden av spegel hos mätsökarkameror medger symmetriska objektivkonstruktioner även vid kortare brännvidder, men då sticker de också in i kamerahuset en bit. Det finns både för- och nackdelar med det. På digitalt verkar det svårt att behålla vettig kantskärpa med denna typ av objektiv på FF, men å andra sidan är de mindre, lättare och billigare att tillverka.
 
Men visst är 40 mm en underbar brännvidd! Jag har inte ett skit objektivt att underbygga med när det gäller ögat och millimetrar, däremot hade jag en 40 mm pannkaka till en Pentax för 30 år sedan som verkligen var den stora favoriten med sin mångsidighet och smidighet, jag föredrog den klart framför 50.or och 35:eek:r jag haft innan.

Suck...nu behöver jag bara ett FF-hus och en Voigtländer för att få återuppleva denna lycka...
 
Det går nog inte, då de är designade för mycket kortare registeravstånd. Avsaknaden av spegel hos mätsökarkameror medger symmetriska objektivkonstruktioner även vid kortare brännvidder, men då sticker de också in i kamerahuset en bit. Det finns både för- och nackdelar med det. På digitalt verkar det svårt att behålla vettig kantskärpa med denna typ av objektiv på FF, men å andra sidan är de mindre, lättare och billigare att tillverka.

Jo...retrofokus och hög ljustyrka är ju antingen mycket svårt eller lycket dyrt eller både och...den taskiga bokehn hos nikkor 35/1,4 belyser väl detta lite gran.

Hur stor bildvinkel kan man pressa är en dubbel-gauss med bibehållen ljustyrka kring 1,4?
 
Hur stor bildvinkel kan man pressa är en dubbel-gauss med bibehållen ljustyrka kring 1,4?
Om jag inte är helt ute och cyklar så borde objektivets optiska centrum (eller vad det nu heter) ligga ganska nära brännvidden vid en symmetrisk konstruktion, och det är antagligen därför vi bara hittar sådana objektiv kring just 50 mm. Kortare än så, så kommer den bakersta linsen att behöva göra intrång på spegelns utrymme. Kunde man trolla bort några linser bakom centrum och ersätta med en asfärisk eller två, så kanske det skulle gå. Voigtländerns bakersta lins är asfärisk, apropå det.
 
Senast ändrad:
Så.. Sigmas 28/1.8 skulle vara optimalt på DX som 42/1.8 då? Nu är det ju en stor 1/2kilos klump men ljusstyrka finns ju. Men 28an kanske inte är så värst skarp mot 24/1.8 och 20/1.8?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.