Annons

Fast brännvidd kring 40 mm för FX

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Välkommen till en svårt nördig tråd! Här kommer vi att diskutera saker som de flesta anser vara trams, prylbögeri, och allmänt onödigt och fånigt. Men nu har du ju redan börjat läsa, så då är det lika bra att du fortsätter. För jag tror att vi kan få en intressant diskussion som sträcker sig bortom prylarna:)

Någon påstod någon gång att "40 mm är den perfekta brännvidden". Eller, det är säkert massor av fotografer som påstått det. Men det är inte ett särskilt vanligt påstående. Det lär endast komma från knasbollar (som jag), vilka tänkt alldeles för mycket och fotograferat alldeles för lite.

Likaväl så är det ovanstående citatet högst relevant för min del. Jag har massor av tjusiga objektiv som jag försöker använda så gott det går. Bland annat det mycket fina Nikkor 24-70, och den nya normalen 50/1,4 AF-S. Prylbög, vadå? Jodå, tyvärr.
Nå, det intressanta är nu att när jag använder zoomen, så hamnar jag väldigt ofta kring 40 mm. Och när jag använder normalen så vill jag ofta ha liiite vidare bildvinkel. Jag har också en bra 35:a, och där är det samma sak; jag vill ofta ha liiite snävare bildvinkel.

40 mm verkar vara den perfekta normalbrännvidden för mig. Jag antar att ni nu tar fram era stora anteckningsböcker för värdelöst vetande och antecknar flitigt. Men jag tror att det här kan applicera på ganska många fotografer. 40 mm är närmare det aktiva synfältet hos ögat än vad 50 mm är. I alla fall om man inte är full (tunnelseende har ni väl hört om?).

------------------------

Så, när bakgrunden är avklarad så kan vi ge oss in på det tekniska! Frågan är mycket enkel, men verkar svårbesvarad:

-Vad finns det för objektiv med fast brännvidd kring 40 mm som passar Nikon F-bajonetten?

Jag känner idag endast till ett svar. Nämligen Voigtländer Ultron 40/2 . Manuell fokus; mycket liten storlek och låg vikt; skaplig skärpa (om vi får tro tester), samt kanske lite tveksam bokeh i vissa situationer.

------------------------

Finns det fler? Jag har ett Konica Hexanon 40/1,8 AR, som på dess analoga tillhörighetshus är referensmässigt. Jag har funderat på att försöka konvertera det till F-bajonett, då den bakre linsens avstånd till sensorn enligt mina mätningar borde tillåta fritt spelrum för spegeln. Men vi snackar en registeravståndsskillnad på 5 mm, vilket torde vara riktigt bökigt att få att funka.

------------------------

Alla tankar och idéer kring hur man fixar ett vettigt 40-millimetersobjektiv för Nikonbajonett är välkommet! Jag vill gärna veta hur eventuella användare av Voigtländern upplever dess prestanda också. Vidare vill jag gärna se en diskussion om hela grejen med 40 mm som normalbrännvidd, med dess för- och nackdelar.
 
jag har kört lite granna med 28/2.8 på DX-hus, och det tycker jag har varit ganska behagligt. köpte nyss ett sigma 24/2.8 eftersom jag tyckte 28mm kunde vara lite för snävt. har tänkt att ha på nåt av de objektiven när jag vill ha en smidigare kamera att plocka med, hur smidig en D300 nu kan bli...

Har för mig att jag oxå läst nån artikel om att 40mm är perfekta brännvidden, är säkert samma som du läst.

nikons 45/2.8P är väl kanske det enda alternativet till voigtländer-objektivet? men det är ju inte 40mm riktigt ^^
 
40 mm verkar vara den perfekta normalbrännvidden för mig. Jag antar att ni nu tar fram era stora anteckningsböcker för värdelöst vetande och antecknar flitigt. Men jag tror att det här kan applicera på ganska många fotografer. 40 mm är närmare det aktiva synfältet hos ögat än vad 50 mm är. I alla fall om man inte är full (tunnelseende har ni väl hört om?).

Vill bara opponera mig lite mot referensen till hur ögat ser.
Ögats brännvidd och seende har debatterats in absurdum många gånger.

Brännvidden på ögat är kort (ca 16mm vill jag minnas) så att vi får ett extremt vidvinkligt periferiséende. Detta periferiséende är av allmänt dålig kvalitet. Endast mitten av bildvinkeln har god skärpa och bra färgegenskaper. Det lär motsvara en telebrännvid på ca 135mm.
När vi ser något intressant så läser vi in bilden på liknande sätt som en scanner. Ögonen söker av motivet i sidled, höjdled samt djupled och därefter lägger hjärnan ihop en bild av hög kvalitet för människan att betrakta.

Då är den tekniska grunden lagd för att förstå att vilken bildvinkel som vi anser naturlig är en personlig sak baserad på smak. Hjärnan har ju ändå redigerat bilden med sitt eget 'bildbehandlingsprogram'.

Men det är ju till viss del av kuriost intresse eftersom när vi tittar på ett färdigt fotografi så betraktar vi motivet på nytt med scanning och bildbehandling i hjärnan.


Så nu får ni fortsätta att diskutera objektiv på 40mm.
Själv så skulle jag säga att 40mm och 35mm är sak samma.
 
Då är den tekniska grunden lagd för att förstå att vilken bildvinkel som vi anser naturlig är en personlig sak baserad på smak.
Just precis, och jag tycker att 50 mm är lite för snävt jämfört med hur jag upplever de motiv jag ser framför mig. Jag använder normalzoomen för att "beskära verkligheten", och jag hamnar då som sagt ofta vid just 40 mm. Det aktiva synfältet har nog inte så mycket med saken att göra egentligen.

Så nu får ni fortsätta att diskutera objektiv på 40mm.
Själv så skulle jag säga att 40mm och 35mm är sak samma.
Men det skulle inte jag;-) Jag kommer nog inte att köpa något 40-millimetersobjektiv av den enkla anledning att det inte finns något, förutom Voigtländern (som inte säljs i Sverige vad jag vet). Men annars kunde jag gärna tänka mig att skippa både 35 och 50 mm och istället använda 40.
 
Ja jag har hört att 40mm är det ultimata när man ska fota kratrar på månen.
.. eller vänta nu, det finns ju ingen "perfekt" brännvidd.
 
Har man läst Liftarens Guide kanske man föredrar 42, men jag kan förstå att du tycker 40 är optimalt.

Och med risk för att detta tolkas som hädelse:
Du kan ju fota med 35mm och sedan beskära bilden.

Ett annat alternativ, som du kanske redan tänk på och förkastat, är ju att använda mellanformatsoptik och lämplig adapter. T ex finns ju ett 40mm till Hasselblad, visserligen blir det lägre ljusstyrka, dyrare (tror jag) och säkert en aning otympligt, men 40mm blir det.
 
Har man läst Liftarens Guide kanske man föredrar 42, men jag kan förstå att du tycker 40 är optimalt.

Och med risk för att detta tolkas som hädelse:
Du kan ju fota med 35mm och sedan beskära bilden.

Ett annat alternativ, som du kanske redan tänk på och förkastat, är ju att använda mellanformatsoptik och lämplig adapter. T ex finns ju ett 40mm till Hasselblad, visserligen blir det lägre ljusstyrka, dyrare (tror jag) och säkert en aning otympligt, men 40mm blir det.

Eller en "vanlig" 30:a plus 1.4X konverter = 42 mm :)
 
Converter ger inga problem med fokus på olika avstånd. Så ett 28 + 1,4 converter skulle ge 39-40mm.
Nikon 28/1,8 + 1,4 konverter skule ge typ 40/2,5...
 
Har man läst Liftarens Guide kanske man föredrar 42, men jag kan förstå att du tycker 40 är optimalt.

Och med risk för att detta tolkas som hädelse:
Du kan ju fota med 35mm och sedan beskära bilden.

Ett annat alternativ, som du kanske redan tänk på och förkastat, är ju att använda mellanformatsoptik och lämplig adapter. T ex finns ju ett 40mm till Hasselblad, visserligen blir det lägre ljusstyrka, dyrare (tror jag) och säkert en aning otympligt, men 40mm blir det.
Då kan jag lika gärna tejpa fast mitt 24-70 på 40 mm. Hela vitsen är att ha en fast brännvidd som känns bra, har god ljusstyrka, samt låg vikt.

Converter ger inga problem med fokus på olika avstånd. Så ett 28 + 1,4 converter skulle ge 39-40mm.
Nikon 28/1,8 + 1,4 konverter skule ge typ 40/2,5...
Det finns inget Nikon 28/1,8.

----------------------------

Jag gräver just lite på nätet om Ultron 40/2, och det verkar mycket trevligt. Undrar bara hur man ska få tag i en till vettigt pris.
 
Märks att kronan har sjunkit i värde, kostade 3695 när jag beställde mitt 58/1.4 (de kostar samma) i augusti, dock beställde jag mitt från Robert White och fick det rätt mycket billigare. Idag verkar det dock knappt löna sig.

Är även jag sugen på att byta min klumpiga 35/1.4 mot det smidigare 40/2 då mitt 58/1.4 verkligen har imponerat på mig.
 
Märks att kronan har sjunkit i värde, kostade 3695 när jag beställde mitt 58/1.4 (de kostar samma) i augusti, dock beställde jag mitt från Robert White och fick det rätt mycket billigare. Idag verkar det dock knappt löna sig.

Är även jag sugen på att byta min klumpiga 35/1.4 mot det smidigare 40/2 då mitt 58/1.4 verkligen har imponerat på mig.
Jag var ute några timmar idag med 35:an på kameran, och visst är det ett mycket trevligt objektiv. Men det är helvetiskt svårt att fokusera, samt inte särskilt skarpt förrän vid f/4, men då jäklar händer det grejer! Bokehn är dessutom allt annat än vacker, och utifrån bilder jag sett med Voigtländern så verkar den ge trevligare bokeh.
Över huvud taget tycker jag att 35:an är lite skum. Ibland blir bilderna skitbra redan vid f/2, för att andra gånger ge hiskelig CA och astigmatism även vid f/2,8. Jag har en känsla av att det ändrar karaktäristik väldigt mycket med olika fokusavstånd.

Jag har just hittat en 40:a på annons, men det verkar som att säljaren tänker sig att den ska ingå i ett stort och dyrt paket med andra saker som jag inte vill ha. Jobbigt med folk som inte vill sälja saker separat. Obegripligt.
 
Ett annat alternativ, som du kanske redan tänk på och förkastat, är ju att använda mellanformatsoptik och lämplig adapter. T ex finns ju ett 40mm till Hasselblad, visserligen blir det lägre ljusstyrka, dyrare (tror jag) och säkert en aning otympligt, men 40mm blir det.

Då kan jag lika gärna tejpa fast mitt 24-70 på 40 mm. Hela vitsen är att ha en fast brännvidd som känns bra, har god ljusstyrka, samt låg vikt.

Förlåt, jag glömde smilisen :)
 
Inte konstigt att du fasnar på ca 40.
En normaloptik definieras iaf på alla andra format genom att den överenstämmer med digonalen på filmformatat och i fråga om 24x36 så blir det 43,26661531mm.
 
Inte konstigt att du fasnar på ca 40.
En normaloptik definieras iaf på alla andra format genom att den överenstämmer med digonalen på filmformatat och i fråga om 24x36 så blir det 43,26661531mm.
Frågan är varför just den bildvinkeln skulle vara särskilt bra. För min del är det nog en slump bara. De flesta verkar ju föredra 50 mm, eller det kanske bara beror på utbudet. Tidigare var det vanligt med ännu längre normalobjektiv, såsom 55 och 58 mm. Jag hade tills nyligen ett 55/1,2 som jag gillade mycket. Konstigt nog så använde jag det på ett helt annat sätt än jag använder mitt 50/1,4. Och innan jag hade någon normal alls så använde jag 35/1,4 på ett annat sätt än vad jag gör nu.
Jag tror att det är min normalzoom som ställt till allting. Det är först när jag börjat använda den som jag kunnat välja den perfekta bildvinkeln, utan att egentligen veta varför jag valt den.

Tillägg: Förresten, jag tror att det eländiga bildformatet 3:2 är inblandat. Jag beskär ofta bilderna till 7:5, vilket bara är liiite snävare. Och då blir 50 ännu lite mer för långt. Sen fotar jag till säkert 70% på höjden, har jag märkt på sistone. Det påverkar nog valet av bildvinkel i allra högsta grad.

Jag brukar vela som fan när jag funderar på nya saker, men nu har jag faktiskt redan bestämt mig för att köpa ett 40/2 från Voigtländer. Det får bli till nästa lön, om jag har jobbet kvar (lite krisigt nu).
Nästa problem är att även i fortsättningen låta bli att vara en samlare, genom att göra mig av med någon av de övriga gluggarna. Jag hatar att äga saker som jag inte använder, eller som jag använder bara för att jag äger dem.
Men, den här gången ska jag inte ha så bråttom på säljfronten. Både 35/1,4 och 50/1,4 AF-S är helt enastående objektiv, och ve mig den dag jag ångrar mig. 35:an kostar tio loppor om man ska köpa den ny, och begagnat börjar den klättra uppåt fyra. Alldeles för mycket om man frågar mig, men ändå. Bra skit är det.
Ändå börjar jag känna lite som säljaren (vår egen Tore); att 24-70 ändå är minst lika bra från f/2,8, så varför ha 35:an? Jo, för den låga vikten förstås, samt att man har tillgång till två extra steg när ljuset tryter.

Har ni några synpunkter, råd eller bra argument för att låta bli så är ni välkomna;-) Jag har trots allt två veckor på mig innan jag har råd.
 
Tillägg: Förresten, jag tror att det eländiga bildformatet 3:2 är inblandat. Jag beskär ofta bilderna till 7:5, vilket bara är liiite snävare. Och då blir 50 ännu lite mer för långt. Sen fotar jag till säkert 70% på höjden, har jag märkt på sistone. Det påverkar nog valet av bildvinkel i allra högsta grad.
Håller med om att 3:2 inte är nåt vidare. När jag skaffade min Hasselbladare blev jag smått förälskad i kvadratiskt och det sitter i. Det kan kanske också bero på att 6x6 formatets normal är 80 mm, vilket väl är mer likt 40 än 50 på småbild. Tar jag bilder som ska bli avlånga är det nästan bara på höjden och ofta beskärs de till proportionerna 6:5 skulle jag gissa.

Jag brukar vela som fan när jag funderar på nya saker, men nu har jag faktiskt redan bestämt mig för att köpa ett 40/2 från Voigtländer. Det får bli till nästa lön, om jag har jobbet kvar (lite krisigt nu).
Jag håller tummarna!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.