Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

F75 eller F80

Produkter
(logga in för att koppla)

josefv

Aktiv medlem
Jag har ett F75 kamerahus och jag börjar fundera på att uppgradera till ett F80 nu.
Är det nån mening med det, är det stor skillnad mellan dem eller är det bättre att vänta o köpa ett F100 hus så småningom istället?
Vill ha lite synpunkter på F80, vad är det jag får som inte finns på min F70?

mvh
/Josef
 
Kan inte exakt vad som skiljer dem åt men F100 riktar sig enlig Nikon till proffs medan F75,80 riktar sig till "entusiaster"( det är väl även proffsen..?)

F100 är nog en nedskalad F5 medan F80 och 75 säkert är ganska lika varandra. Skulle inte tro att du vinner mycket på att byta till F80. Läs här på Nikons hemsida:

http://www.europe-nikon.com/details.aspx?countryid=12&languageid=12&prodId=224&catId=95

Du får nog snart mer detaljerade svar i denna tråd...
 
Gå in i en butik och känn på F80 så tror jag att du kommer vilja ha den. Så var det för mig, jag höll i en F80 i 10 sekunder innan jag sa att den här skall jag ha. Köpte den på B&H i New York för 3.500 kr. Har inte ångrat mig en sekund. F75 känns plastig i jämförelse...


/Jon
 
Spaceman Spiff skrev:
Gå in i en butik och känn på F80 så tror jag att du kommer vilja ha den.
Det hade jag möjlighet att göra med en F5 i en butik en gång, men jag vågade inte. Riskan var att habegäret gjort att jag tömt mina besparingar...F80 ligger ju då bättre till prismässigt.
 
Har Nikon ändrat nånting på sitt F80 hus under åren, eller är det samma F80 idag som man kunde köpa för 2-3 år sen? Har nämnligen hittat en 2,5 år gammal F80 i bra skick för bra pris, men jag undrar ifall det har hänt några uppgraderingar på den under de senaste 2 åren?
Annars kanske jag slår till på den... :)

/Josef
 
Nikon F75 till F80 skiljer sig lite

Slutartiden F75 1/2000 F80 1/4000
Bps F75 1,5 F80 2,5
Synktiden för blixt F75 1/90 F80 1/125


Sen har F80 ”On-Demand Grid Lines” – valbart rutnät – kan visas i sökaren (med Specialinställning 4)

Vet ej om F75 har det.

Det finns säkert fler saker som skiljer.
 
Hallå

F80:an har dubbla inmatningshjul, f75:an har bara ett.
På f80:an kan du välja alla tre mätmetoder när du vill med ett speciellt vred. På f75 måste man ändra i custom-funktionerna för att ställa in spot-läget.

Sedan har f80 bättre sökare vilket är värt mycket.

Min rekomendation är f80an, finns många begagnade nu.

mvh

Jacob
 
Batterigrepp som finns till F80, vad används den till egentligen? Jag menar kameran har ju interna batterier (förmodar jag) som min F75, och de räcker ju länge. Så varför extra batterigrepp?

/Josef
 
En fråga till....upptäckte just att min F75 använder en 25 segments Matris exponeringsmätning, medans F80 har bara 10 segments mätning. Är det nåt som märks på resultatet, har F75 bättre exponeringsmätning eller?

/Josef
 
josefv skrev:
Batterigrepp som finns till F80, vad används den till egentligen? Jag menar kameran har ju interna batterier (förmodar jag) som min F75, och de räcker ju länge. Så varför extra batterigrepp?

/Josef

Vitsen med batterigreppet är att man i det använder vanliga R6-batterier istället för de dyra CR123 som sitter i kameran. Förvisso sämre livslängd MEN... R6 kan man få tag i på vilken korvkiosk som helst om det kniper. Man kan såklart även använda uppladdningsbara R6 i det.

Dessutom blir kameran lite mer att hålla i för kalla och stela vinterfingrar.

/Tomas
 
jakethesnake skrev:
Hallå

På f80:an kan du välja alla tre mätmetoder när du vill med ett speciellt vred. På f75 måste man ändra i custom-funktionerna för att ställa in spot-läget.

Om jag inte missuppfattar så har F75:an också ett vred för att välja mellan mätmetoderna. Att spot-läget måste ställas in i custom-funktionerna stämmer.
 
Nikon F90x då? Den har ju slutat tillverkas, men om man ska välja mellan en f80 eller f90x begagnat, vilket är det bästa köpet?

/Josef
 
F80 är lite äldre, därför har de enklare modellerna hunnit ikapp till en del.
Men F80 är i segmentet ovanför de rena
instegsmodellerna. Avsaknaden av alla skumma
motivlägen. 125 dels sync,
och även om jag inte kollat själv så är jag ganska säker på att tryckplattan som håller
filmen plan är i metall och inte plast.
Med största säkerhet finns det fler rent mekaniska
detaljer som är bättre. Låset till filmluckan exempelvis.
Tar den bättre bilder: Nej
Håller den bättre Ja

Funderade själv en del
men det blev 2st f65 i stället
vilket kostade ungefär lika mycket på den tiden.
 
Jag kan varmt rekomendera F80.
Jag stog i valet mellan F-80, 90 och 100 när jag skulle inhandla ny kamera.
80 har dom flesta funktioner 90 och 100 har, är lite skillnader på innre delar i mekaniken då framför allt F100 är för pro arbete och behöver vara slitstarkare.
Ljusmätningen är i stort sett detsamma.
Min flickvän som precis börjat fotografera köpte för en tid sedan en F-75 och hon är funderar nu på att köpa en begagnad F-80 istället då hon är missnöjd med sin 75a.

Vet en kompis som har ett F-80 hus i Linköping som han vill bli av med snabbt. Maila mig om du vill veta mer om det.
 
Jag tycker att du tar ett för litet steg för att det skall vara värt att ta.

Om jag inte missminner mig så har F100 de 1005 mätpunkterna som används tillsammans med D-optiken för en bättre blixtexponering. Jag hade valt den istället.

Om inte pengarna hade räckt hade jag väntat.

Jag vet inte vad du har för optik/blixt men troligtvis så ger en optik/blixt-satsning mer för bilderna än ett nytt hus.
 
Jag använt min F80 i något år och det är en väldigt bra kamera tycker jag. Nu har jag den som backup då jag köpte en begagnad F5. Hade jag varit dig så skulle jag nog vänta lite, spara lite och satsa på en begegnad F5.

jag funderade på F100, men med bra billiga begagnade F5:eek:r därute så tycker jag en F5 är bättre satsat än en F100.
 
Tack för era synpunkter!
Jag har nog beslutat att nöja mig med min F75 så länge, jag ska ju köpa en D70 snart så pengarna behövs där iaf. Sen så småningom får jag byta ut F75:an mot en F100 eller F4, F5, vad man nu råkar hitta för bra pris just då.

mvh
/Josef
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.