Annons

Förvränger en vanlig dator/ skärm bilden ?

Produkter
(logga in för att koppla)

laptop

Avslutat medlemskap
Har en bärbar dator där jag tills nu har jobbat med bilderna efter fotografering, har inte framkallat bilder ännu , blir i dagarna.
Men fick höra av en äldre man igår som jobbat med foto, kamera osv att man inte kunde lita på hur man ser sina bilder på datorskärmen.
Att jag inte borde göra för mkt förändringar i färger, kontrast o likn då det kanske blev helt tokigt? Stämmer detta? Måste man ha värsta datorn typ apple, för att kunna jobba korrekt med sina bilder efter exponering ?

Han har delvis rätt, men också fel.

Om du sitter framför en okalibrerad skärm, så kommer den inte att återge färgerna korrekt. Sitter man dessutom med en laptop-skärm, så blir differansen ännu större eftersom de är något begränsande i prestandan. Med andra ord, så om du redigerar en bild så att du tycker den ser bra ut på skärmen, så är det inte alls säkert (med största sannolikhet) att den blir likadna när du skriver ut dem/framkallar den. Men oftast handlar det om förhållandevis små avvikelser. För en del är det viktigt, för andra mindre viktigt. Det beror helt på vad man har för syfte och mål med sina bilder. Det går ju knappast att råda en som "bara" tar familjebilder att satsa på en hårdvarukalibrerad skärm för 15000 kronor och sedan säga att du måste ha lysrör med 5000K färgtemperatur för 800 kronor röret för att bilderna ska bli bra.

Mao. Sitter man vid en okalibrerad skärm, så är chansen stor att papperskopian avviker från det man ser på skärmen. Om det sedan uppfattas som dåligt, beror alltså på vilka intentioner man har. Men generellt kan sägas att de flesta förmodligen är nöjda och inte lägger märke till färgskiftningar och andra oönskade effekter.

Ja, det stämmer i princip, men låter som att det är lite överdrivet. Ingen skärm återger alla nyanser exakt så som de blir efter utskrift, men med en dyr och kalibrerad skärm blir problemet betydligt mindre.

När man arbetar med bilder proffessionellt så ser man till att ha bra utrustning i alla led och man kalibrerar också all utrustning i alla led.

I praktiken är dock oftast inte problemet jättestort om du inte har väldigt stora krav på att utskrifterna ska se exakt likadana ut som du upplever dem på skärmen.

Ett tips är att skicka iväg några bilder för små kopior (10x15 eller så) och testa och se hur du upplever resultatet. Ofta har labben någon form av rea så att du kan kopiera ett antal bilder och bara betala för frakten. Då ser du ju precis vad skillnaderna är och kan också "fusk-kalibrera" skärmen utefter bilderna från det labbet. Inte lika bra som en dyr skärm som är riktigt kalibrerad, men det duger för de flesta.

Har en bärbar dator där jag tills nu har jobbat med bilderna efter fotografering, har inte framkallat bilder ännu , blir i dagarna.
Men fick höra av en äldre man igår som jobbat med foto, kamera osv att man inte kunde lita på hur man ser sina bilder på datorskärmen.
Att jag inte borde göra för mkt förändringar i färger, kontrast o likn då det kanske blev helt tokigt? Stämmer detta? Måste man ha värsta datorn typ apple, för att kunna jobba korrekt med sina bilder efter exponering ?

Om andras bilder ser okej ut på din skärm är den inte inställd helt uppåt väggarna i alla fall. Din skärm är ju det enda du har att utgå från så det är ju bara att testa att göra några bilder så att de ser bra ut på den och skicka in för framkallning. Du sparar ju ändå även originalet oförändrat såklart. Om inte papperskopiorna blir väldigt avvikande från hur du hade tänkt dig är det ju ingen idé att oroa sig.

Bilder som du endast avser att visa på datorn eller på internet är ännu lättare att kolla upp, bara att ladda upp t ex här på FS och kolla hur det ser ut på några andra datorer.

Det finns förstås en hel del fotografer som hävdar att skärmen måste hårdvarukalibreras och att man måste ha full koll på skrivarprofiler mm för att det över huvud taget ska vara någon idé att fotografera. Så länge man är nöjd med resultatet tycker jag att det är onödigt att snöa in på teknikaliteter. Självfallet ställs det högre krav om man tänkt sälja bilderna till något flashigt magasin eller så.

Hos Crimson kan du skicka ett mail och be om referensbilder som de skickar hem till dig. Samma bilder kan du sedan ladda ner till din dator från deras hemsida. På så sätt kan du jämföra och se hur dessa utskrivna bilder ser ut på din skärm.

Bäst är ändå att skaffa en kalibrator och kalibrera din skärm (går får en bra för ca 1000kr om man inte vill ha en massa finesser). Tycker utskrifter stämmer bra efter en kalibrering.

/Gunnar

En bärbar dator är nog det sämsta du kan använda när du ska redigera foton då de skärmarna oftast är sämre än vanliga skärmar. Betraktningsvinklarna är ofta väldigt dåliga vilket ställer till det med kontrast och färgåtergivning. Kan variera en hel del emellen olika laptops. Den vi har hemma är kass, bilderna ser överexponerade ut samt att kontrasten skiftar så otroligt mycket pga värdelös betraktningsvinkel. Men det finns nog laptops som är helt OK också! Jag har bara inte använt någon sådan =)

Tack för alla svar.
Jag ska testa att framkalla några bilder ikväll, några som jag inte har fixat ngt med och några som jag har ändrat lite i skärpa o färg på.
så får jag se hur jag upplever det.
Jag har som mål att sälja mina bilder och då vill jag såklart kunna leverera det så 100 %igt som möjligt. Så nästa steg blir väl att skaffa en stationär dator istället för den bärbara.. Ngn sa att Apple var det bästa alternativet, stämmer detta? Eller klarar jag mig med en stationär bra dator, skärm och ev kalibrera denna?

Ang bärbar dator, så behöver det inte alls vara det sämsta.. Jag har inte bara en eller två utan TRE stycken laptops hemma (min och min sambos) som varken någon av dem är dåliga vid bildredigering
Kanske har att göra med vad man har för inställningar på datorn och vilken prisklass den är i. Men sen är ju inte jag något uppslagsverk heller, man har olika erfarenheter bara. Men att skaffa en kalibrator är den bästa iden, för vilken dator du än har för att vara SÄKER på sin sak dvs vid sälj av bilder.

En bärbar dator är nog det sämsta du kan använda när du ska redigera foton då de skärmarna oftast är sämre än vanliga skärmar. Betraktningsvinklarna är ofta väldigt dåliga vilket ställer till det med kontrast och färgåtergivning. Kan variera en hel del emellen olika laptops. Den vi har hemma är kass, bilderna ser överexponerade ut samt att kontrasten skiftar så otroligt mycket pga värdelös betraktningsvinkel. Men det finns nog laptops som är helt OK också! Jag har bara inte använt någon sådan =)

Ngn sa att Apple var det bästa alternativet, stämmer detta? Eller klarar jag mig med en stationär bra dator, skärm och ev kalibrera denna?

Det spelar inte speciellt stor roll vad du har för dator (även din laptop duger), det viktiga är vad du har för skärm och att den är kalibrerad, så du kan ju t.ex. köpa till en kalibrator och eventuellt en extern skärm.

Men börja du med lite testbilder och se hur nöjd du blir innan du köper på dig en massa ny hårdvara.

Jag har inte bara en eller två utan TRE stycken laptops hemma (min och min sambos) som varken någon av dem är dåliga vid bildredigering

Hur vet du det? Har du jämfört mot en kalibrerad skärm? Att det ser bra ut på skärmen innebär inte per automatik att det är rätt :) Är de framkallade bilderna likvärdiga de på skärmen? Grattis i så fall, då har ni tur :)

Men som sagt, det beror helt på vilket mål man har.

Bilder vid utskrift både stora och små är kanonfina och ingen har sagt något annat ( som är mer kunniga än mig) så visst jag har tur.

Hur vet du det? Har du jämfört mot en kalibrerad skärm? Att det ser bra ut på skärmen innebär inte per automatik att det är rätt :) Är de framkallade bilderna likvärdiga de på skärmen? Grattis i så fall, då har ni tur :)

Men som sagt, det beror helt på vilket mål man har.

Hur vet du det? Har du jämfört mot en kalibrerad skärm?

Jag har jämför. Jag hade några kalibrerade CRT- (21" "lyx"-Eizo:n saknar jag) och LCD-skärmar på jobbet. Inga problem alls. Jag roade mig också med att kalibrera två bärbara HP och en bärbar Acer jag hade tillgång till. Acer-skärmen var lite på gränsen till acceptabel, men HP-skärmarna var både före och efter kalibreringen lika bra som vilken annan skärm som helst. Det var iofs inte de billigaste HP-datorerna utan "business"-modeller. Kanske har dom bättre specar?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar