ANNONS
Annons

Förstoringsapparat med autofocus ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus_C_N

Aktiv medlem
Hej

Nu ska vi köpa en inte för dyr beg. Förstorings apparat.
Vi vill helst ha en med autofocus. jag känner själv till enbart en med auto focus:
Focomat V35 (problemet med den är att dom flesta som fines beg. är ganska dyra eller för långt borta)
känner någon till en bra apparat med autofocus (inte för dyr beg.)

Tack på förhand.
Magnus Nygren

jadå! Det finns modellen innan, Focomat. Den har också autofokus. Om du vill har jag en sådan till salu till ett bra pris. Medföljer originaloptik (givetvis), separat färghuvud, fransk 3-linjals avmaskningsram (kanonfin) samt ev lite annat smått och gott. Är du intresserad - hör av dig!

//Bengt Carlsson

AF i förstoringsapparater är en ren mekanisk konstruktion, i varje fall i Focomat före V35. Ingen motordrift alltså och inte alls den teknik AF-objektiv i kameror använder. Har en Focomat 1C som jag inte använder så mycket längre då det blev problem med Newtonringar (kondensorglaset trycker direkt mot negativet). AF fungerade dock bra när jag fick den rätt inställd och rätt höjd på maskramen. Vet inte hur V35 fungerar men kondensorn direkt mot negativet, som i modellerna före, är ingen bra lösning som jag ser det.

Under avsnittet extrautrustning för FOCOMAT I c står att läsa:

specialbehandlad tryckplatta för undvikande av Newtonringar....best. nr 17652

Du känner naturligtvis till den, frågan är om man överhuvud taget kan få tag i den idag.

Jag har tysk och svensk manual, kopior kan ordnas om Du skulle vilja ha.

per

Senast ändrad:
Jag har en Kaiser med AF, en Kaiser VME 7005AF. Jag tycker den är helt underbar, stor & rejäl men fantastiskt smidig att arbeta med.

Prisbilden på den begagnad känner jag inte riktigt till så det får du undersöka själv, jag tänkte mest informera om den som alternativ :D

Durst har också modeller med Autofokus, exempelvis A600.

Jag har Durst A600, Leitz Focomat IIc och Leitz Focomat V35 - alla med autofokus. V35:an är klart mest snabbarbetad, men Focomat IIc kan ta fler format och man kan fila till maskningsramarna snyggt.

En annan favorit, dock utan autofokus, är Fuji G70 (har jag för mig att en heter). Den har vändbar lampa som ger olika karaktär i de olika lägena.

Magnus_C_N skrev:
Hej

Nu ska vi köpa en inte för dyr beg. Förstorings apparat.
Vi vill helst ha en med autofocus. jag känner själv till enbart en med auto focus:
Focomat V35 (problemet med den är att dom flesta som fines beg. är ganska dyra eller för långt borta)
känner någon till en bra apparat med autofocus (inte för dyr beg.)

Tack på förhand.
Magnus Nygren
Hur mycket får maskinen kosta?

Re: Re: Förstoringsapparat med autofocus ?

alf109 skrev:
Hur mycket får maskinen kosta?

runt 2000-2500 gärna mindre; så vi har råd med annan utrustning + kemi.
absolut max 3000 om det följer med utrustning.

föresten, när vi kollar utrustningen vi ska köpa, vad ska man kolla efter så maskinen funkar bra ?
vad ska man tänka på ?

Magnus

Senast ändrad:
Durst 800 eller möjligtvis hette den 805.
Durst 900
Sen finns det ngn mer som tar 4"x5" fast då talar vi om en hög pelarmaskin som står på golvet, motorstyrt bord. Och den har nog (om jag har förstått rätt) AF som i en kamera. Väger säkert över 100kg. Dessa brukar ges bort mot att man hämtar dem. Trolitvis finns det inte många kvar.

Agfa har en gammal 60-talare som jag inte kommer på vad den heter. Jag har inte hunnit prova den. Möjligtvis kan den vara till salu, har inte funderat på det.

Förstoringsapparater bortskänkes idag. Vi fick en Durst 1200 Laborator gratis med flera objektiv till fotoklubben.

Agfa Variscop har autofokus och tar neg upp till 6x9, den modell jag sett i alla fall. Tar stor plats bara. Tycker själv det är helt okej ställa skärpan själv. Inget större besvär. Filterlåda eller färghuvud är annars ett stort plus, så man kan jobba med multigradepapper med variabel kontrast.

Re: Re: Re: Förstoringsapparat med autofocus ?

Magnus_C_N skrev:

föresten, när vi kollar utrustningen vi ska köpa, vad ska man kolla efter så maskinen funkar bra ?
vad ska man tänka på ?

Magnus
I dag när apparater är så pass billiga och ibland efterskänks tycker jag att man skall leta efter en med färghuvud / komtrasthuvud. Lösa filter är inte min vision av smidighet.

Skärpan bör kontrolleras med akriskop.

Min 900 har inte perfekt skärpa utan jag måste vika ett litet mellanlägg på ett visst ställe och det är bökigt. Jag har en servicemanual men är lite rädd för att skruva i sär apparaten. Tänk om jag gör det värre.

Jag har inte lyckats hitta ngn i Sverige som kan hjälpa mig via telefon om ngt skulle gå snett.

(Jag har också plats för en 1200....)

Re: Re: Re: Förstoringsapparat med autofocus ?

Magnus_C_N skrev:

vad ska man tänka på ?

Magnus
Jag har en Focomat V35 med variabel kontrast huvud som du kan få för 2500:-, vet inte riktigt hur autofocusen funkar för jag föredrar att ställa fokus manuellt. Skicka ett mail från min profilsida om du är intresserad. Maskinen finns i Stockholm.

Re: Re: Re: Re: Förstoringsapparat med autofocus ?

Erik Schalin skrev:
I dag när apparater är så pass billiga och ibland efterskänks tycker jag att man skall leta efter en med färghuvud / komtrasthuvud. Lösa filter är inte min vision av smidighet.[...]
För splitfilterkopiering är det helt klart en fördel med lösa filter under objektivet. Varje gång man ändrar inställningen på färghuvudet riskerar man att påverka skärpan och positionen, något som blir extra tydligt när man gör flera exponeringar på samma papper.

Som nybörjare är detta inget man behöver bry sig om, då är ett färg- eller multigrade huvud överlägset lättast.

Re: Re: Re: Re: Förstoringsapparat med autofocus ?

Erik Schalin skrev:
I dag när apparater är så pass billiga och ibland efterskänks tycker jag att man skall leta efter en med färghuvud / komtrasthuvud. Lösa filter är inte min vision av smidighet.

Hur vet jag om maskinen har ett färghuvud / kontrasthuvud ?

Huvud = Förstorings Optik ?
isf kan jag ex. köpa den billigaste optiken från Photax eller annan butik, och fortfarande få bra kontrast huve?

Tack på förhand
Magnus Nygren

Re: Re: Re: Re: Re: Förstoringsapparat med autofocus ?

Färghuvud är en sak, optik en annan. Ett färghuvud har inbyggda filter för filtrering av ljuset. Det syns på de tre vreden på framsidan, ett för vardera cyan, magenta och gult, så här. Ett multigradehuvud har bara ett vred, vanliga huvuden har inga vred för filtervärden.

Det finns inga vettiga skäl att köpa ny optik idag när det kryllar av högklassig optik för kaffepengar på begagnatmarknaden. Själv har jag en Fujinon EX 50/2,8, en EL-Nikkor 63/4 och en Componon 80/5,6. De två första köpte jag från USA för $40 tillsammans och den sista från England för £15. Det finns en uppsjö märken men med tanke på priset finns det inga skäl att snåla på kvaliteten. Begagnad proffsoptik är t.o.m. billigare än ny amatöroptik. Leta efter Rodenstock Rodagon, Schneider Componon(-S) eller EL-Nikkor. 50mm optik skall vara f/2.8, 80mm f/4 eller f/5,6. Undvik Componar resp. Rogonar, det är enklare konstruktioner med sämre optik.

För bildresultatet är optiken många gånger viktigare än valet av färg/kontrasthuvud på förstoringsapparaten. Det senare är mycket smidigare än lösa filter men med en dålig optik blir resultatet därefter varje gång.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Förstoringsapparat med autofocus ?

aha, då förstår jag bättre.
Men om man väljer en apparat med färg huvud, och man vill arbeta svart/vitt, måste man växla färg som i färg frakallning, eller räcker det om man har enbart en färg inställd ?

Magnus Nygren

I dag använder man mest svartvita papper med variabel kontrast. Så i stället för att köpa 5 papper med olika kontrast så köper du 1 med variabel kontrast.

Kontrasten styr du sedan med filtrering.

Vissa apparater har en filterlåda där du kan stoppa i lösa gelatinfilter. Ilford har en sats från 0 till 5 i halva steg.

Eller så använder du apparatens färghuvud. Innan ljuset når optiken blandas det vita ljuset med färger. Jag har för mig att det är Gult, magenta & blått.

För svartvitt papper styrs kontrasten med gult & magenta.
ungefär:
100% gult = grad 0
100% magenta = grad 5
Det finns tabeller.

Svartvitt papper är också känsligt för blått ljus.
Däremot så påverkar blått ljus inte kontrasten men det påverkar tiden.

Tack för bra och förklarande svar, kan knappt vänta tills vi har våran utrustning, men vi måste renovera utrymmet vi ska använda först.

men med lite tur kanske vi kan börja framkalla redan nästa vecka.

Ha det
Magnus Nygren

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar