Emil-G
Aktiv medlem
Svartvitt papper med variabel kontrast består egentligen av två emulsioner; en lågkontrastemulsion känslig för grönt ljus och en högkontrastemulsion känslig för blått ljus. Genom att ställa in ett kraftigt gult filter blockerar du mycket av det blå ljuset (komplementfärgen till gult) och resultatet blir en bild med mjukare/lägre kontrast. Tvärtom med det röda filtret (som egentligen är magentafärgat).
Tabellerna har jag aldrig använt, jag har aldrig förstått vad de är bra för. Vad definierar egentligen grad 2 eller grad 4? Den stora fördelen med ett färghuvud framför lösa filter är just att det är mycket lättare att finjustera kontrasten. Ibland kanske man inte vill öka/minska med ens en 1/2 grad utan bara lite, lite grann. Då är det bara vrida lite på filtervärdet istället för att försöka göra en improviserad splitkopiering med flera filter.
Färgapparaten har tre vred; gult, cyan och magenta för att eliminera färgstick i bilderna. Grundregeln där är "lägg till sticket så sticker sticket"; är bilden för gul så ökar man det gula filtret osv.
Tabellerna har jag aldrig använt, jag har aldrig förstått vad de är bra för. Vad definierar egentligen grad 2 eller grad 4? Den stora fördelen med ett färghuvud framför lösa filter är just att det är mycket lättare att finjustera kontrasten. Ibland kanske man inte vill öka/minska med ens en 1/2 grad utan bara lite, lite grann. Då är det bara vrida lite på filtervärdet istället för att försöka göra en improviserad splitkopiering med flera filter.
Färgapparaten har tre vred; gult, cyan och magenta för att eliminera färgstick i bilderna. Grundregeln där är "lägg till sticket så sticker sticket"; är bilden för gul så ökar man det gula filtret osv.