Annons

Förstoring av bild i album

Produkter
(logga in för att koppla)

Wolfgang

Aktiv medlem
Ibland ser jag att någon medlem har lagt in en bild som kan förstoras ytterligare.
Det märkliga är att bilden blir skarpare i förstorad skick. Det brukar rekommenderas enl följande: "Bör ses förstorad".

Hur lägger man in en bild med möjligheten att förstora den något?

Tack för ett svar!

Med fotohälsningar
Wolfgang
 
Du lägger helt enkelt en bild som är större än de som inte kan förstoras. Max är ju 1024 x 1024, så lägger du upp en bild i maxstorlek så går den att förstora.

/Henrik
 
Tyvärr är webbläsarna inte alltid så bra på att förminska bilder. Det är därför de blir lite oskarpa om man inte klickar på dem och ser de stora bilderna.
Man kan ju hoppas att de blir bättre i framtiden...
 
Markus: det är iofs inte webläsaren som förminskar bilderna, utan fotosidans eget program, för annars finns det ju ingen vits att visa bilderna förminskade om det är exakt samma bild om det tar lika lång tid att ladda dem. Men att de blir bättre om de förstoras är ju inte så konstigt eftersom detaljerna blir bättre vid högre upplösning, iaf för det mesta..
 
Tack så mycket Henrik och Markus!
1024x1024??
När jag scanna in på max, så brukar jag förminska
till 600 pixlar på långsidan, och då händer det ibland att fotosidan inte acceptera bilden eftersom den är för stor.
Men ibland accepteras bilden. Men inte kan jag klicka för att förstora den i albumet.

Det var intressant angående skärpa och förminskningen. När jag scanna in en bild med maxupplösning för att förminskar den så att den passar för webben, då händer det att den tappar i skärpa i jämförelse med samma bild som jag scannar i webbstorlek från början (då behöver jag inte förminska den efteråt).
Detta stämmer överens med mina böcker, som säger att man inte skall scanna för stort, eftersom komprimeringen "äter" skärpa och kontrast på ett okontrollerbar sätt.
Jag har haft upp den frågan tidigare och alla har sagt att man alltid skall scanna in med högstmöjliga upplösning.

Jag vet att jag nu har tagit upp två olika frågor.
 
Henrik: Ja, du har så rätt. På fotosidan förminskas de på servern för att man inte ska behöva tanka hem så stora bilder. Dock är programmet de använder för detta inte så värst bra eller så har man valt att bilderna sparas på en låg jpg-kvalitet.

Vill dock tillägga att många sidor använder html för att "förminska" bilderna. Detta är inte så särskilt bra. det bästa vore att förminska dem i t.ex. PS
 
Wolfgang: Scanna in med högsta möjliga upplösning. När du sedan förminskar bilden så bör du dock leka lite med komprimeringsgraden (kvaliteten). Det är helt enkelt bara att testa sig fram så man får en bra förhållande mellan kvalitet/bildfilsstorlek.
 
Fotosidan förminskar bilder automatiskt som är mellan 600 och 700 pixlar på någon ledd, har jag för mig. Det leder till oskärpa. (Det är ju därför man ska använda oskarp mask i PS när man själv skalar om bilder.)

Jag brukar göra bilder som jag vill att man ska se stora till antingen 800 pixlar breda, alternativt 740 pixlar höga. Då ryms dom på de flesta skärmar utan problem. (En idé för de som tittar på stora bilder är att trycka på F11 i Internet Explorer, då hamnar man i fullskärmsläge. Ett till tryck på F11, och man är tillbaka i normalmod.)

Om man inte vill att bilder ska ha en "förstora"-knapp på fotosidan, skall man se till att de är mindre än 600 pixlar. (Det är lätta att glömma räkna med ramen när man skalar om bilden. Skala om till typ 590 pixlar, och lägg sedan på ramen.)

-Christian
 
Wolfgang skrev:

När jag scanna in på max, så brukar jag förminska
till 600 pixlar på långsidan, och då händer det ibland att fotosidan inte acceptera bilden eftersom den är för stor.

Du får skilja på storlek på bilden och storlek på filen. Bilden kan vara 1024 pixlar men filstorleken får inte vara större än 250kB. JPG-komprimering är vad som behövs alltså.
Tänk på att många med mig nöjer sig med att betrakta en bild utan att behöva förstora och om du vill ha en stor bild ska den vara minst 700 pixlar annars ges ingen möjlighet att förstora den. Alltså antingen max 600 eller 700 - 1024 är vad som gäller.
Det finns en tråd om varför det är på det här viset. I korthet var anledningen att en bild som är större än 600 pixlar inte har full kvalitet utan att förstoras till sitt rätta format. I många fall så ökade bildens storlek obetydligt och det kändes omotiverat att öppna den två gånger för att få se 50 pixlar till..:)
 
Detta med att större bilder inte blir skarpa förrän man förstorar dem verkar vara ett problem här på fotosidan. Jag har lagt in ett antal bilder på photo.net i stort format, man kan inte se någon nämnvärd skillnad på skärpa där i dom 3 format som sedan kan väljas (small, medium, large).

Här på fotosidan lägger jag alltid upp bilderna i litet format eftersom jag tycker att skärpan annars blir sååå dålig. Vi som sitter med sunkiga modem orkar sällan förstora bilderna därför så föredrar jag dom små men skarpa.

Larsa
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.